Clarificare: Adulții ar trebui să ia suplimente de vitamina D? În ce condiții?

©

Autor:

Clarificare: Adulții ar trebui să ia suplimente de vitamina D? În ce condiții?

Studiile realizate în România arată că localnicii au un nivel redus al vitaminei D în sezonul rece, din luna octombrie și până la începutul lui martie. Aceste rezultate sunt consistente cu o afirmație a ministrului sănătății din 2019 în care spunea că aproximativ 65% din populația României ar putea avea un nivel inadecvat de vitamina D. Mai mult, datele publicate în jurnalul științific Public Health Nutrition arată că 80% dintre persoanele participante avea deficit de vitamina D în lunile de iarnă. Rezultate asemănătoare au fost descoperite la nivel european. (1, 2, 3, 4, 5, 6)
În acest context, apare necesitatea suplimentării vitaminei D pe care o primim prin expunerea la soare pe două fronturi, prin alimentație și prin suplimente alimentare. Dacă o alimentație echilibrată și variată este suficient să ai un nivel normal al vitaminei D din organism în ceea ce privește suplimentele alimentare cu vitamina D lucrurile sunt ceva mai complicate.

Dacă dieta, stilul de viață, obiceiurile de somn și starea de sănătate nu sunt la fel cu a celorlalți de ce am alege să luăm aceleași suplimente și în aceleași cantități precum ceilalți?

În cazul unor suplimente este evident. Probabil că nu ai lua shakeuri proteice cu un conținut mare de carbohidrați și proteine dacă nu ai încerca să îți dezvolți masa musculară. De asemenea, nu ai lua medicamente pentru somn dacă nu ai avea probleme în acest sens. Toată lumea are nevoie de vitamine, minerale și alte substanțe nutritive însă nu toată lumea are nevoie de aceeași cantitate dintr-un nutrient. (7, 8, 9, 10, 11)

Un exemplu tipic oferit de cercetători este al vitaminei B12. Persoanele cu o dietă vegetariană sau vegană beneficiază de luarea acestui supliment deoarece B12 este prezentă, predominant, în produsele animale. Totuși, dacă consumi ouă, produse lactate, carne, fructe de mare sau pește probabil că nu ai nevoie de un supliment de vitamina B12. (12)

Similar, în cazul vitaminei D. De exemplu, persoanele care locuiesc aproape de Ecuator se bucură de soare mai multe ore decât persoanele din zonele temperate și nu au nevoie de suplimentare, însă românii au nevoie de un plus de vitamina D mai ales în sezonul rece din septembrie-octombrie și până la începutul lui martie.

Pe de altă parte, recomandările generale în ceea ce privește necesarul de vitamina D au fost stabilite în urma unui studiu care a implicat voluntari vârstnici care locuiau într-un centru pentru bătrâni, nu petreceau prea mult timp sub lumina soarelui și aveau un risc mai mare de fracturi și osteoporoză. (7)

Programari cabinete medicale, clinici Alege-ți medicul și fă o programare!
Peste 13000 de cabinete medicale își prezintă serviciile pe ROmedic.

Care este doza zilnică recomandată de vitamina D pentru adulți?

Necesarul de vitamina D depinde de mai mulți factori printre care vârsta, latitudinea, anotimpul, gradul de expunere la soare, hainele purtate. Institutul de Medicină al SUA recomandă un consum mediu de 400-800 IU sau 10-20 mcg acoperă 97,5% dintre nevoile umane. (13, 14)

Cu toate acestea, există studii care au arătat că necesarul zilnic ar trebui să fie mai mare dacă nu petreci timp la soare. Un studiu care a urmărit un grup de adulți sănătoși a arătat că un consum de 1.120-1.680 IU pe zi este suficient pentru a menține nivelul vitaminei D din sânge. Interesant este că același studiu a arătat că grup care avea deficit de vitamina D avea nevoie de 5000 de UI pentru menținerea nivelului vitaminei D din sânge. (15)

De asemenea, studiile realizate în femei la postmenopauză au descoperit că acestea au nevoie de 800-2.000 de UI pe zi. (16, 17)

Mai mult, persoanele supraponderale sau obeze pot avea nevoie de două sau chiar trei ori mai multă vitamina D potrivit cercetătorilor. Se pare că persoanele supraponderale au nevoie de aproximativ 3.000 UI pe zi iar persoanele obeze de până la 5.500 UI. Acest lucru, însă, este stabilit de medic în urma unui consult amănunțit. (18, 19, 20, 21, 22)

Ce înseamnă prea mult

Consumul excesiv de vitamina D apare rar și este asociat cu un nivel ridicat al calciului și fosforului din sânge precum și un nivel redus al hormonilor tiroidieni. Problemele de sănătate pot apărea mai ales în cazul celor care au luat accidental sau intenționat și pentru perioade lungi de timp 50.000-1 milion IU pe zi. (23, 24)

Datele existente arată că 4.000-10.000 UI pot fi tolerate de majoritatea persoanele. Acest lucru nu înseamnă că sunt recomandate cantități atât de mari ci să pot fi administrate atunci când medicul crede că este necesar. (25, 26)

Un alt studiu interesant care a analizat reacțiile a 17.000 de oameni care au luat vitamina D a arătat că doze de până la 20.000 de UI pot fi tolerate de organism, cu condiția unei administrări pe termen scurt. (22)

În ciuda acestor date, există dovezi recente care arată o creștere a toxicității de vitamina D (hipervitaminoză) mai ales în rândul persoanelor care au luat suplimente alimentare de acest fel fără a consulta medicul. (27, 28, 29)

Mai mult, consumul excesiv de vitamina D, 4.000-10.000 UI pe zi, poate crește riscul de apariție a fracturilor precum și o reducere a densității osoase prin comparație cu persoanele care luat doar 400 UI. (30, 31, 32)

Suplimentele de vitamina D pot interacționa cu unele medicamente

Pe lângă excesul de vitamina D un aspect la fel de important vizează interacțiunile acesteia cu alte medicamente. Mai jos sunt principalele interacțiuni ale vitaminei D:

Vitamina D și aluminiul – aluminiul este prezent în majoritatea antiacizilor. Luarea de vitamina D în paralel cu astfel de medicamente poate crește rata de absorbție a aluminiului. Acest lucru ar putea cauza probleme în cazul celor cu boli renale. Este indicată luarea de vitamina D cu două ore înainte sau cu patru ore după luarea antiacizilor (33)

Vitamina D și calcipotriol – acesta este un medicament folosit pentru tratarea psoriazisului și a alopeciei areate. Prin combinarea sa cu vitamina D crește riscul de efecte secundare precum reacții alergice, înroșirea pielii, schimbări de comportament (34, 35)

Vitamina D și digoxina – este recomandată pentru a trata insuficiența cardiacă. Prin luarea sa alături de vitamina D se intensifică efectele sale și pot apărea bătăi neregulate ale inimii (36, 37)

Vitamina D și diltiazem – prin combinarea acestora se poate reduce din efectul diltiazemului. Acesta din urmă este administrat în hipertensiune arterială, angină și aritmii (38)

Vitamina D și verapamil – acest medicament este recomandat în hipertensiune arterială, angină și tahicardie. Interacțiunea cu vitamina D poate cauza dureri de cap, constipație și greață (39, 40)

Vitamina D și diureticele tiazidice – diureticele de acest tip duc la acumularea calciului din organism. Vitamina D ajută la absorbția acestui mineral. Prin luarea de vitamina D alături de diuretice tiazidice pot apărea acumulări periculoase de calciu care pot crește riscul de afecțiuni renale. (41)


Cum alegi un supliment de vitamina D

Alegerea unui supliment de vitamina D depinde de mai mulți factori printre care: (42)

  • Cât timp petreci la soare – sunt suficiente 15-20 de minute pe zi petrecute la soare, cu fața, brațele, picioarele sau spatele expuse luminii naturale pentru a beneficia de vitamina D. Însă în sezonul rece sau dacă petreci mult timp în interior s-ar putea să nu iei suficientă vitamina D de la soare (43, 44)
  • Cum arată dieta ta – alimente precum peștele gras (somonul, macroul, heringul), ouăle, ciupercile și alimentele cu adaosuri vitaminice precum unele forme de băuturi din soia, unele sucurile de portocale și unele cereale conțin vitamina D (45)
  • Ce vârstă ai – aproximativ 80% dintre vârstnici nu au nu nivel sănătos de vitamina D și pe măsură ce îmbătrânim pielea își pierde din capacitatea de a absorbi vitamina D de la soare (46, 47)
  • Dacă fumezi – tutunul limitează capacitatea organismului de a produce converti vitamina D primă de la soare sau din alimente (48, 49)
  • Dacă ești obez – persoanele care au kilograme în plus au, în general, un nivel redus al vitaminei D. Pierderea în greutate sau luarea unui supliment poate ajuta la restabilirea echilibrului vitaminic. Luarea unui supliment de vitamina D este indicată doar la recomandarea medicului (50, 51, 52)
  • Ai un stil de viață activ – persoanele active în special cele care practică sport în aer liber au un nivel mai mare al vitaminei D din sânge (53, 54)
  • Starea de sănătate a sistemului digestiv – persoanele cu afecțiuni ale intestinului sau cu boli metabolice pot dezvolta dificultăți în absorbția vitaminei D. (55, 56, 57 58)


Vitamina D este esențială vieții. În absența timpului petrecut în lumina directă a soarelui, alimentația poate acoperi întrucâtva necesarul de vitamina D. De asemenea, medicul poate recomanda suplimente cu vitamina D persoanelor care au deficit, bolnavilor care au probleme în absorbția nutrienților și altor categorii de persoane care au un nivel scăzut al vitaminei D.


Data actualizare: 02-03-2021 | creare: 02-03-2021 | Vizite: 263
Bibliografie
1. Seasonal variation of serum vitamin D levels in Romania. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29230557/
2. Vitamin D status in adult and pediatric Romanian population. https://www.researchgate.net/publication/340261496_Vitamin_D_status_in_adult_and_pediatric_Romanian_population
3. Vitamin D status in healthy Romanian caregivers and risk of respiratory infections. https://www.cambridge.org/core/journals/public-health-nutrition/article/vitamin-d-status-in-healthy-romanian-caregivers-and-risk-of-respiratory-infections/43C6D74720CC93AD7F13773E391C0FB7
4. Vitamin D deficiency in Europe: pandemic? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26864360/
5. Pertinence of vitamin D supplementation in the adult Romanian population. https://farmaciajournal.com/wp-content/uploads/2016-03-art-23-Zugravu_467-472.pdf
6. Vitamin D Status: A Different Story in the Very Young versus the Very Old Romanian Patients. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4449004/
7. Should everyone be taking vitamin D. https://www.bbc.com/future/article/20181010-do-vitamin-d-supplements-work
8. Vitamin and Mineral Supplements: Do We Really Need Them? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3309636/
9. Most Vitamin Pills Are Useless, But Here Are The Ones You Should Take. https://www.sciencealert.com/are-vitamin-pills-good-or-bad-some-you-should-take-folic-acid-zinc
10. Self-reported health without clinically measurable benefits among adult users of multivitamin and multimineral supplements: a cross-sectional study. https://bmjopen.bmj.com/content/10/11/e039119
11. Vitamins. https://www.accessdata.fda.gov/scripts/interactivenutritionfactslabel/assets/InteractiveNFL_Vitamins&MineralsChart_March2020.pdf
12. Vitamin B12 Intake From Animal Foods, Biomarkers, and Health Aspects. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6611390/
13. The 2011 report on dietary reference intakes for calcium and vitamin D from the Institute of Medicine: what clinicians need to know. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21118827/
14. Human serum 25-hydroxycholecalciferol response to extended oral dosing with cholecalciferol. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12499343/
15. Vitamin D intake to attain a desired serum 25-hydroxyvitamin D concentration. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18541590/
16. Dose response to vitamin D supplementation in postmenopausal women: a randomized trial. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22431675/
17. Dose response to vitamin D supplementation among postmenopausal African American women. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18065583/
18. The importance of body weight for the dose response relationship of oral vitamin D supplementation and serum 25-hydroxyvitamin D in healthy volunteers. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25372709/
19. Vitamin D supplementation, body weight and human serum 25-hydroxyvitamin D response: a systematic review. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24292820/
20. Vitamin D supplementation for overweight or obese adults. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6532760/
21. Vitamin D3 supplementation in obese, African-American, vitamin D deficient adolescents. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5992315/
22. The Importance of Body Weight for the Dose Response Relationship of Oral Vitamin D Supplementation and Serum 25-Hydroxyvitamin D in Healthy Volunteers. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0111265
23. Vitamin D for health: a global perspective . https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23790560/
24. Vitamin D Is Not as Toxic as Was Once Thought: A Historical and an Up-to-Date Perspective. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25939933/
25. The 2011 report on dietary reference intakes for calcium and vitamin D from the Institute of Medicine: what clinicians need to know. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21118827/
26. Risk assessment for vitamin D . https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17209171/
27. A review of the growing risk of vitamin D toxicity from inappropriate practice. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5980613/
28. Hypervitaminosis D. https://medlineplus.gov/ency/article/001594.htm
29. Vitamin D Toxicity. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-28002020000200238
30. Effect of High-Dose Vitamin D Supplementation on Volumetric Bone Density and Bone Strength. https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2748796
31. Interventions to Prevent Falls in Older Adults: Updated Evidence Report and Systematic Review for the US Preventive Services Task Force. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29710140/
32. Annual high-dose oral vitamin D and falls and fractures in older women: a randomized controlled trial. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20460620/
33. The Effects of Short-term Vitamin D Supplementation on Glucose Metabolism in Dialysis Patients: A Systematic Review and Meta-Analysis. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4378588/
34. Efficacy and safety of topical calcipotriol in management of alopecia areata: A pilot study . https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28133875/
35. The Vitamin D Analogue Calcipotriol Reduces the Frequency of CD8+IL-17+ T Cells in Psoriasis Lesions. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/sji.12304
36. Drug Interactions between digoxin and Vitamin D3. https://www.drugs.com/drug-interactions/digoxin-with-vitamin-d3-883-0-646-5790.html#
37. Effect of vitamin D3 supplementation on the pharmacokinetics of digoxin--a pilot study. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21477267/
38. Diltiazem. https://www.drugs.com/diltiazem.html
39. Drug Interactions between verapamil and Vitamin D3. https://www.drugs.com/drug-interactions/verapamil-with-vitamin-d3-2297-0-646-5790.html
40. Comparative study of the effect of verapamil and vitamin D on iron overload-induced oxidative stress and cardiac structural changes in adult male rats. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S092846801400039X
41. Drug-vitamin D interactions: a systematic review of the literature. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23307906/
42. Should You Be Taking Vitamin D? https://www.consumerreports.org/vitamin-d/should-you-be-taking-vitamin-d/
43. Time for more vitamin D. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/time-for-more-vitamin-d
44. Sun Exposure Guidelines and Serum Vitamin D Status in Denmark: The StatusD Study. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27164133/
45. 7 Healthy Foods That Are High in Vitamin D. https://www.healthline.com/nutrition/9-foods-high-in-vitamin-d
46. Age and gender differences in the prevalence and correlates of vitamin D deficiency. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29705881/
47. A Comparison Study of Vitamin D Deficiency among Older Adults in China and the United States. https://www.nature.com/articles/s41598-019-56297-y
48. The influence of smoking on vitamin D status and calcium metabolism. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10602348/
49. Smoking and serum vitamin D in older Chinese people: cross-sectional analysis based on the Guangzhou Biobank Cohort Study. https://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e010946
50. Vitamin D Deficiency, Obesity and Diabetes. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26068917/
51. Vitamin D in obesity. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28915134/
52. Vitamin D and obesity: current perspectives and future directions. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25359323/
53. Vitamin D levels in the blood linked to cardiorespiratory fitness. https://www.escardio.org/The-ESC/Press-Office/Press-releases/vitamin-d-levels-in-the-blood-linked-to-cardiorespiratory-fitness
54. Association between serum vitamin D levels and cardiorespiratory fitness in the adult population of the USA. https://academic.oup.com/eurjpc/article/26/7/750/5925119
55. Use of a novel vitamin D bioavailability test demonstrates that vitamin D absorption is decreased in patients with quiescent crohn's disease. https://academic.oup.com/ibdjournal/article/17/10/2116/4631081
56. The association between serum vitamin D and inflammatory bowel disease. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6504311/
57. Vitamin A and D Absorption in Adults with Metabolic Syndrome versus Healthy Controls: A Pilot Study Utilizing Targeted and Untargeted LC–MS Lipidomics. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/mnfr.202000413
58. Vitamin D deficiency is associated with metabolic syndrome in postmenopausal women. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29169589/
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Suplimentarea cu vitamina D ar putea reduce procentul de masă grasă la copiii mici
  • Deficiența de vitamina D în sarcină poate crește riscul de scleroză multiplă la copii
  • Deficitul de vitamină D în sarcină și dificultățile de învățare la copii
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.