O trecere în revistă a caloriilor preparatelor de porc (doar ca să știi ce faci)

Autor:

O trecere în revistă a caloriilor preparatelor de porc (doar ca să știi ce faci)

Când se apropie sezonul festiv, atenția noastră se îndreaptă spre preparatele de Crăciun. Acesta este, adesea, sezonul în care tinzi să faci excese alimentare. Deci, înainte de a te grăbi să te înfrupți din toate preparatele de Crăciun, este important să iei în considerare sănătatea sistemului digestiv atunci când consumi cantități mari de alimente.

Carnea de porc reprezintă o sursă excelentă de proteine, fier și micronutrienți cum ar fi vitamina B-12, zinc și seleniu. (1)

Cu toate acestea, carnea de porc trebuie consumată în cantități moderate și trebuie să acorzi mai multă atenție modului de preparare, care poate adăuga calorii inutile și poate crește riscul unor probleme de sănătate. (2)

Cârnații de casă

Mulți nutriționiști includ cârnații în lista lor de alimente care conțin calorii goale. Altfel spus, aceștia furnizează energie în principal sub formă de grăsimi solide nesănătoase, cum ar fi grăsimi saturate sau grasimi trans. Multe alimente care au calorii goale oferă, de asemenea, niveluri ridicate de sodiu.

Cârnații sunt clasificați ca un tip de carne prelucrată și, potrivit World Cancer Research Fund, un consum ridicat de carne procesată este legat de un risc mai mare de cancer intestinal. (3)

Un cârnat de porc de casă, proaspăt, crud conține 85 de calorii și 67 de grame de grăsime, motiv pentru care se află în topul listei de alimente de Crăciun cu cel mai mare aport de calorii și de colesterol. Așadar, este indicat ca aceștia să fie consumați cu moderație. (4)

Slănină și jumări

Pe locul al doilea se află slănina și jumările. Spre exemplu, atât slănina, cât și jumările au valori nutriționale echivalente, iar 50g de slănină și de jumări oferă 400 de calorii și 100 mg de colesterol.

Potrivit unui studiu publicat în British Journal of Cancer, un risc considerabil pe care îl presupune consumul de slănină ţinută la fum este acela că poate duce la apariţia cancerului.

Mai exact, substanţele toxice emanate de lemn sau de cărbune ajung în sânge și provoacă, de asemenea o digestie îngreunată și o creștere a tensiunii arteriale. (5)

Șoriciul de porc

În 100 de grame de şorici de porc se regăsesc 563 de calorii și 5 de grame de grăsimi. Grăsimile saturate şi sodiul din şoriciul de porc sunt contraindicate în cazul persoanelor care au colesterolul mărit sau hipertensiune.

Este bine de amintit faptul că şoriciul de porc este destul de greu digerabil, mai ales în cazul celor care suferă de probleme hepatice, biliare sau pancreatice, avertizează nutriţioniştii.

Friptură de porc

100 de grame de friptură de porc conține 259 de calorii, 95 mg de colesterol și un aport considerabil de 69 mg de sodiu.

Piftie

Cel mai întâlnit aperitiv pe masa de Crăciun este piftia. Potrivit nutriționiștilor, piftia este unul dintre cele mai sănătoase preparate din porc, cu puține calorii și bogată în proteine. Mai exact, 100 de grame de piftie conține 251de calorii.

Caltaboși, cartaboș, chișcă sau călbaj

Petru denumiri pentru același produs preparat după tăierea porcului, din măruntaiele acestuia fierte și tocate. Compoziția caltaboșului diferă în functțe de regiune și poate conține sau nu orez și bucațele de slanină. Acest aliment conține 307 calorii pe 100 de grame, reprezentând 15,35% din totalul de 2.000 de calorii recomandat zilnic.

Lebăr

Lebărul (germ. Leberwurst) este un alt preparat tradiţional pe masa de Crăciun. Este un cârnat pe baza de organe - în special ficat asezonat cu multe mirodenii, pregătit după diverse reţete şi foarte popular în multe ţări din Europa.

Acest aliment conține 175 calorii pe 100 de grame, reprezentând 8,75% din totalul de 2.000 de calorii recomandat zilnic.

Chiftele de porc

Chiftelele de porc sunt un alt preparat tradițional care să regăsește pe masa de Crăciun și care conține 2.013 calorii per 100 de grame. De asemenea are un conținut de colesterol de 87,1 mg și 1056,3 mg de sodiu.

Tobă de porc

Toba este nelipsită de pe masa de sărbători. Este preparată în special din cap, urechi, limbă, șorici, slănină de porc, care sunt fierte în membrana unui stomac de porc. 100 de grame din acest preparat conține 200 calorii.

Sarmale

Sarmalele sunt nelipsite de pe masa de Crăciun. Tradiționalele sarmale se preapară din carne tocată, de obicei de porc, amestecată cu orez și mirodenii, învelite în foi de varză. Patru sarmale, a câte 50 de grame fiecare, însumează 308 calorii (154 de calorii per 100 de grame).

Coastele de porc

Acestea nu conțin carbohidrați astfel încât toate caloriile lor provin din proteine și grăsimi. O porție de coaste de porc (5-6 coaste) conține 762 calorii și un total de grăsime de 57 g, dintre care 17% sunt grăsimi saturate, iar 4% sunt grăsimi trans. De asemenea conțin un nivel ridicat de colesterol – 194 mg.

Cotlet de porc

Un alt preparat popular de sărbători este cotletul de porc. Indiferent de metoda pe care o folosești pentru a găti cotletul de porc, acesta ar trebui pregătit la o temperatură internă de 63°C pentru a te asigura că este sigur de consumat. 100 de grame de cotlet de porc conține 230 calorii și 78 mg de colesterol.

Tochitură

Tochitura este un preparat româneasc care se gătește, de obicei la tăierea porcului. O porție de 100 de grame de tochitură conține 388,7 calorii.

Așadar, carnea de porc poate fi inclusă într-o gamă largă de rețete, fiind un aliment versatil, care nu produce riscuri asupra sănătății, atâta timp cât este consumată cu moderație și urmând sfaturile nutriționiștilor în ceea ce privește modul de preparare.


Data actualizare: 12-12-2018 | creare: 12-12-2018 | Vizite: 97
Bibliografie
1. Uncovering the Nutritional Landscape of Food. Url: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0118697#abstract0
2. Unprocessed Red and Processed Meats and Risk of Coronary Artery Disease and Type 2 Diabetes – An Updated Review of the Evidence. Url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3483430/
3. Limit red and processed meat. Url: https://www.wcrf.org/dietandcancer/recommendations/limit-red-processed-meat
4. Pork sausage, fresh, cooked. Url: https://nutritiondata.self.com/facts/sausages-and-luncheon-meats/1376/2
5. Red and processed meat consumption and risk of pancreatic cancer: meta-analysis of prospective studies. Url: https://www.nature.com/articles/bjc2011585
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.