Cum să-ți alegi perna pe care dormi

Cum să-ți alegi perna pe care dormi

Studiile spun că dormim aproximativ o treime din viață. Astfel, perna pe care dormim nu reprezintă un moft. Alegerea pernei potrivite poate fi asociată cu un somn odihnitor după care te trezești plin de energie (mentală cel puțin) pentru o nouă zi. (1)

O postură corectă în timpul somnului este esențială pentru a dormi bine în fiecare noapte și pentru a te trezi odihnit, fără dureri de umeri, gât, sau spate.

Perna trebuie să îndeplinească două funcții importante: să fie confortabilă și să asigure susținerea gâtului și a părții superioare a spatelui. Iar cercetătorii par a fi de acord că alegerea pernei potrivite poate avea un impact major asupra calității somnului. (2, 3, 4)

Când ar trebui să îți schimbi perna?

În general, pernele ar trebui schimbate după 18 luni de folosire. Pernele cu memorie pot ține ceva mai mult, până la trei ani iar pernele naturale rezistă mai mult decât cele sintetice. Dacă folosește o pernă de 4-5 ani sunt mari șanse ca aceasta să nu îți mai ofere susținerea de care ai nevoie. (6)

Ar putea părea puțin însă dacă faci un mic calcul: perna ta este folosită aproximativ 7-8 ore pe noapte, mai bine de 2.500 de ore pe an. Ca și salteaua, perna ar trebui privită ca o investiție în somn de calitate care se amortizează cu energia și atenția din timpul zilei. (5, 6)

Poți vedea foarte ușor dacă perna ta ar trebui schimbată. Scoate-o din husă și observ-o cu atenție. Are pete de transpirație? Miroase? Dosul de pernă a început să se rărească? Acestea sunt câteva indicii că ar trebui să schimbi perna pe care dormi. Mai mult, în timp pernele adună celule moarte, bacterii, acarieni. Dacă ești sensibil acești musafiri nepoftiți pot declanșa alergii și duce la probleme respiratorii în timpul somnului. (5, 6)

Următorul test implică împăturirea pernei. Dacă o împăturești și nu revine la forma inițială ai un alt semn că ar trebui să renunți la ea și să îți iei o pernă nouă.

Cât de mult contează poziția în care dormi?

Perna perfectă depinde foarte mult de poziția în care dormi (deși perna ar trebui să își păstreze forma indiferent cum dormi). Ideea atunci când alegi o pernă este să îți păstrezi capul în „poziție neutră”, perna nu este nici prea moale, nici prea tare, iar capul pe pernă este o prelungire firească a trunchiului. Mai jos sunt principalele tipuri de perne în funcție de poziția în care dormi. (7)

  • Dacă dormi pe spate – este nevoie de o pernă mai subțire cu baza mai tare pentru a susține gâtul. Pernele cu memorie sunt potrivite pentru că se adaptează formei capului. În plus, poți pune o pernă sub genunchi pentru a reduce din presiunea resimțită asupra părții inferioare a trunchiului.
  • Dacă dormi pe burtă – ar trebui să folosești cele mai subțiri perne de pe piață sau să dormi fără pernă (dacă îți este mai comod așa).
  • Dacă dormi pe o parte – alege o pernă fermă, stabilă. S-ar putea să fie nevoie să dormi cu o pernă între genunchi pentru o mai bună aliniere a coloanei.


Cum alegi perna potrivită?

Alegerea pernei potrivite depinde de mai mulți factori (nu există o pernă ideală care să se potrivească tuturor mănușă). Mai jos sunt principalele criterii care ar trebui să te ghideze în alegerea pernei potrivite nevoilor tale. (8, 9)

Umplutura

Există mai multe opțiuni de umpluturi fiecare cu avantajele și dezavantajele sale.

  • Natural – pernele cu puf de gâscă sau rață sunt relativ ușoare și moi (pernele din puf de gâscă sunt mai moi decât cele de rață însă și ceva mai scumpe). Există persoane care își fac griji că ar putea fi alergi, însă alergiile la perne apar mai ales în cazul pernelor de calitate îndoielnică a căror puf nu a fost curățat suficient. Dacă totuși ai alergii la polen sau praf poți alege opțiuni de perne pe care este menționat „hipoalergenic”.
  • Sintetică sau poliester – pernele cu umplutură sintetică sunt mai ieftine, hipoalergenice și necesită reînnoiri mai dese. Sunt mult mai moi decât pernele cu umplutură naturală. Se aplatizează destul de repede.
  • Lână – aceste perne sunt hipoalergenice și rezistente la praf și bacterii. Ajută la regularizarea temperaturii capului menținându-l cald pe durata iernii și ceva mai rece în perioadele caniculare. Sunt ferme și au o durată de viață mare.
  • Bumbac – similar pernelor cu umplutură din lână, acestea sunt hipoalergenice, rezistă la praf și bacterii și reprezintă una dintre cele mai bune alegeri pentru persoanele cu alergii.
  • Latex – sunt ferme dar confortabile, menținându-și forma pentru mult timp. Rezistente la praf și bacterii, aceste perne sunt create mai ales pentru a oferi susținere suplimentară gâtului.
  • Memorie – unele dintre cele mai populare, pernele cu memorie se adaptează liniilor capului, gâtului și umerilor, fiind potrivite persoanelor cu dureri de cap sau gât. Materialul reține căldura corpului, fapt care poate duce la disconfort și exces de transpirație. La început au miros chimic.

Greutatea pernei

Pernele cu umplutură naturală și sintetică sunt relativ ușoare în timp ce pernele cu memorie și latex sunt ceva mai grele. Greutate pernei depinde de fiecare persoană în parte.

Calitatea umpluturii

De calitatea umpluturii pernei depind gradul de confort, susținerea oferită și durata de viață. Odată ce ai ales ce tip de umplutură de pernă și se potrivește alege cea mai bună calitate pentru bugetul disponibil pentru această achiziție.

Mărimea pernei

Majoritatea își iau o pernă de dimensiuni standard. Dacă totuși preferi o pernă mai mare, asigură-te că umerii, capul și gâtul sunt aliniați cu coloana pentru a-ți asigura un somn odihnitor fără neplăceri la trezire. Alege o husă potrivită ca dimensiuni – evită să îndeși o pernă prea mare într-o husă de mici dimensiuni și nici nu pune o pernă mică într-o husă prea mare.

Alegerea pernei potrivite reprezintă o decizie importantă nu doar pentru somnul în sine (deși și acesta este foarte important) ci și pentru efectul pe care îl are un somn odihnitor asupra organismului – „resetarea” creierului și un plus de avânt pentru o nouă zi.


Data actualizare: 13-11-2018 | creare: 13-11-2018 | Vizite: 124
Bibliografie
1. Science Explains Why We Really Do Need to Sleep a Third of Our Lives Away. https://www.scientificamerican.com/article/science-explains-why-we-really-do-need-to-sleep-a-third-of-our-lives-away/
2. Improving the quality of sleep with an optimal pillow: a randomized, comparative study. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25008402
3. Pillow use: the behavior of cervical stiffness, headache and scapular/arm pain. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3004642/
4. Effect of pillow height on the biomechanics of the head-neck complex: investigation of the cranio-cervical pressure and cervical spine alignment. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5012320/
5. What Pillow is Best for You? https://www.sleep.org/articles/what-pillow-is-best-for-you/.
6. How to pick the perfect pillow. https://www.thesleepdoctor.com/2017/10/09/how-to-pick-the-perfect-pillow/
7. The Best Pillow for the Way You Sleep. https://www.consumerreports.org/pillows/the-best-pillow-for-a-good-nights-sleep/
8. How to choose a pillow. https://www.wikihow.com/Choose-a-Pillow
9. Snuggle Up With the Perfect Pillow. https://www.webmd.com/sleep-disorders/features/snuggle-up-with-the-perfect-pillow
Alte articole din aceeași secțiune:

Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.