Mit: mâncarea sănătoasă este mai scumpă decât cea nesănătoasă

Mit: mâncarea sănătoasă este mai scumpă decât cea nesănătoasă

Mâncarea sănătoasă nu costă chiar așa de mult. Acest lucru este valabil dacă alegi lactate, carne, fructe și legume locale. Nu sunt scumpi cartofii, morcovii sau fasolea (deși au crescut prețurile față de acum 10 ani) cel puțin nu în comparație cu alimentele la modă – chia, quinoa, tempeh, ceai mate, pudră de turmeric sau alte alimente vedetă din import. De asemenea, merele și cartofii din piață sunt tot atât de sănătoși precum frații lor organici care sunt de trei ori mai scumpi la supermarket. Ceea ce contează este să știi să le deosebești de unele alimente din import crescute „la foc continuu” tot anul.

Problema nu sunt costurile, spun experții, ci capacitatea de a alege alimente sănătoase și timpul de a le găti. (1)

Alimentele fără gluten sau lactoză sunt mai scumpe, însă dacă nu ai o problemă de sănătate care să necesită această schimbare, mâncarea mai scumpă nu îți va aduce multe beneficii. (2)

Urmând câteva sfaturi, poți alege alimente sănătoase fără a-ți da bugetul peste cap:

Compară opțiunile pe care le ai

Același produs în același magazin la branduri diferite poate avea un preț diferit (există și magazine care oferă carduri cu reduce, fii atent și la acelea). Vezi prețurile produselor la mai multe magazine și alege întotdeauna piața ca primă destinație pentru produse proaspete. Revenind la magazin, cu 4 lei poți lua o pungă de cipsuri mari din care cel mic poate mânca de două ori. Dacă ai lua un kilogram de mere, acestea vor ajunge aproximativ o săptămână.

 

Fă-ți un plan înainte de a pleca la cumpărături

Studiile spun că vei cumpăra cu 70% mai multe lucruri pe stomacul gol așa că ar fi bine să mănânci ceva înainte de a pleca la aprozar sau supermarket. De asemenea, este recomandat să alegi alimente la bax doar dacă știi că ai nevoie de ele nu pentru că este promoție. Un studiu a arătat că persoanele care cumpărau alimente la bax de care nu aveau nevoie consumau de două ori mai multe calorii. (3, 4, 5)

Alte studii au concluzionat că suntem foarte influențabili în magazin. De exemplu, un studiu a descoperit că persoanele care primeau mostre gratuite de dulciuri erau cu 42% mai dispuse să cumpere ceva de la marca producătoare, chiar dacă nu aveau nevoie. Mai mult, mirosul și muzica ambientală cresc și ele volumul coșului. (6, 7)

O soluție ar fi să pleci de acasă cu un plan bine stabilit. Gândește-te din timp ce vrei să gătești și ce ai de cumpărat. Notează într-un carnețel sau într-o aplicație, pe telefon cantități, volume și eventual, prețuri aproximative.

Cumpără alimente de sezon

Căpșunile, roșiile și piersicile vor fi scumpe în decembrie, însă dacă le iei în plin sezon vei putea alege cea mai bună oferă pentru buzunarul tău. În plus, fructele și legumele de sezon sunt mult mai aromate și suculente dacă le iei în perioada în care chiar se coc natural.

Nu te lăsa păcălit de alimentele cool

Multe dintre aceste alimente cu nume exotic care sunt chiar și de trei ori mai scumpe decât alimentele obișnuite pretind că previn apariția unor boli, iar studiile care să demonstreze aceste afirmații sunt cel puțin îndoielnice. O alternativă ar fi să alegi alimente de sezon și să le variezi, primăvara și vara sunt poate cele mai bogate nutrițional anotimpuri. (8)

Prețul la kilogram arată de multe ori că prețul produselor gata preparate este mult mai scump decât al alimentelor preparate acasă. Un studiu realizat de Institute of Economic Affairs a descoperit că produsele fast food, atunci când sunt calculate la o unitate de măsură similară cu produsele gătite (în acest caz un kilogram), sunt cu 50% mai scumpe. (9)

Și totuși de ce continuăm să alegem produse gata preparate din comerț? Unul dintre motive este timpul. Petrecem 8-10 ore la locul de muncă și nu mai avem timp sau suntem prea obosiți când ajungem acasă pentru a găti chiar dacă procesul durează 90 minute.

Un alt motiv ar fi obișnuința. Este mai ușor să luăm de la supermarket o pizza congelată decât o pungă cu legume congelate. Este și mai ușor de consumat. O introducem la cuptorul cu microunde 3-5 minute și este gata.

Nu trebuie uitate nici persoanele care cumpără cantități mari de mâncare pentru că este o promoție sau cu speranța că o vor găti într-o zi. Atunci când vine acea zi, spun experții, se aruncă prea multă mâncare. În Canada, de exemplu, se aruncă mâncare în valoare de 31 miliarde de dolari în timp ce la noi se aruncă la gunoi 6.000 de tone de mâncare pe zi. În topul alimentelor aruncate la gunoi conduce mâncare gătită, urmată de fructe, legume și produse de panificație. (10, 11)

Mâncarea sănătoasă nu trebuie să fie mai scumpă decât cea nesănătoasă. Alegând alimente de sezon, făcând o listă de cumpărături, stabilind un buget și comparând prețurile de la raft, acestea sunt doar câteva sfaturi care te vor ajuta să cumperi sănătos și ieftin.


Data actualizare: 26-11-2018 | creare: 26-11-2018 | Vizite: 100
Bibliografie
1. Myth: healthy food is more expensive than unhealthy food. https://theconversation.com/myth-healthy-food-is-more-expensive-than-unhealthy-food-101213
2. Healthy Diets Make Empty Wallets: The Healthy = Expensive Intuition. https://academic.oup.com/jcr/article-abstract/43/6/992/2743659
3. Hunger promotes acquisition of nonfood objects . http://www.pnas.org/content/112/9/2688
4. Fattening Fasting: Hungry Grocery Shoppers Buy More Calories, Not More Food . https://www.researchgate.net/publication/236642936_Fattening_Fasting_Hungry_Grocery_Shoppers_Buy_More_Calories_Not_More_Food
5. Regulating the Way to Obesity: Unintended Consequences of Limiting Sugary Drink Sizes. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0061081
6. 6 Psychological Tricks That Will Make People Buy Anything. https://www.inc.com/magazine/201703/kate-rockwood/ready-to-sell.html
7. 10 Subliminal Retail Tricks You're Probably Falling For. http://time.com/money/3069933/ways-companies-trick-you-into-buying-more/
8. Promoting a healthier, younger you: The media marketing of anti-ageing superfoods. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1469540518773825
9. Is a healthy diet affordable? https://iea.org.uk/wp-content/uploads/2017/03/Cheap-as-Chips-PDF.pdf
10. A $31 Billion Food Challenge. https://www.foodbankscanada.ca/Blog/June-2018/A-$31-Billion-Food-Challenge.aspx
11. Românii aruncă 6.000 de tone de mâncare pe zi. https://stirileprotv.ro/stiri/social/romanii-arunca-6-000-de-tone-de-mancare-pe-zi-solutia-gasita-de-cativa-tineri-din-cluj.html
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Alternarea între o dietă bogată în grăsimi și o dietă echilibrată poate ajuta la controlarea obezității
  • Aplicații care ajută persoanele supraponderale să reziste tentațiilor alimentare
  • Nutriția personalizată este superioară recomandărilor universale pentru o alimentație sănătoasă
  • Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.