Rolul individual al neuronilor în bolile neurodegenerative

Rolul individual al neuronilor în bolile neurodegenerative
Bolile neurodegenerative cauzate de vârstă pot fi întârziate prin prevenirea leziunilor oxidative în câteva tipuri de neuroni, spun cercetătorii.
Afectarea simÈ›ului olfactiv (mirosul) poate indica o boală cum ar fi boala Alzheimer sau Parkinson. Cu toate acestea, spre deosebire de presupusele teorii anterioare, afecÈ›iunile degenerative generale ale sistemului nervos nu joacă un rol principal în pierderea simÈ›ului mirosului odată cu vârsta, dar celulele nervoase individuale sau clasele de nervi sunt implicate direct în acest proces.

Unele celule nervoase (neuroni) sau clase de neuroni din creier par să îmbătrânească mai rapid decât altele. Vârsta este factorul major de risc pentru bolile Alzheimer sau Parkinson, dar doar o mică parte dintre aceste boli sunt cauzate de factori genetici.

Un nou studiu pe modele de organisme ca musculiÈ›ele de fructe arată modul în care capacitatea olfactivă a acestor vietăți se alterează È™i cât de mult seamănă cu procesul de îmbătrânire a sistemului olfactiv uman. La fel ca oamenii, aceste musculiÈ›e îÈ™i pierd capacitatea olfactivă pe măsură ce îmbătrânesc. Au fost identificate câteva gene È™i mecanisme cheie care contribuie la această degenerare asociată îmbătrânirii.

Ce neuroni sunt afectați?

Oamenii de È™tiință au examinat care sunt mai exact neuronii afectaÈ›i, dacă e vorba de toÈ›i sau doar cei din circuitul olfactiv. S-a observat că unii neuroni sunt mai sensibili decât alÈ›ii È™i sunt afectaÈ›i mai repede în timpul îmbătrânirii.

Stresul oxidativ modifică în principal tipurile neuronale specifice, afectând treptat funcÈ›ionarea întregii reÈ›ele neuronale. Are ca rezultat  numeroÈ™i compuÈ™i oxidativi în celulă sau È›esut, ceea ce poate afecta temporar sau permanent È™i  poate accelera îmbătrânirea.

Dacă se împiedică formarea acestor compuÈ™i numai în acest tip de neuroni, se pare că se opreÈ™te treptat pierderea mirosului. Acest lucru sugerează că degenerarea asociată cu vârsta ar putea fi întârziată semnificativ prin prevenirea leziunilor oxidative numai în unul sau în câteva tipuri de neuroni.

Un studiu axat pe administrarea de resveratrol timp de câteva săptămâni a arătat că poate contracara stresul oxidativ care se dezvoltă în timpul îmbătrânirii. Acest tratament pare să protejeze neuronii cei mai sensibili È™i, prin urmare, a contribuit la menÈ›inerea funcÈ›iei neuronilor.

Aceste descoperiri pot ajuta la identificarea unor noi tratamente È™i terapii pentru îmbătrânirea celulelor nervoase È™i prevenirea neurodegenerării.

Sursa: Neuroscience News