Părinți tăcuți, copii afectați: depresia taților la începutul școlii și impactul asupra comportamentului copiilor

Un studiu publicat în American Journal of Preventive Medicine pe 10 ianuarie 2025, coordonat de Kristine Schmitz, profesor asistent de pediatrie la Rutgers Robert Wood Johnson Medical School, aduce în prim-plan o realitate adesea ignorată: depresia taților la momentul intrării copilului în grădiniță poate avea consecințe de durată asupra comportamentului social și emoțional al acestuia. Studiul, realizat în colaborare cu cercetători de la Princeton și Rider University, oferă una dintre cele mai solide dovezi de până acum privind efectele pe termen lung ale sănătății mintale paterne asupra copiilor.
În cultura populară, figura tatălui este adesea idealizată: un model de forță, sensibilitate discretă și stabilitate. Cu toate acestea, realitatea este diferită. Între 8% și 13% dintre tații din Statele Unite se confruntă cu forme de depresie în primii ani de viață ai copilului, iar procentul crește până la 50% atunci când și mama suferă de depresie postpartum. Cu toate acestea, cercetările asupra depresiei paterne, în special dincolo de perioada neonatală, au fost până recent insuficiente, iar legătura dintre sănătatea psihică a taților și comportamentele copiilor a rămas puțin explorată.
Despre studiul actual
Pentru a acoperi această lacună în literatura de specialitate, Schmitz și colegii ei au analizat date din Future of Families and Child Wellbeing Study (FFCWS), o cohortă națională care a urmărit evoluția familiilor din 20 de mari orașe americane, începând cu perioada 1998–2000.
Datele-cheie analizate au fost:
-
La vârsta de 5 ani a copilului, tații au fost evaluați pentru simptome depresive manifestate în ultimul an.
-
La vârsta de 9 ani a copilului, profesorii au completat chestionare privind comportamentele copiilor în mediul școlar.
Eșantionul a inclus 1.422 de tați, dintre care 74% locuiau cu copiii lor cel puțin jumătate din timp. Analiza a fost ajustată pentru factori sociodemografici și pentru prezența depresiei materne, ceea ce a permis o evaluare specifică a influenței depresiei paterne.
Rezultate
Studiul a arătat că expunerea copilului la depresia tatălui în momentul intrării în grădiniță este asociată cu dificultăți comportamentale și sociale importante la vârsta de 9 ani, conform observațiilor făcute de cadrele didactice. Copiii ale căror tați au raportat simptome precum tristețe, lipsa energiei sau stare depresivă la vârsta de 5 ani:
-
Au avut o probabilitate semnificativ crescută de a manifesta comportamente de neliniște, sfidare, iritabilitate și furie la vârsta de 9 ani.
-
Au prezentat niveluri mai scăzute de cooperare și stima de sine redusă.
Autorii sugerează că depresia paternă ar putea influența dezvoltarea copilului prin mai multe mecanisme:
-
Reducerea implicării emoționale și a suportului oferit de tată copilului.
-
Dificultăți în parenting și comunicare.
-
Tensiuni în cadrul familial, care pot accentua instabilitatea emoțională a copilului.
Studiul este primul de acest gen, realizat la scară națională în SUA, care stabilește o legătură clară, bazată pe date observaționale longitudinale, între depresia taților și comportamentul copiilor în mediul școlar.
Concluzii și implicații
Rezultatele subliniază nevoia de intervenții precoce, dedicate special taților, și de screening activ pentru simptomele depresive în rândul acestora, în special în momente-cheie ale dezvoltării copilului, cum ar fi intrarea în grădiniță.
„Trebuie să începem să vorbim cu tații despre depresie și să dezvoltăm intervenții adaptate nevoilor lor. Depresia este tratabilă, iar sprijinul oferit taților înseamnă sprijin pentru întreaga familie,” afirmă Kristine Schmitz.
Studiul aduce un mesaj de speranță: identificarea timpurie și sprijinul psihologic pot îmbunătăți nu doar sănătatea taților, ci și traseul emoțional și social al copiilor lor. În plus, părinții pot modela un comportament sănătos de adaptare pentru copiii lor: „Când ne confruntăm cu dificultăți, cerem ajutor. Este o lecție pe care copiii o vor purta cu ei toată viața.”
Paternal Depression at Kindergarten Entry and Teacher-Reported Behavior at Age 9 Years.
American Journal of Preventive Medicine.
doi.org/10.1016/j.amepre.2025.01.017
Image by freepik
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
- Activitățile după școală pot face copiii mai fericiți și mai sănătoși decât timpul petrecut în fața ecranului
- 10 minute de activitate fizică ușoară la fiecare oră petrecută sedentar previne creșterea tensiunii arteriale la copii și tineri
- Astigmatismul este în creștere la copii după COVID-19
- Noi perspective asupra biologiei și factorilor de risc ai obezității infantile
intră pe forum