Terapia ABA în tulburarea de spectru autist

Terapia ABA în tulburarea de spectru autist

©

Autor:

Terapia ABA în tulburarea de spectru autist
Tulburarea de spectru autist (TSA) reprezintă o dizabilitate complexă de dezvoltare a copilului. Semnele apar de regulă încă din timpul primilor ani de viață, fiind vizibile înaintea vârstei de 3 ani È™i afectează capacitatea unei persoane de a comunica È™i de a interacÈ›iona cu ceilalÈ›i.


TSA este definită de un anumit set de comportamente È™i reprezintă o condiÈ›ie care afectează indivizii în mod diferit È™i în grade diferite. Nu există o singură cauză cunoscută a autismului (numeroase studii au arătat faptul că la bază ar fi vorba despre o tulburare genetică), dar creÈ™terea gradului de conÈ™tientizare È™i diagnosticarea precoce, precum È™i accesul la terapii adecvate conduc la rezultate semnificativ imbunătățite.


Principalele semnale de alarmă ale unei tulburări de spectru autist sunt remarcate de către părinÈ›ii copilului în jurul vârstei de 12 luni, atunci când devin evidente:


  • Lipsa sau întârzierea limbajului vorbit;
  • Lipsa contactului vizual;
  • Stereotipiile (miÈ™cări È™i posturi repetitive ale corpului);
  • Lipsa exprimării bucuriei;
  • Lipsa de răspuns la propriul nume;
  • Lipsa interesului față de joacă sau orice alte activități;
  • Lipsa imitării sau a comunicării non-verbale (uneori, în schimb, poate apărea ecolalia – repetarea automată a vorbirii celeilalte persoane);
  • Mimica È™i gestica inadecvate asituaÈ›iei;
  • Atitudinea persistentă de focalizare asupra numai anumitor obiecte; [1]


Frecvent, copiii cu tulburare de spectru autist pot prezenta È™i alte tulburări asociate printre care: ADHD, tulburări anxioase, depresive, întârziere mintală, tulburări de somn, tulburări ale comportamentului alimentar, comportament auto-agresiv (auto-mutilări).


Diagnosticul este unul clinic È™i se bazează pe evaluarea È™i examinarea directă a copilului de către un specialist. Importantă este excluderea altor tulburări având o simptomatologie asemănătoare È™i care pot preta astfel la confuzie de diagnostic, precum – epilepsia, întârzierea mintală, tulburări genetice, sindromul Asperger (atunci când sunt prezente simptomele din spectrul autist, dar fără o întârziere a limbajului sau a dezvoltării cognitive normale). [2]


Tratamentul autismului

Din păcate, nu există tratament specific curativ al acestei tulburări, dar posibilitățile terapeutice de ameliorare sunt multiple.
Fiecare copil sau adult cu autism este unic și, prin urmare, fiecare plan de intervenție trebuie adaptat pentru a răspunde nevoilor specifice ale fiecăruia.

IntervenÈ›ia poate implica terapii comportamentale, medicaÈ›ie sau ambele. Nu există tratament farmacologic specific pentru TSA, însă medicaÈ›ia se adresează simptomelor asociate (frecvent stări de agitaÈ›ie, tulburări de somn, auto-agresivitate). De asemenea, multe persoane cu autism prezintă afecÈ›iuni medicale asociate, cel mai frecvent din sfera gastro-intestinală, ce necesită evaluări specializate È™i terapie adecvată.

Dintre terapiile comportamentale, cea mai utilizată È™i studiată metodă în prezent este terapia ABA (Applied Behavior Analysis) – în traducere Analiză Comportamentală Aplicată.


Terapia ABA reprezintă o abordare a înÈ›elegerii comportamentului È™i a modului în care acesta este afectat de către mediul înconjurător, aceasta constituind un sistem de învățare, un program prin care se încearcă modificarea comportamentului copilului cu autism într-un mod sistematic È™i perseverent.

De asemenea, este folosită pentru a imbunătăți atenÈ›ia, concentrarea, memoria, aptitudinile sociale, învățarea limbajului È™i dezvoltarea abilităților de comunicare.

Terapia se bazează pe princiipiile care stau la baza procesului de învățare, respectiv:

Modelarea – modificarea treptată a comportamentului existent al copilului într-un nou model de comportament È™i reacÈ›ie la lumea înconjurătoare;
Sugerarea – metodă prin care terapeutul oferă ajutor copilului în terapie pentru a promova un răspuns corect din partea acestuia;
DescreÈ™terea – îndepărtarea treptată a sugestiilor, copilul reuÈ™ind să răspundă cerinÈ›elor fără a mai avea nevoie de acestea;
ÎnlănÈ›uirea – procesul prin care se ajunge la deprinderea de noi abilități, prin trecerea treptată de la comenzi simple la altele complexe (spre exemplu, de la învățarea cuvintelor la învățarea propoziÈ›iilor);
Încurajarea – oferirea unei „răsplate” ca răspuns la comportamentul copilului; [3]

Cum arată terapia ABA și care sunt rezultatele ?

Terapia ABA prezintă o abordare personalizată pentru fiecare copil cu autism, în funcÈ›ie de nivelul iniÈ›ial È™i achiziÈ›iile acestuia până în momentul prezentării, nevoile acestuia È™i interesele sau preferinÈ›ele familiale.
Planul de intervenÈ›ie se decide în cursul primei È™edinÈ›e, printr-o evaluare a abilităților fiecărui copil È™i o elaborare a unei scheme ulterioare terapeutice.


La sfârÈ™itul fiecărei È™edinÈ›e de terapie, se evaluează progresul fiecărui copil, prin scale special concepute pentru măsurarea diferitelor achiziÈ›ii ale copilului în toate domeniile – comunicare, sociabilitate, dezvoltare motorie È™i abilități cognitive.

Obiectivele și rezultatele terapiei includ:

  • Învățarea auto-controlului;
  • Îmbunătățirea abilităților de autoîngrijire;
  • Îmbunătățirea abilităților cognitive È™i sociale;
  • Îmbunătățirea concentrării pe anumite sarcini È™i creÈ™terea motivaÈ›iei de a le efectua; [4]


Cât durează terapia ABA?

Durata programului de terapie este de asemenea individualizat, în funcÈ›ie de necesitățile copilului, în general acesta întrunind un număr de 25-30 de ore pe săptămână. Niciun studiu nu poate indica însă un număr optim de ore necesare, deoarece acesta diferă È™i se modulează în funcÈ›ie de evoluÈ›ia fiecărui copil în parte. [5]

DeÈ™i programele de formare sunt, de obicei, implementate de către terapeuÈ›i, ideal este ca terapia ABA să fie încorporată în stilul de viață al familiei, fiecare părinte să înveÈ›e principiile terapiei È™i cum să le aplice eficient, în contextele care apar în viaÈ›a de zi cu zi.


Acesta este unul dintre principiile fundamentale care ar trebui să stea la baza terapiei copiilor cu tulburări de spectru autist, întrucât activitatea unui copil la centru, coordonat de către terapeuÈ›i reprezintă aproximativ 30% din viaÈ›a acestuia, în vreme ce restul timpului este petrecut alături de părinÈ›i, în viaÈ›a de familie.

În unele dintre cazuri, prin neparticiparea sau necomplianÈ›a părinÈ›ilor, odată încetată terapia în centru iar copilul adus în mediul familial, fără continuarea unui program recuperator, acesta înregistrează o stagnare sau chiar regres, prin pierderea achiziÈ›iilor acumulate în cadrul terapiei.


Prin urmare, rolul părintelui este unul crucial, acesta fiind sfătuit să adapteze È™i să implementeze principiile terapiei ABA în viaÈ›a de zi cu zi pentru o mai bună progresie a copilului È™i spre obÈ›inerea unor rezultate vizibile, stabile È™i încurajatoare.


Data actualizare: 31-07-2018 | creare: 31-07-2018 | Vizite: 1722
Bibliografie
1. Kolvin I. Studies in childhood psychoses: I. Diagnostic criteria and classification. Brit J Psychiatry. 1971;118:381–4
2. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 4th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing, Inc; 2000. pp. 69–84
3. Cursuri Autism. (2018). Terapia ABA - Terapia Comportamentala Aplicata - Ghid curicular. [online] Available at: https://cursuriautism.ro/terapia-aba
4. Autism Speaks. (2018). Applied Behavior Analysis (ABA). [online] Available at: https://www.autismspeaks.org/what-autism/treatment/applied-behavior-analysis-aba
5. Abacentre.ca. (2018). What is the number of recommended hours of intervention per week?
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • ImitaÈ›ia motorie este esenÈ›ială pentru achiziÈ›ia limbajului la copiii cu autism
  • Care este cea mai eficientă modalitate de motivare a copiilor cu autism să vorbească?
  • Un nou studiu arată existenÈ›a unor beneficii sociale în cazul copiilor cu autism care au prieteni imaginari
  • Forumul ROmedic - întrebări È™i răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum