Rolul microbiomului nazal în boala Parkinson

Rolul microbiomului nazal în boala Parkinson
Nasul uman este gazdă pentru variate microorganisme ce alcătuiesc microbiomul acestuia. Un studiu publicat în revista Trends in Neurosciences aduce dovezi cu privire la importanța microbiomului și legătura avută în dezvoltarea bolii Parkinson.
Anumite semnale inițiate de la nivelul microbiomului nazal, ajung la creier prin intermediul receptorilor olfactivi și influențează funcția sistemului nervos.
Studiul recent conturează o imagine de ansamblu asupra modului în care bacteriile din nas reglează procesarea stimulilor olfactivi și influențează degenerarea de la nivel neuronal, îndeosebi în boala Parkinson.

Din cele 104 specii de bacterii prezente în nas, cel mult zece alcătuiesc 90% din microbiomul fiecărui individ, fiind organisme simbiotice (Firmicutes, Proteobacteriile, Actinobacteriile). În schimb, microorganismele oportuniste ar putea provoca diverse boli, devenind agenți patogeni (Haemophilus influenzae, Moraxella catarrhalis, Streptococcus pneumoniae). Factorii geografici, contactul cu animalele cu blană, calitatea aerului, clima și compoziția apei sau a alimentelor din diete, dar și vârsta, influențează compoziția microbiomului nazal.

Performanța olfactivă este direct asociată microorganismelor din nas, având un rol vital în funcția celulelor epiteliale din mucoasă, conform cercetătorilor.
Studiul constată faptul că bacteriile producătoare de acid butiric din microbiomul nazal aduc modificări funcțiilor olfactive.

Anumiți factori care dezechilibrează bacteriile sănătoase din nas, conduc la leziuni mitocondriale, leziuni axonale prin inflamație, stres oxidativ la nivelul celulelor din bulbul olfactiv.

Boala Parkinson este o boală neurodegenerativă caracterizată prin pierderea neuronilor dopaminergici din substanța neagră a creierului. Microbiomul nazal influențează incidența și prognosticul, disfuncția olfactivă fiind observată încă din faza incipientă a bolii. Disbioza nazală cronică induse de inflamația de la nivel local crește deteriorarea stimulilor olfactivi și acumularea unor proteine anormale (alfa-sinucleina pliată greșit). Acest dezechilibru poate avea impact asupra expresiei cognitive și motorii la pacienții cu boală Parkinson, proteina anormală regăsindu-se în special în țesutul bulbului olfactiv.

În concluzie, disbioza nazală este puternic asociată cu bolile neurodegenerative. Mai multe cercetări sunt necesare pentru a elucida în totalitate rolul axei microbiom-nas-creier în dezvoltarea și progresia bolii Parkinson.

foto: goa novi / Shutterstock.com