Dietele low-carb vs. low-fat și predispoziția genetică pentru obezitate

©

Autor:

Dietele low-carb vs. low-fat și predispoziția genetică pentru obezitate

Pentru a pierde în greutate nu contează dacă planul alimentar a fost sărac în grăsimi (low-fat) sau restrictiv în carbohidrați (low-carb), ci deficitul caloric și aportul proteic. Acestea au fost concluziile studiului clinic randomizat DIETFITS publicat în Journal of American Medical Association.


Calitatea crescută a studiului este oferită de numărul mare de participanți, informațiile detaliate colectate, durata relativ lungă de monitorizare și complianța crescută la intervenția dietetică.

Detalii despre studiu

La studiu s-au înscris 609 participanți care au beneficiat fie de o dietă low-carb fie low-fat timp de 12 luni, fără afecțiuni majore (diabet, cancer, boli cardiovasculare, hipercolesterolemie), cu o valoare medie a indicelui de masă corporală de 33 corespunzător obezității gradul I.

Tuturor participanților li s-a efectuat o testare genetică pentru identificarea a 5 genotipuri care se presupune că ar răspunde mai bine la o dietă săracă în grăsimi, 9 genotipuri la care se speculează că ar fi mai eficientă o alimentație săracă în carbohidrați și 1 genotip așa-zis „neutru”.

În total, 481 dintre participanți au rămas în studiu până la final.

  • La finalul studiului, participanții care au beneficiat de o dietă low-fat au pierdut în greutate în medie 5.3 kg, respectiv 6 kg în grupul low-carb cu restricție de carbohidrați. Diferențele de greutate între cele două grupuri nu au fost semnificative statistic și nici nu au fost relevante din punct de vedere clinic.
  • Deși s-a observat ameliorarea unor markeri biologici (indicele de masă corporală, procentul de grăsime corporală, circumferința abdominală, tensiunea arterială, insulinemia și glicemia pe nemâncate), nu s-au constatat diferențe semnificative în funcție de dietă.
  • De asemenea, nu s-au constatat diferențe în funcție de genotip sau sensibilitate la insulină în ceea ce privește pierderea în greutate.


Află mai multe informații despre dieta la persoanele cu predispoziție genetică pentru obezitate.


În concluzie..

Nu există o „cea mai bună dietă”, ambele tipare alimentare low-carb sau low-fat fiind utile dacă se dorește pierderea în greutate. Însă cea mai sănătoasă dietă este cea care poate fi sustenabilă în timp.

Autorii studiului precizează că succesul în ceea ce privește scăderea ponderală a fost atins de persoanele care „și-au modificat relația cu alimentele”, care au încetat să mai consume alimente în mașină, în fața televizorului și a altor dispozitive cu ecrane digitale, care au luat masa mai des cu familia și prietenii, au gătit mai mult acasă, au mers regulat la cumpărături și au optat pentru alimente de bază, integrale și ingrediente locale.

Modificarea dietei pentru scăderea în greutate se adresează dimensiunilor socio-culturale, psihologice, emoționale, a limitelor personale și nu face referire la numărarea carbohidraților sau grăsimilor din alimente.

Persoanele care își propun acest obiectiv trebuie să se concentreze în mod special pe 4 lucruri:

  • consumul alimentelor integrale,
  • creșterea consumului de vegetale în mod particular,
  • limitarea zahărului adăugat, în special zahărul ascuns din produsele intens procesate,
  • limitarea cerealelor rafinate și a derivatelor.


Sursa: Examine.com


Data actualizare: 25-09-2022 | creare: 21-02-2018 | Vizite: 1151
Bibliografie
(1) Low-fat vs low-carb? Major study concludes: it doesn’t matter for weight loss, link: https://examine.com/nutrition/low-fat-vs-low-carb-for-weight-loss/
(2) Effect of Low-Fat vs Low-Carbohydrate Diet on 12-Month Weight Loss in Overweight Adults and the Association With Genotype Pattern or Insulin Secretion,The DIETFITS Randomized Clinical Trial, link: https://jamanetwork.com/journals/jama/article-
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Aplicații care ajută persoanele supraponderale să reziste tentațiilor alimentare
  • Dieta nesănătoasă și mortalitatea din cauze cardiometabolice
  • HAPIfork – furculița inteligentă care îți monitorizează porțiile
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.