Copilul nu e atent la ore (la școală) - cauze posibile

Autor:

Copilul nu e atent la ore (la școală) - cauze posibile

Dificultățile de atenție și de concentrare sunt frecvente la școlari. Mulți copii au probleme în a fi atenți la ore, la un moment dat.

Semne care indică probleme de concentrare și de atenție la copilul tău:

  • incapacitatea de a sta liniștit;
  • este ușor de distras;
  • probleme în a urma instrucțiunile;
  • probleme de organizare;
  • pierderea frecventă a obiectelor personale;
  • dificultăți în realizarea activităților școlare;
  • un scris urât în comparație cu alți copii de aceeași vârstă;
  • dificultăți de învățare;
  • schimbări de comportament: iritabilitate, agresivitate;
  • dificultate în a-și face prieteni sau în a păstra legăturile de prietenie. (1)


Câteva dintre cauzele des întâlnite sunt:

Lipsa de practică

Multor copii mici le este greu să se concentreze la școală, pur și simplu pentru că se află într-un mediu nou. Acest lucru se poate întâmpla și cu copiii mai mari după o pauză de la școală, cum ar fi vacanța de vară.

Nu înțeleg materia

Ceea ce ar putea părea o lipsă de concentrare ar putea fi, de fapt, o lipsă de înțelegere a ceea ce li se predă. Această lipsă de înțelegere poate determina studenții să nu mai acorde atenție și, în consecință, să rămână în urmă.

Stil diferit de învățare

Studenții au diferite stiluri de învățare: unii învață cel mai bine în stil vizual, unii auditiv și alții kinestezic/tactil. Dacă profesorul copilului tău folosește un stil de învățare care nu se potrivește cu modul în care copilul învață, acest lucru poate duce la o lipsă de concentrare și de înțelegere.

Nu dorm suficient

Dacă copilul tău nu primește 8-10 ore de somn în fiecare noapte, el sau ea nu va avea energia necesară pentru a se concentra la ore.
De obicei, aceștia ar trebui să meargă la culcare între 19:00 și 21:00 și să se trezească între 6:00 și 8:00. Odată ce au peste 12 ani, 8-9 ore de somn pot fi suficiente, dar adolescenții au nevoie de mai multe ore.

Nu mănâncă corect

Copiii care nu iau micul dejun vor avea o lipsă mai mare de concentrare la școală. De asemenea, o dietă bogată în zahăr și grăsimi va influența măsura în care copii vor acorda atenție la ore.

Folosirea computerului / tabletei / telefonului

Vorbește cu copilul tău despre timpul pe care îl petrece la computer sau pe tabletă. S-ar putea să fie necesar să impui anumite limite și să stabilești că nu vor mai putea utiliza tableta/computerul/telefonul până vineri seara sau în weekend. Pentru elevii de gimnaziu, recomandarea este de cel mult două ore pe zi.

Acest lucru este mai greu de realizat dacă copilul tău este mai mare și folosește computerul pentru teme. În acest caz, monitorizează-l cu atenție și asigură-te că acesta nu joacă jocuri video sau nu utilizează excesiv social media.

Probleme de organizare

Un caiet sau un spațiu de lucru dezorganizat poate fi o cauză de distragere a atenției pentru studenți. Copilul care vine la ore și este dezorganizat va petrece mai mult timp căutând instrumentele și materialele necesare pentru a învăța, mai degrabă decât să acorde atenție la ceea ce se predă la ore.

Anxietate

Anxietatea față de școală sau față de note poate fi o altă problemă mai profundă care duce la lipsa de concentrare în clasă. De asemenea, atunci când copiii trec prin situații stresante, cum ar fi mutarea la o altă școală, divorțul părinților sau decesul unui membru al familiei, aceste situații pot afecta puterea lor de concentrare.

Dacă copilul tău are dificultăți de concentrare în clasă, este important ca medicul de familie să îl examineze și să discute toate aceste probleme cu tine. Adesea, există o serie de cauze care contribuie la scăderea atenției și a concentrării.

Dacă copilul are probleme cu învățarea, cum ar fi abilitățile sale de citire sau scrierea de mână sau cu matematica, atunci poate fi necesară consultarea unui specialist în psihologia educaţională pentru a determina capacitatea cognitivă a copilului.

Strategii pentru îmbunătățirea atenției la ore:

  • Așează-i în fața clasei.
  • Așează-i lângă un student liniștit care nu le distrage atenția.
  • Profesorul trebuie să păstreze un bun contact vizual cu copilul îninte ca acesta să primească o sarcină pe care o are de îndeplinit. Este de preferat ca aceasta să fie exprimată scurt și concis.
  • Încercă să oferi copilului cât mai multă asistență individuală.
  • Roagă copilul să facă o demonstrație în fața clasei a unei abilități pe care o are. În acest mod își va crește stima de sine.
  • Oferă copilului timp suplimentar pentru a-și termina temele și redu cantitatea de teme dacă acesta are probleme în a o termina.
  • Laudă copilul atunci când învață bine.
  • Dacă este necesară introducerea de consecințe, asigură-te că acestea sunt immediate și clar formulate.


Dificultăți de învățare

Dacă copilul are probleme grave în clasă, cum ar fi distrageri constante sau note slabe și ai eliminat celelalte elemente din lista de mai sus, care ar putea explica lipsa de atenție, atunci este momentul să analizezi posibile dificultăți de învățare.

Dislexia

Poate provoca dificultăți de citire, ortografie și de scriere. Deoarece cititul și scrisul sunt esențiale pentru curriculumul școlar, copiii cu dislexie nediagnosticată pot rămâne ușor în urmă deoarece întâmpină dificultăți în luarea de notițe, citire, realizarea temelor și a evaluărilor școlare.

Semne de dislexie:

  • probleme de citire cu voce tare;
  • ortografie inconsistentă - s-ar putea să poată scrie un cuvânt într-o zi și să nu mai fie capabil în ziua următoare;
  • pierderea rândului pe o pagină;
  • înțelegerea slabă a fonicii;
  • inversarea de litere;
  • oprirea scrierii din cauza problemelor legate de ortografie și a unui vocabular limitat.

ADD / ADHD

Tulburarea deficitului de atenție (ADD) și tulburarea hiperactivă a deficitului de atenție (ADHD) caracterizează dificultățile care apar în menținerea atenției pe perioade extinse.

Copiii cu ADHD pot avea un control slab al impulsului, pot fi neastâmpărați și pot avea o scriere de mână dezordonată.

Copiii cu ADD par să acorde atenție, iar dificultățile de învățare pot trece neobservate până când reies din sarcini sau obligații pe care nu reușesc să le realizeze și performanțe slabe la teste. (2)

Disgrafie

Copiii cu disgrafie se confruntă cu scriere îngreunată și pot produce un text ilizibil.

Semne:

  • depunerea de mult efort în scriere;
  • incapacitatea de a scrie sau desena pe o linie sau într-un spațiu delimitat;
  • inconsecvență în distanțele lăsate între litere sau cuvinte;
  • amestecarea scrisului de mână cu cel de tipar;
  • dificultăți în urmărirea gândurilor deja scrise.

Adesea, copiii cu disgrafie încearcă să evite scrisul de mână, mai ales în fața cunoștințelor. Se simt rușinați atunci când scriu pe tablă, scriu mai puțin la cerințele cu limită de caractere și au rezultate slabe la evaluările care necesită răspunsuri scrise. (4)

Discalculie

Discalculia este o tulburare de dezvoltare specifică ce privește calculul matematic și raționamentul logico-matematic. Copiii cu discalculie pot avea probleme în efectuarea unui calcul simplu.

Semne:

  • incapacitatea de a citi numere alcătuite mai multe cifre sau repetarea lor în ordine inversă (67 în loc de 76) ;
  • dificultate în a ține scorul în timpul unui joc;
  • lipsa capacității de a aproxima cantități;
  • probleme în gruparea numerelor și efectuarea ordinii corecte a operațiilor.

Chiar și numărarea poate crea probleme grave, motiv pentru care este recomandată folosirea unui calculator care să ușureze învățarea.

Dispraxia

Dispraxia afectează coordonarea mușchilor, inclusiv a celor de la nivelul mâinii. Deoarece apăsarea stiloului sau a creionului este dureroasă, scrierea poate conține mai multe erori de ortografie.

Semne:

  • dificultăți în procesarea gândurilor;
  • un vocabular limitat;
  • copilul nu răspunde la întrebări;
  • dificultatea în a învăța noi competențe;
  • copilul învață pe cont propriu și atunci când alți copii nu sunt prezenți.


Când se suspectează prezența unei dificultăți de învățare, de obicei este recomandată folosirea unui instrument de testare, de obicei în online. Dacă se suspectează dificultăți de învățare, atunci se poate realiza o examinare de către un psiholog educațional sau, în unele cazuri, de un logoped și terapeut.


Data actualizare: 16-08-2019 | creare: 16-08-2019 | Vizite: 173
Bibliografie
1. Why can’t my child concentrate at school? Url: https://blogs.rch.org.au/drmargie/2015/10/21/why-cant-my-child-concentrate-at-school/
2. 2) Carlson, C.L. (1986). Attention deficit disorder without hyperactivity. In Lahey B.B. & Kazdin A.E. (Eds) Advances in Clinical Child Psychology, 9, Boston MA: Springer.
3. Dohla, D. & Heim, S. (2016). Developmental dyslexia and dysgraphia: what can we learn from the one about the other? Frontiers in Psychology, 6.
Alte articole din aceeași secțiune:

Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.