Consumul de dulce face rău? - efecte și riscuri raportate la cantitate

©

Autor:

Consumul de dulce face rău? - efecte și riscuri raportate la cantitate

Zaharurile reprezintă carbohidrați simpli, precum glucoză, fructoză sau galactoză, care se găsesc în mod frecvent în alimente și băuturi. Este important de luat aminte faptul că și produsele sănătoase sunt bogate în zaharuri, precum lactatele, legumele sau fructele. (1, 3)

Consumul de dulce este frecvent întâlnit la majoritatea vârstelor, dar în special la copii și adolescenți, lucru ce poate determina, în principal, o creștere a cazurilor de indivizi ce suferă de obezitate, susțin experții. (3)

Zahărul, sub orice formă, se găsește în diverse produse, unele chiar neașteptate, precum pâinea. Pentru că majoritatea oamenilor preferă pe parcursul zilelor de lucru o mâncare rapidă, acestea sfârșesc prin a consuma alimente procesate ce conțin un aport mult mai mare de zahăr, decât cel recomandat. (1)

În Statele Unite, zaharurile adăugate ocupă un procent de 17% din aportul total de calorii al adulților și aproximativ 14% din aportul total al copiilor. Având în vedere acestea, specialiștii în domeniu recomandă limitarea caloriilor din zahărul adăugat la un nivel mai mic de 10% pe zi (1, 3)

Date epidemiologice în privința obezității

Cele mai recente date aparțin de Statele Unite ale Americii, care relatează o rată de obezitate de aproximativ 41% întâlnită în 2017 – martie 2020. Aceleași surse confirmă faptul că prevalența obezității a crescut în ultimii ani de la 4,7% la 9,2%. (3)

Prevalența obezității este diferită în funcție de categoria de vârstă, aceasta având următoarele valori:

  • 39,8% în rândul adulților cu vârsta cuprinsă între 20 și 39 de ani
  • 44,3% în rândul adulților cu vârsta cuprinsă între 40 și 59 de ani
  • 41,5% în rândul adulților cu vârsta de 60 și cei peste 60 de ani (3)


Cum ne poate afecta zahărul din dulciuri?

Deși organismul uman, în special creierul, are nevoie de o anumită cantitate de zahăr pentru a putea îndeplini funcțiile fiziologice, consumul de zahăr peste media recomandată face mai mult rău decât bine. (1, 3)

Motivele pentru care a mânca prea mult dulce este rău pentru sănătate, pot fi următoarele:

  • Conduce la creșterea în greutate
  • Crește riscul bolilor cardiovasculare
  • Poate conduce către apariția acneei sau înrăutățirea ei
  • Crește riscul diabetului zaharat de tip 2
  • Crește riscul de cancer
  • Crește riscul de a suferi de depresie
  • Poate accelera procesul de îmbătrânire a pielii
  • Crește riscul de îmbătrânire celulară
  • Scade nivelul de energie
  • Lipsa nutrienților
  • Poate favoriza apariția ficatului gras
  • Impact negativ asupra sănătății orale
  • Accelerează declinul cognitiv, precum riscul crescut de dezvoltare a demenței (1, 2, 3)


Printre cele mai frecvente patologii asociate consumului crescut de zahăr se numără diabetul zaharat și bolile cardiovasculare.

Zahărul crește riscul diabetului zaharat de tip 2

Există date care susțin că prevalența diabetului zaharat la nivel mondial s-a dublat în ultimii 30 de ani. Există însă o explicație clară și logică între consumul de zahăr și riscul de diabet. (1, 5)

Astfel, pancreasul este un organ endocrin, care prin intermediul celulelor beta, are rol de secreție a insulinei. (5)

Insulina este un hormon hipoglicemiant (cu rol de scădere a glicemiei), ce deține următoarele roluri importante:

  • Scade glicemia: atunci când crește glicemia, va crește și secreția de insulină pentru a reduce glucoza din sânge
  • Favorizează pătrunderea glucozei în celule
  • Depozitarea glucozei in exces (5)


Un consum crescut și constant de dulce va conduce în timp către rezistență la insulină. Acest lucru semnifică faptul că organismul nu va răspunde corect la acțiunea insulinei, iar glucoza din sânge nu va mai scădea. (5)

Dulciurile cresc riscul bolilor cardiovasculare

Un studiu publicat în 2014 în JAMA Internal Medicine, relatează faptul că o dietă bogată în zahăr are un impact mare asupra funcțiilor cardiovasculare și asupra circulației sanguine, asociind un risc crescut de deces din cauza bolilor de inimă. (2)

Cercetătorii acestui studiu susțin faptul că persoanele ce și-au consumat 17% până la 21% din caloriile lor din zahărul adăugat, din consumul de dulce, au avut un risc crescut de deces din cauza bolilor cardiovasculare cu aproximativ 38% mai mult. (2)

Efectele nocive ale zahărului din punct de vedere cardiovascular:

  • creșterea tensiunii arteriale
  • creșterea inflamației cronice
  • depunerea pe vase cu risc de ateroscleroză
  • risc de accident vascular cerebral (1, 2)


Care este cantitatea corectă pentru consumul de dulce?

Este greu de precizat cu exactitate care este cantitatea ideală de zahăr, deoarece zahărul nu este un nutrient necesar în dietă.

Cu toate acestea, Asociația Americană a Inimii susține că:

  • femeile consumă în medie nu mai mult de 100 de calorii (aproximativ 6 lingurițe sau 24 de grame) de zahăr adăugat pe zi
  • bărbații consumă nu mai mult de 150 de calorii (aproximativ 9 lingurițe sau 36 de grame) de zahăr adăugat pe zi (2)


Dulcele crește riscul de apariție a acneei sau de potențare

Dieta bogată în dulce, precum carbohidrați rafinați, inclusiv alimente și băuturi dulci, sunt asociați cu un risc mare de dezvoltare a acneei. Produsele cu un indice glicemic crescut, precum dulciurile procesate, sunt asociate cu un risc mai mare de acnee. (1)

Există studii care afirmă faptul că în zonele rurale, unde oamenii consumă alimente tradiționale, neprocesate, au rate de acnee aproape egale cu 0, comparativ cu tinerii din mediul urban. (1)

Un alt studiu pe un lot de 2.300 de adolescenți a demonstrat faptul că cei ce consumau regulat dulce, asociau un risc cu 30% mai mare de a dezvolta acnee. (1)

Dulcele poate crește riscul de depresie

O dietă bogată în dulciuri și alimente procesate pot să scadă buna dispoziție. Astfel, există date care susțin faptul că alimentele precum, dulciurile, prăjiturile și băuturile dulci, sunt asociate cu un risc mai mare de depresie. (1)

Explicația cercetătorilor pentru acest fapt constă în variațiile zahărului din sânge, dereglarea neurotransmițătorilor și inflamația, care pot avea impact negativ asupra sănătății mintale. (1)

Dulcele poate accelera procesul de îmbătrânire a pielii

Este drept că îmbătrânim cu toții la un moment dat, dar momentul apariției acest lucru poate fi controlat printr-un echilibru al dietei. În urma consumului de dulce, se formează în organism produși de glicație avansată (AGE) care sunt considerați de către cercetători că joacă un rol cheie în îmbătrânirea prematură a pielii. (1)

De ce este totuși recomandat consumul de zahăr?

Deși sunt multe efecte nocive ale consumului ridicat de zahăr, este important de amintit faptul că nu trebuie evitat complet consumul acestuia, deoarece creierul este cel mai mare consumator de zahăr din organism. (4)

Glucoza reprezintă sursa primară de energie pentru celulele organismului, dar în special pentru creier, care este cel mai bogat în celule nervoase (neuroni). Creierul este cel mai solicitant organ de energie, motiv pentru care este important să consumăm glucoză în limita recomandată de specialiști. (4)

Se consideră ca un procent de 50% din cantitatea de zahăr ingerată este consumată de către creier, pentru menținerea funcțiilor. Dar atunci când zahărul este în exces, nu mai are beneficii pentru organism, din contră, conduce către creșterea în greutate sau dezvoltarea de alte diverse patologii. (4)

Recomandări

În urma celor enumerate se poate observa că zahărul din dulciuri și alimentele procesate ne pot afecta serios sănătatea. Este recomandat să existe însă un echilibru, pentru a vă putea bucura de orice prăjitură, dulce sau băutură atunci când simțiți nevoia.
Prin exercițiu, voință, moderație și echilibru, se poate consuma orice aliment.

Nu este încurajată eliminarea completă din dietă a zahărului, deoarece are în anumite proporții beneficii. De obicei, nu se recomandă eliminarea completă a unui aliment, decât daca este înr-adevăr nociv sau există un substrat patologic la bază.

 

Este important să vă amintiți că cel mai important consumator de glucoză din organism este creierul, iar în timpul activităților precum învățatul, nivelul de zahăr dorit poate crește.


Data actualizare: 26-07-2022 | creare: 26-07-2022 | Vizite: 97
Bibliografie
1. 11 motive pentru care prea mult zahăr este rău pentru tine , link: https://www.healthline.com/nutrition/too-much-sugar
2. Pericolul dulce al zahărului , link: https://www.health.harvard.edu/heart-health/the-sweet-danger-of-sugar
3. Obezitatea este o boală comună, gravă și costisitoare , link: https://www.cdc.gov/obesity/data/adult.html
4. Zahărul și creierul, link: https://hms.harvard.edu/news-events/publications-archive/brain/sugar-brain
5. O privire de ansamblu asupra insulinei, link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/323760
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Ce înseamnă prea mult dulce în dietă? Efectele negative ale consumului excesiv de zahăr
  • Sațietatea specifică senzorială - de ce avem mereu loc pentru desert?
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.