Consumul de carne de pui - beneficii și riscuri, recomandări

©

Autor:

Consumul de carne de pui - beneficii și riscuri, recomandări

Carnea de pui poate fi pregătită într-o mare varietate de moduri de la supe la pui la grătar, cuptor, fript la tigaie, la aburi, etc. De asemenea, puiul este nutritiv și reprezintă unul dintre cele mai populare tipuri de carne la nivel global. Mai jos sunt câteva beneficii ale cărnii de pui, riscuri asociate consumului de carne de pui și recomandări de preparare.

Beneficii ale consumului de carne de pui

Carnea de pui are numeroase beneficii pentru sănătate fiind utilă pentru:

  • Dezvoltarea mușchilor – carnea de pui este una dintre cele mai bune surse de proteine. Este o formă de carne slabă, deci conține mai multe proteine decât grăsimi. Doar 100 g de carne de pui oferă 31 g de proteine, fiind esențială pentru dezvoltarea mușchilor (1, 2)
  • Susține sănătatea oaselor – pe lângă proteine, carnea de pui conține minerale precum calciu și fosfor, esențiale pentru oase. De asemenea, conține seleniu necesar pentru a reduce riscul de artrită (3, 4)
  • Contribuie la reducerea stresului – carnea de pui conține vitamina B5 și triptofan, două substanțe care ajută la reducerea stresului. Ambele au efect calmant, carnea de pui fiind o opțiune excelentă după o zi dificilă. De asemenea, modul de pregătire face ca gustul puiul să inducă o senzație de bucurie, astfel contribuind și mai mult la reducerea stresului (5, 6, 7, 8)
  • Reduce simptomele asociate sindromului premenstrual – carnea de pui conține magneziu, un mineral care atenuează simptomele sindromului premenstrual și contribuie la calmarea schimbărilor stării de spirit (9)
  • Susține imunitatea – în special supa de pui este folosită în mod tradițional pentru a calma simptomele gripei sau alte infecții respiratorii. Supa aburindă decongestionează și previne invadarea membranei respiratorii cu bacteriile care au cauzat infecția (10)


Programari cabinete medicale, clinici Alege-ți medicul și fă o programare!
Peste 13000 de cabinete medicale își prezintă serviciile pe ROmedic.

Riscuri în consumul de carne de pui

Carnea de pui este una dintre cele mai sănătoase însă există unele riscuri asociate consumului. Mai jos sunt câteva dintre ele:

  • Poate crește nivelul colesterolului – un studiu publicat în American Journal of Clinical Nutrition a concluzionat că poate crește nivelului colesterolului LDL („rău”) similar cărnii roșii. De aici poate apărea și un risc mai mare de boli de inimă (11)
  • Multe forme de carne de pui sunt contaminate – o cercetare arată că 97% din pieptul de pui este contaminat cu bacterii. Studiul a analizat peste 300 de probe de piept de pui cumpărate de la magazine din SUA. Se pare că erau contaminate cu bacterii prezente în materiile fecale și că aproximativ 50% conțineau bacterii rezistente la antibiotice (12)
  • Poate îngrășa – un studiu dezvoltat de cercetătorii de la Universitatea Loma Linda din Norvegia a descoperit o legătură între dietă și greutate. Aceștia au analizat indicele de bază corporală al vegetarienilor și al consumatorilor de carne. Persoanele care mâncau carne consumau cantități ridicate de acizi grași trans, grăsimi saturate, puține proteine din plante, fibre, beta caroten și magneziu. Carnea de pui în sine nu îngrașă însă dacă este preparată pe baie de ulei și consumată alături de cartofi, brânză sau alte alimente poate afecta silueta (13)
  • Puii hrăniți cu antibiotice pot crește riscul de infecții urinare – consumul de pui din comerț care conține tulpini de E. coli poate cauza mai multe infecții printre care și cele de natură urinară. În timpul studiului, cercetătorii au analizat probe de pui, porc și curcan achiziționate de la marile lanțuri de supermarketuri. Aceștia au descoperit că 80% din carne conține E. coli și că această bacterie apare în 72% din probleme de urină și sânge ale persoanelor care consumă astfel de carne. De aceea, este important să citești etichetele pentru a te asigura că puiul nu a fost tratat cu antibiotice (14, 15)


Recomandări pentru prepararea cărnii de pui

Carnea de pui poate fi calorică și periculoasă pentru sănătate, prin prezența grăsimilor trans și saturate. Cu toate acestea, carnea de pui poate fi pregătită și într-un mod sănătos, asigurându-ne că ne bucurăm de proteinele și nutrienții oferiți de aceasta. (16)

Optează pentru carne slabă de pui, eventual piept de pui fără piele. Pentru o masă sănătoasă, poți prepara puiul la grătar, la aburi, sotat cu legume la tigaie, cu foarte puțin ulei, la cuptor sau prin diverse combinații cu legume, în oală.

Tot pentru o variantă sănătoasă, adaugă o cantitate mică de sare și folosește condimente. Cele mai potrivite pentru carnea de pui sunt boiaua, usturoiul, pătrunjelul, piperul negru și coriandrul. Dacă gătești pui la grătar, folosește un grilaj metalic pentru a permite scurgerea grăsimii. (17)

Foarte important la gătirea puiului este să îl gătești corect. Asta înseamnă 75 de grade Celsius. Această temperatură omoară toate bacteriile și te ajută să previi intoxicația alimentară. (18, 19)

Chiar și modul de depozitare a cărnii de pui îi poate afecta calitatea. Este recomandat să depozitezi carnea proaspăta în containere curate în zona cea mai răcoroasă a frigiderului, în general, ultimul raft (0-3 grade Celsius). Acolo o poți menține 2-3 zile. (20)

De asemenea, poți ține carnea în ambalajul de la supermarket însă există riscul ca acesta să mențină umiditatea și să fie un teren optim pentru înmulțirea bacteriilor. Mai mult, este bine să nu consumi carnea după termenul de valabilitate. (21, 22)

Este de preferat să gătești carnea proaspătă imediat după achiziție iar după răcire să o depozitezi la frigider. La nevoie, poți pune carnea de pui crudă, la congelator pentru viitoare preparate.

Dacă dezgheți carnea la microunde, gătește-o imediat. Dacă nu ai timp pune-o la frigider pentru a fi preparată ceva mai târziu.

În cazul în care lași carnea de pui la dezghețat în frigider, păstreaz-o într-un container etanș. Astfel, vei preveni transmiterea bacteriilor care pot fi prezente în sucul cărnii la alte alimente.

Carnea de pui este una dintre cele mai versatile tipuri de carne. Are multe substanțe nutritive care pot fi benefice pentru sănătate și poate fi gătită într-un număr variat de moduri. Consumă carne de pui cu moderație și ca parte a unei diete echilibrate alături de alte proteine slabe (pește, carne de curcan etc) și de legume.


Data actualizare: 20-12-2021 | creare: 20-12-2021 | Vizite: 188
Bibliografie
1. Poultry Meat Quality in Relation to Muscle Growth and Muscle Fiber Characteristics, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5932941/
2. Protein Profiles for Muscle Development and Intramuscular Fat Accumulation at Different Post-Hatching Ages in Chickens, link: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0159722
3. Role of poultry meat in a balanced diet aimed at maintaining health and wellbeing: an Italian consensus document, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4462824/
4. Association between Dietary Patterns of Meat and Fish Consumption with Bone Mineral Density or Fracture Risk: A Systematic Literature, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5622789/
5. Tryptophan in poultry nutrition: Impacts and mechanisms of action, link: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jpn.13515
6. Pantothenic Acid – Vitamin B5, link: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/pantothenic-acid-vitamin-b5/
7. Meat and mental health: a systematic review of meat abstention and depression, anxiety, and related phenomena, link: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10408398.2020.1741505
8. The Effect of Chicken Extract on Mood, Cognition and Heart Rate Variability, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4344566/
9. Premenstrual Syndrome Is Associated with Dietary and Lifestyle Behaviors among University Students: A Cross-Sectional Study from Sharjah, UAE, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6723319/
10. Chicken soup inhibits neutrophil chemotaxis in vitro, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11035691/
11. Effects of red meat, white meat, and nonmeat protein sources on atherogenic lipoprotein measures in the context of low compared with high saturated fat intake: a randomized controlled trial, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31161217/
12. Dangerous contaminated chicken, link: https://www.consumerreports.org/cro/magazine/2014/02/the-high-cost-of-cheap-chicken/index.htm
13. Nutrient Profiles of Vegetarian and Nonvegetarian Dietary Patterns, link: https://www.jandonline.org/article/S2212-2672(13)01113-1/fulltext
14. E. coli strain from retail poultry may cause urinary tract infections in people, link: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/08/180828085911.htm
15. Escherichia coli ST131-H22 as a Foodborne Uropathogen, link: https://journals.asm.org/doi/10.1128/mBio.00470-18
16. The Healthiest Way to Eat Chicken, link: https://www.theatlantic.com/health/archive/2012/03/the-healthiest-way-to-eat-chicken/254844/
17. Food, health and nutrition: where does chicken fit, link: https://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=2503&context=hbspapers
18. Cooking chicken at home: Common or recommended approaches to judge doneness may not assure sufficient inactivation of pathogens, link: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0230928
19. Effect of meat temperature on proteins, texture, and cook loss for ground chicken breast patties, link: https://www.researchgate.net/publication/12629446_Effect_of_meat_temperature_on_proteins_texture_and_cook_loss_for_ground_chicken_breast_patties
20. Changes in the Quality of Chicken Breast Meat due to Superchilling and Temperature Fluctuations during Storage, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7005396/
21. Comparative Study On Storage Stability Of Beef, Chicken Meat, And Fish At Chilling Temperature, link: https://www.researchgate.net/publication/281319396_Comparative_Study_On_Storage_Stability_Of_Beef_Chicken_Meat_And_Fish_At_Chilling_Temperature
22. Effect of packaging method and cold-storage time on chicken meat quality, link: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/19476337.2015.1042054
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.