Beneficiile sportului pentru sănătate (conform studiilor)

Beneficiile sportului pentru sănătate (conform studiilor)

Sportul poate însemna orice mișcare care lucrează mușchii și arde calorii. Fie că e vorba de plimbările regulate sau de alergat, înot, dans, sau antrenamentele de la sală, activitatea fizică are o mulțime de beneficii pentru sănătate.

Reduce inflamațiile
Ameliorarea inflamațiilor este unul dintre cele mai importante beneficii ale sportului deoarece inflamațiile reprezintă un factor pentru apariția unor boli cronice precum diabetul, afecțiunile sistemului imunitar, bolile sistemului cardiac. Studiile au arătat că exercițiile fizice reduc o serie de markeri inflamatori (în special, proteina c-reactivă și proteina internleukin-6). Un studiu recent chiar a concluzionat că 20 minute de activitate fizică sunt suficiente pentru a avea un impact asupra markerilor inflamatori (rezultatele au arăta o reduce de 5% a producției de markeri inflamatori). (1, 2, 3, 4, 5)

Reduce riscul de atac de cord și de atac vascular cerebral
Exercițiile fizice reglează tensiunea arterială și colesterolul și oferă mai multă mobilitatea vaselor de sânge, lucruri care duc la reducerea riscului de atac de cord. Studiile au arătat că 30 minute de activitate fizică moderată pe zi mențin inima în formă iar persoanele care au avut atac de cord și apoi adoptă un stil de viață activ au un risc mai mic de deces prematur pe fond de boli de inimă. (6, 7, 8, 9)

„Încetinește” procesul de îmbătrânire
Scurtarea teleomerilor cromozomilor este un proces firesc ce apare odată cu îmbătrânirea organismului însă studiile recente au arătat că exercițiile fizice sunt asociate cu o dimensiune mai mare a acestor teleomeri. De asemenea, cercetătorii au arătat că acele persoane cu teleomeri mai lungi au o speranță de viață mai mare. Mai mult, un studiu din 2012 a arătat că 150 minute de activitate fizică moderată pe săptămână sunt corelate cu o viață mai lungă, în medie, cu 3, 4 ani. (10, 11, 12, 13)

Declanșează dezvoltarea unor noi formațiuni neuronale
Dacă practici sport, creierul tău va dezvolta mai mulți neuroni. Procesul se numește neurogeneză și deși cercetătorii au crezut că neuronii se înmulțesc până în jurul vârstei de 20 ani, studiile din ultimii ani au arătat contrariul. Mai mult, sportul înseamnă stimularea inimii care duce la un flux normal de sânge în zona creierului. În plus, exercițiile fizice reduc incidența unor afecțiuni neurologice care degradează neuronii. (14, 15, 16, 17)

Tratează și chiar poate preveni depresia
Cercetătorii au descoperit că sportul are un ușor efect antidepresiv. Potrivit studiilor, exercițiile fizice afectează și nivelul serotoninei din creier, un neurotransmițător care este afectat de medicamentele antidepresive. Oamenii de știință cred că și câteva minute pe zi pot ajuta la reducerea simptomelor. (18, 19, 20, 21, 22)

Reduce riscul de demență
Studiile au arătat că sportul este asociat unui risc mai mic de a dezvolta demență și Alzheimer. Chiar și persoanele care s-au apucat recent de sport pot beneficia de o diminuarea (ceva mai mică la început) a riscului de îmbolnăvire. Mai mult, exercițiile fizice cresc plasticitatea neuronală și stimulează impulsurile nervoase. (23, 24, 25, 26, 27)

Reduce simptomele anxietății
În cazul bolnavilor de anxietate chiar și 10 minute de activitate fizică moderată pot fi benefice în reducerea simptomelor pentru cel puțin câteva ore. Mai mult, studiile au arătat că persoanele cu un stil de viață activ aveau un risc mai mic de anxietate decât persoanele sedentare. (28, 29, 30, 31)

Ajută la reducerea simptomelor diabetului de tip 2
Sportul ajută la menținerea glicemiei în limite normale prin consumul surplusului de glucoză din sânge (surplus care merge la funcționarea mușchilor). De asemenea, exercițiile fizice scad riscul de boli cardiovasculare care pot apărea în cazul pacienților cu diabet. (32, 33, 34, 35)

Joacă un rol în creșterea colesterolului „bun”
Există mai multe studii care au concluzionat că sportul ajută la producția de colesterol bun. De asemenea, activitatea fizică a crescut nivelul colesterolului total. Merită menționat că pentru a obține aceste rezultate voluntarii au fost sfătuiți să consume alimente cu un conținut mai mic de grăsimi saturate și trans. (36, 37, 38)

Este benefic în dezvoltarea oaselor și a mușchilor
Sportul moderat este esențial pentru dezvoltarea și menținerea sănătoasă a mușchilor și a oaselor. Exercițiile fizice stimulează eliberarea unor hormoni care promovează absorbția aminoacizilor. Aceștia, la rândul lor, stimulează creșterea musculară și reduc întinderile musculare. Mai mult, sportul stimulează mineralizarea oaselor în cazul tinerilor și previne apariția osteoporozei odată cu trecerea anilor. (39, 40, 41, 42)

Stimulează răspunsul sistemului imunitar
Exercițiile fizice regulate cresc imunitatea organismului prin două modalități: eliminarea bacteriilor care ar putea duce la apariția răcelilor (și slăbirea sistemului imunitar) și stimularea producției mai multor anticorpi care să lupte împotriva infecțiilor. (43, 44, 45)

Reduce riscul de cancer
Exercițiile fizice regulate sunt asociate chiar și unui risc mai mic de cancer, potrivit studiilor. Doctorii cred că circa 20% dintre cancerele diagnosticate apar ca urmare a unei diete deficitare sau din cauza lipsei activității fizice. Sunt suficiente 30 minute de activitate moderată. (46, 47, 48, 49, 50)

Susține un somn odihnitor
Activitatea fizică regulată ajută și la obținerea unui somn calitativ. Potrivit unui studiu, 150 minute de sport pe săptămână sunt suficiente pentru a crește calitatea somnului cu până la 65%. Un alt studiu a concluzionat că după 16 săptămâni de activitate fizică moderată, voluntarii care sufereau de insomnie au dormit mult mai bine față de grupul de control. (51, 52, 53, 54)

Oferă energie
Sportul poate oferi și energie atât pentru persoanele sănătoase cât și pentru bolnavii cronici. Potrivit unui studiu, șase săptămâni de activitate fizică regulată a crescut nivelul energiei în cazul persoanelor cu oboseală cronică. Mai mult, sportul a calmat simptomele celor care suferă de sindromul de oboseală cronică mult mai eficient decât terapiile prin relaxare sau exercițiile de stretching. De asemenea, sportul a oferit energie persoanelor cu HIV, cancer sau scleroză multiplă. (55, 56, 57, 58, 59)

Menține pielea sănătoasă
Stresul oxidativ afectează întregul organism, inclusiv pielea. Acesta apare atunci când organismul nu are suficienți antioxidanți pentru a contracara activitatea radicalilor liberi. Dacă exercițiile fizice extenuante duc la și mai mult stres oxidativ, sportul moderat stimulează producția naturală de antioxidanți și amână îmbătrânirea pielii. (60, 61, 62)

Reduce disfuncțiile sexuale
Sportul nu doar că stimulează libidoul ci și poate reduce incidența disfuncțiilor sexuale la ambele sexe. (63, 64)

Pentru început, exercițiile fizice regulate întăresc sistemul cardiovascular, îmbunătățesc circulația sângelui și stimulează flexibilitatea musculară, lucruri care îmbunătățesc viața sexuală. Potrivit unui studiu, femeile care au introdus activitatea fizică în viața de zi cu zi s-au bucura de mai multe orgasme. (63, 64, 65, 66)

În cazul bărbaților, rezultatele au fost la fel de îmbucurătoare. Cei care făcut plimbări de minimum 6 minute au avut o reduce a simptomelor disfuncției erectile cu până la 71%. De asemenea, un alt studiu a arătat că 60 minute de mers pe zi, cel puțin 3,5 zile pe săptămână a crescut frecvența activității sexuale precum și satisfacția. Similar, exercițiile fizice de rezistență (realizate timp de 16 săptămâni) au crescut libidoul femeilor care sufereau de sindromului ovarelor polichistice. (67, 68, 69)

Sportul poate avea beneficii nebănuite asupra sănătății. Important este să alegi moderația (nu mai mult de 30-60 minute pe zi) și constanța (rezultatele de mai sus au apărut ca urmare a exercițiilor fizice regulate). Și 30 minute de plimbări pe zi vor face diferența.

 


Data actualizare: 19-02-2019 | creare: 19-02-2019 | Vizite: 227
Bibliografie
1. Just 20 minutes of exercise enough to reduce inflammation, study finds. https://www.medicalnewstoday.com/articles/315255.php
2. Inflammation and exercise: Inhibition of monocytic intracellular TNF production by acute exercise via β2-adrenergic activation. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889159116305645
3. Effect of exercise training on chronic inflammation. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3629815/
4. Does exercise reduce inflammation? Physical activity and C-reactive protein among U.S. adults. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12192226
5. Effect of exercise training on C reactive protein: a systematic review and meta-analysis of randomised and non-randomised controlled trials. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27445361
6. Exercise after heart attack may improve survival. https://www.heart.org/en/news/2018/12/11/exercise-after-heart-attack-may-improve-survival
7. Chronobiological considerations for exercise and heart disease. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16737342
8. Exercise may prevent heart attacks in otherwise healthy people. https://www.medicalnewstoday.com/articles/323841.php
9. Peak oxygen uptake and incident coronary heart disease in a healthy population: the HUNT Fitness Study. https://academic.oup.com/eurheartj/advance-article/doi/10.1093/eurheartj/ehy708/5193503
10. Physical activity and telomere length: Impact of aging and potential mechanisms of action. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28410238
11. Ageing and telomeres: a study into organ- and gender-specific telomere shortening. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC149817/
12. Telomeres, Aging and Exercise: Guilty by Association? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5751176/
13. Leisure Time Physical Activity of Moderate to Vigorous Intensity and Mortality: A Large Pooled Cohort Analysis. https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1001335
14. Exercise-Mediated Neurogenesis in the Hippocampus via BDNF. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5808288/
15. The Long Run: Neuroprotective Effects of Physical Exercise on Adult Neurogenesis from Youth to Old Age. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5543673/
16. Exercise Enhances Learning and Hippocampal Neurogenesis in Aged Mice. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1360197/
17. Resilience to Alzheimer's Disease: The Role of Physical Activity. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28078981
18. Exercise and well-being: a review of mental and physical health benefits associated with physical activity. https://journals.lww.com/co-psychiatry/Abstract/2005/03000/Exercise_and_well_being_a_review_of_mental_and.13.aspx
19. Direct and indirect relationships between physical activity and happiness levels among older adults: a cross-sectional study. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24679157
20. The Benefits of Exercise for the Clinically Depressed. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC474733/
21. Exercise is an all-natural treatment to fight depression. https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/exercise-is-an-all-natural-treatment-to-fight-depression
22. Regular exercise may help lower your risk of depression. https://www.nhs.uk/news/mental-health/regular-exercise-may-help-lower-your-risk-depression/
23. Physical activity and brain plasticity in late adulthood. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3622473/
24. Physical Exercise as a Preventive or Disease-Modifying Treatment of Dementia and Brain Aging. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3258000/
25. Effects of Physical Exercise on Alzheimer's Disease Biomarkers: A Systematic Review of Intervention Studies. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29154278
26. Aerobic exercise may be key for Alzheimer's prevention. https://www.medicalnewstoday.com/articles/320770.php
27. Can Exercise Improve Cognitive Symptoms of Alzheimer's Disease? https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jgs.15241
28. Exercise for Stress and Anxiety. https://adaa.org/living-with-anxiety/managing-anxiety/exercise-stress-and-anxiety
29. Effects of Exercise and Physical Activity on Anxiety. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3632802/
30. Exercise as Treatment for Anxiety: Systematic Review and Analysis. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4498975/
31. The Effect of Exercise Training on Anxiety Symptoms Among Patients. https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/774421
32. Exercise and Type 2 Diabetes. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2992225/
33. Physical Activity/Exercise and Diabetes: A Position Statement of the American Diabetes Association . http://care.diabetesjournals.org/content/39/11/2065
34. Effects of Exercise on Cardiovascular Risk Factors in Type 2 Diabetes. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3114506/
35. Strength Training and the Risk of Type 2 Diabetes and Cardiovascular Disease. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5161704/
36. Differential effects of aerobic exercise, resistance training and combined exercise modalities on cholesterol and the lipid profile: review, synthesis and recommendations. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24174305
37. A Review of the Impact of Exercise on Cholesterol Levels. https://www.researchgate.net/publication/265480617_A_Review_of_the_Impact_of_Exercise_on_Cholesterol_Levels
38. Physical activity, high density lipoprotein cholesterol and other lipids levels, in men and women from the ATTICA study . https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC194868/
39. A School-Based Exercise Intervention Elicits Substantial Bone Health Benefits: A 2-Year Randomized Controlled Trial in Girls. http://pediatrics.aappublications.org/content/112/6/e447.short
40. Influence of Adolescents' Physical Activity on Bone Mineral Acquisition: A Systematic Review Article. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28053920
41. Skeletal muscle protein metabolism and resistance exercise. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16424140
42. Exercise, protein metabolism, and muscle growth. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11255140
43. Exercise and immunity. https://medlineplus.gov/ency/article/007165.htm
44. Exercise, infection, and immunity. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7883395
45. Increased production of autoantibodies and specific antibodies in response to influenza virus vaccination in physically active older individuals. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3908325/
46. ACS Guidelines on Nutrition and Physical Activity for Cancer Prevention . https://www.cancer.org/healthy/eat-healthy-get-active/acs-guidelines-nutrition-physical-activity-cancer-prevention.html
47. Exercise Linked With Lower Risk of 13 Types of Cancer. https://www.cancer.org/latest-news/exercise-linked-with-lower-risk-of-13-types-of-cancer.html
48. Cancer, Physical Activity, and Exercise. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4122430/
49. Physical Activity and Cancer. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3490043/
50. The Role of Physical Activity in Cancer Prevention, Treatment, Recovery, and Survivorship. https://www.cancernetwork.com/survivorship/role-physical-activity-cancer-prevention-treatment-recovery-and-survivorship
51. Exercise and sleep. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12531177/
52. The effects of physical activity on sleep: a meta-analytic review. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25596964/
53. Association between objectively-measured physical activity and sleep, NHANES 2005–2006. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1755296611000317
54. Aerobic exercise improves self-reported sleep and quality of life in older adults with insomnia. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20813580/
55. Physical activity and feelings of energy and fatigue: epidemiological evidence. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16937952
56. Chronic physical activity and feelings of energy and fatigue. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15692327
57. A randomized controlled trial of the effect of aerobic exercise training on feelings of energy and fatigue in sedentary young adults with persistent fatigue. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18277063
58. Exercise therapy for chronic fatigue syndrome. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27995604
59. Interventions for fatigue and weight loss in adults with advanced progressive illness. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22258985
60. Oxidative stress and skin diseases: possible role of physical activity. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24568458
61. Moderate exercise is an antioxidant: upregulation of antioxidant genes by training. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18191748
62. Exercise-stimulated interleukin-15 is controlled by AMPK and regulates skin metabolism and aging. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25902870
63. Does Exercise Enhance Sexuality? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27439052
64. Sexual desirability and sexual performance: Does exercise and fitness really matter? . https://www.researchgate.net/publication/280685925_Sexual_desirability_and_sexual_performance_Does_exercise_and_fitness_really_matter
65. A Better Sex Life Through Exercise. http://www.soc.ucsb.edu/sexinfo/article/better-sex-life-through-exercise
66. Sexual activity and perceived health among Finnish middle-aged women. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16686959
67. A home-based walking program improves erectile dysfunction in men with an acute myocardial infarction. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25727080
68. Enhanced sexual behavior in exercising men. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2360871
69. Impact of Physical Resistance Training on the Sexual Function of Women with Polycystic Ovary Syndrome. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25982537
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Câte calorii consumi când mergi vs când alergi?
  • Precizia gadget-urilor sportive diferă în funcție de locul în care sunt plasate
  • O oră de exerciții fizice pe săptămână poate preveni depresia
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.