Mit - dacă te ridici flămând de la masă, trăiești mai mult

©

Autor:

Mit - dacă te ridici flămând de la masă, trăiești mai mult

FALS

Restricția calorică, ce constă în limitarea consumului zilnic de calorii, reprezintă o practică adesea utilizată în cadrul dietelor. În cele mai multe situații, scopul celor care decid să reducă cantitatea de calorii consumată este acela de scădere în greutate. Tocmai din acest motiv, restricția calorică ar putea să nu fie corect înțeleasă și aplicată, efectele finale nemaifiind unele pozitive. Dacă obiectivul tău este acela de a slăbi, iar pentru a putea atinge acest obiectiv te ridici adesea flămând de la masă, în mod aproape sigur nu vei reuși să trăiești mai mult, ci doar să îți pui în pericol sănătatea. În mod firesc, restricția calorică poate fi folosită în mod explicit pentru îmbunătățirea stării generale de sănătate, scăderea în greutate fiind doar un efect secundar. (1) (2)

În cadrul cercetărilor recente s-a arătat că persoanele care reduc consumul caloric zilnic au niveluri mai scăzute de colesterol și o tensiune arterială mai bună. De asemenea, studiile efectuate pe primate, șoareci sau păianjeni au demonstrat extinderea duratei de viață. Cu toate acestea, nu există niciun studiu concludent care să confirme o eventuală sporire a speranței de trai pentru oamenii care reduc consumul zilnic de calorii. Majoritatea studiilor efectuate pe oameni s-au derulat pe perioade scurte de timp, rezultatele nefiind unele elocvente. Din cauza inexistenței unor studii concludente efectuate pe oameni, dar și din cauza greșelilor frecvente comise în timpul unui regim ce prevede restricție calorică, afirmația „dacă te ridici flămând de la masa, trăiești mai mult” nu poate fi în întregime confirmată. (1) (2)

O nutriție adecvată este esențială pentru supraviețuire, astfel că trebuie acordată o atenție deosebită modului de alimentare. Deoarece nu există suficiente dovezi care să confirme beneficiile pe termen lung ale dietelor ce prevăd restricții calorice sau repaus alimentar, aceste diete nu pot fi recomandate oamenilor. Atunci când se încearcă slăbirea cu ajutorul dietelor menționate, trebuie să se evite greșelile și totodată trebuie să fie cunoscute riscurile. (2)

Care sunt cele mai comune greșeli comise atunci când se recurge la restricția calorică?

  • alimentația nu este una echilibrată (în timpul unei diete, oamenii tind să nu acorde atenție modului în care se alimentează, ci doar alimentelor ingerate. Deși sunt eliminate din alimentație produse nesănătoase, dacă nu este asigurat în mod echilibrat aportul necesar de proteine, glucide și lipide, consecințele pe termen lung asupra sănătății pot fi unele nefaste);
  • activitatea fizică este neglijată (alimentația nu reprezintă singurul pilon al unui stil de viață sănătos, activitatea fizică fiind cel puțin la fel de importantă. Indiferent de cât de redus este aportul zilnic de calorii, pentru o viață cât mai lungă este necesară efectuarea de exerciții fizice cu regularitate. Sedentarismul este considerat unul dintre factorii de risc pentru bolile cardiovasculare și pentru tulburările metabolice, afecțiuni care sunt responsabile de scăderea drastică a speranței de viață actuale);
  • somnul este insuficient (indiferent cât de flămânzi am fi la momentul la care ne vom ridica de la masă, dacă nu acordăm atenție programul de somn, cel mai probabil nu vom reuși să atingem vârsta medie de viață, cu atât mai puțin să depășim acest reper). (3)

Poate restricția calorică să devină dăunătoare pentru organism?

Conform studiilor, deficitul de calorii poate avea efecte cu potențial dăunător asupra organismului uman. Riscul de apariție a unor deficiențe, în special de fier și vitamine din complexul B, au fost remarcate la persoanele care au început diete restrictive. În lipsa unor substanțe nutritive esențiale organismului, pot fi declanșate simptome fizice, precum oboseala, tremurături, pierderea forței musculare și osoase sau crampe musculare.

Există suficiente dovezi în favoarea ipotezei conform căreia restricția calorică poate crește riscul de contractare a unei bacterii sau a unui virus. Atunci când dieta este corelată cu un stil de viață foarte activ, care presupune efectuarea de exerciții fizice de o intensitate crescută, riscurile de a contracta un virus sau o bacterie în următoarele trei luni sunt de două ori mai mari, conform unor studii.

Restricționarea caloriilor poate, de asemenea, să diminueze nivelul de estrogen și testosteron din organism, reducând formarea osoasă, rezultatul fiind un risc crescut de fracturi. Din cauza scăderii nivelului de estrogen poate fi afectată și fertilitatea unei femei, deoarece ovulația depinde de nivelul hormonilor. Studiile arată că funcția reproductivă este suprimată la femeile al căror consum caloric este cu 22-42% mai mic decât cel recomandat. (4)

Cât de recomandat este să te ridici flămând de la masă?

Consumul unei cantități mai mici de alimente poate să nu reprezinte o soluție împotriva obezității și nici o modalitate de creștere a speranței de viață. Dietele cu conținut scăzut de calorii nu sunt recomandate decât anumitor persoane, medicul fiind singurul în măsură să decidă dacă dumneavoastră aveți nevoie de o astfel de dietă. Așadar, înainte de a vă decide că trebuie să vă ridicați de la masă înaintea tuturor, chiar și când continuați să resimțiți foamea, doar pentru a trăi mai mult, aveți în vedere că multe probleme medicale sunt legate de schimbările bruște și incorecte de alimentație. (5)


Data actualizare: 30-07-2019 | creare: 30-07-2019 | Vizite: 274
Bibliografie
(1) Calorie restricted diet, link: https://www.sciencedaily.com/terms/calorie_restriction.htm
(2) Calorie Restriction and Fasting Diets: What Do We Know? link: https://www.nia.nih.gov/health/calorie-restriction-and-fasting-diets-what-do-we-know
(3) Restrict Calories, Revive Your Life, link: https://www.webmd.com/diet/features/restrict-calories-revive-your-life
(4) 5 Ways Restricting Calories Can Be Harmful, link: https://www.healthline.com/nutrition/calorie-restriction-risks
(5) Very Low-Calorie Diets: What You Need to Know, link: https://www.webmd.com/diet/low-calorie-diets
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Postul negru - beneficiile unei pauze alimentare complete
  • Beneficiile restricției calorice (conform studiilor)
  •  
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.