O singură moleculă, responsabilă pentru creșterea în greutate

Obezitatea reprezintă unul dintre principalii factori de risc pentru afecțiunile cardiovasculare și se caracterizează printr-o creștere exagerată a greutății corporale.
Obezitatea a devenit treptat una dintre problemele majore de sănătate raportată la nivel global, preponderent în țările dezvoltate. Din cauza acestei tulburări de alimentație, incidența deceselor din cauze cardiovasculare sau metabolice ar putea crește considerabil. Alimentația necorespunzătoare și lipsa de activitate fizică contribuie la creșterea în greutate a unei persoane, însă există alți factori care pot fi implicați în acest proces. Conform unei noi cercetări, o singură moleculă ar putea crește cantitatea de grăsime din corp, chiar și la persoanele cu o alimentație normală.

Michihisa Umetani, profesor asistent de biologie la Universitatea din Houston, principalul autor al cercetării, a declarat că au fost descoperite efecte negative ale moleculei 27HC asupra organismului uman, unul dintre aceste efecte fiind creșterea grăsimii corporale, chiar și în absența unei diete nesănătoase. În analize precedente, aceeași moleculă a fost raportată dăunătoare pentru sistemul cardiovascular, însă fără a fi evidențiate asocieri cu obezitatea. Molecula 27HC, derivată din colesterol, pătrunde în fluxul sanguin și contribuie la creșterea grăsimii corporale. La persoanele cu o dietă nesănătoasă, molecula extinde capacitatea de îngrășare.

Principala funcție a moleculei este aceea de reducere a excesului de colesterol, însă cercetătorii au descoperit, de asemenea, că aceasta are o acțiune de inhibare a acțiunii receptorilor estrogenici. Pacienții cu receptori estrogenici non-funcționali sunt obezi, în timp ce aceia fără receptori estrogenici au un nivel crescut al țesutului adipos, chiar și atunci când consumă aceeași cantitate de alimente cu persoane a căror greutate este una optimă. Acest lucru indică faptul că receptorii au un rol esențial în reglarea țesutului adipos.

Specialiștii sunt de părere că prin reducerea nivelului moleculei ar putea fi redusă și capacitatea de îngrășare. Aplicațiile pe termen lung ar putea conduce la apariția unui tratament de reducere al nivelului de 27HC, ceea ce ar putea reduce capacitatea de îngrășare. O astfel de abordare terapeutică ar putea să contribuie la tratarea bolilor mediate de receptorii estrogeni, precum afecțiunile cardiovasculare, bolile metabolice, cancerul sau osteoporoza.

Sursa: Science Daily