Pofta de dulce

©

Autor:

Pofta de dulce

Zahărul este prezent în nenumărate alimente, iar pofta noastră de dulce, conform unui studiu din 2018 despre evoluția dependenței de dulce, este atât de răspândită încât cercetătorii se întreabă dacă nu cumva am dezvoltat o cultură a „îndoctrinării” la consumul de zahăr. (1)


De ce avem poftă de dulce

Unii oameni declară că se simt „dependenți” de zahăr și că își găsesc libertatea abia după ce renunță la el. Circuitele de recompensă din creierul nostru sunt, fără îndoială, influențate de alimentele dulci, iar pentru majoritatea dintre noi, alimentele dulci stimulează starea de spirit, cel puțin temporar.


Conform psihologului Dr. Jen Nash, pofta de dulce este frecvent un indiciu că „dulceața” este dorită într-un alt domeniu al vieții, dar sub diferite forme, cum ar fi ameliorarea stresului, confort, recompensă, depășirea epuizării sau prelungirea unei sărbători. Toate acestea au evoluat într-o „perdea de ceață” care este acceptabilă din punct de vedere social.


Este important de înțeles că pofta de dulce nu este întotdeauna negativă și nu ar trebui să vă facă să vă simțiți vinovați, deoarece poftele sunt comune și majoritatea oamenilor le experimentează ocazional.


Totuși, alimentele procesate bogate în zahăr pot declanșa eliberarea dopaminei în centrul de recompensă al creierului, formându-se astfel o asociere între starea de bine și consumul de dulce. Mai multă dopamină ar putea însemna poftă de mai mult zahăr. (1, 2)


Ce poate cauza pofta de dulce

Îndulcitori artificiali

Îndulcitorii artificiali, care au un gust considerabil mai dulce decât zahărul, au potențialul de a modifica în timp preferințele gustative ale oamenilor. Potrivit unor cercetători, atunci când oamenii se obișnuiesc cu gustul prea dulce al îndulcitorilor artificiali, pofta lor pentru alimente mai dulci poate crește.

Stresul

Stresul face ca organismul să elibereze hormoni care sunt, de asemenea, legați de pofta de mâncare. Hormonul stresului, cortizolul, de exemplu, a fost legat de dorința pentru alimente zaharoase într-un studiu din 2019, realizat de cercetătorii de la Yale University.

Un alt studiu din 2015 a dezvăluit faptul că, dacă vă confruntați cu stresul pe o perioadă îndelungată de timp, este posibil să aveți dorințe crescute pentru alimente gustoase cu adaos de zahăr și grăsimi.

Somnul

Ceea ce mâncații și modul în care dormiți au o relație strânsă. Potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la University of California, Berkeley în 2013, persoanele care nu dorm suficient de mult au adesea pofte de produse care sunt: dulci, sărate sau bogate în amidon, pentru sporirea nivelului de energie. Totodată, consumul de zahăr poate afecta calitatea somnului.

Poftele din timpul menstruației

Unele studii consideră că eliberarea de endorfine, o substanță chimică din creier care îmbunătățește starea de spirit și te face să te simți bine, este motivul pentru care oamenii își doresc ciocolată. În timp ce noțiunea de a avea nevoie de ciocolată în timpul menstruației este în general cunoscută, nu este la fel de răspândită peste tot în lume. Din cauza acestei distincții, unii experți speculează că această nevoie specială de zahăr ar putea avea rădăcini culturale, mai degrabă decât biologice.

Nu mâncați suficient sau alegeți alimente incorecte

Corpul începe să caute combustibil rapid atunci când nu consumă suficiente calorii pentru a ține pasul. Astfel, intervine pofta de dulce care ar vrea să suplinească golurile.

Ați consumat alimente cu multă sare

Dorința de a mânca dulce tinde să crească pe măsură ce mâncarea pe care ați consumat-o este tot mai sărată. (1, 3)

Cum să gestionați pofta de dulce

Sănătatea dumneavoastră nu va avea neapărat de suferit ca urmare a poftelor în sine; în schimb, va depinde de modul în care le gestionați.

De exemplu:

  • De onomastice, consumul ocazional al unui pătrățel de ciocolată sau a unei bucăți de tort nu va fi, în general, dăunător pentru sănătate. Răsfățul ocazional poate fi benefic pentru sănătatea ta mentală, însă nu consumați zilnic.
  • Faceți o mică plimbare de 15 minute. Astfel, se poate reduce pofta, iar în plus, o plimbare s-ar putea să vă ofere oricum mai multă energie decât o prăjitură.
  • În epoca noastră de suprastimulare, milioane de oameni suferă de privare cronică de somn. Un pui de somn energizant vă poate ajuta să vă simțiți mai energizat decât o băutură zaharată.


Când să consultați un expert

Dacă vă îngrijorează faptul că ați putea consuma prea mult zahăr sau dacă pofta de dulce face ca nivelul de stres de zi cu zi să fie prea ridicat, ar fi o idee bună să vorbiți cu un nutriționist și terapeut în domeniul medical. Aceștia vă pot oferi câteva sfaturi individualizate despre cum să vă controlați poftele. (1)


Data actualizare: 21-10-2022 | creare: 21-10-2022 | Vizite: 420
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • MIT: Zahărul îi face pe copii hiperactivi
  • Băuturile îndulcite, asociate cu un risc mai mare de boli de inimă
  • Percepția gustului dulce este dictată de gene
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum