Febra musculară

Febra musculară
Febra musculară este un fenomen foarte des întâlnit, care se manifestă distinctiv, ca o durere la nivelul mușchilor in urma unor activități intense. În mod normal, simptomele febrei musculare se diminuează după o zi, maximum două. În majoritatea cazurilor, organismul se resimte fiind slăbit și declanșează întârziat febra musculară. De regulă această senzație nu poate fi resimțită odată cu repausul corpului ci intervine de cele mai multe ori după somn sau odihnă și continuă timp de 24 până la 72 de ore. Este bine de știut că unele persoane nu vor simți efectele febrei musculare chiar până a doua zi, urmând ca aceasta să se declanșeze intens.

Durerea musculară este percepută ca o durere surdă care poate fi simțită doar atunci când mușchii sunt încordați (contractați) sau sub orice fel de presiune, nicidecum atunci când aceștia sunt relaxați. In cele mai multe cazuri, intensitatea simptomelor este crescătoare în primele 24 de ore și pot dispărea definitiv chiar și în șapte zile după efortul fizic.

Cauza apariției febrei musculare

Durerea muscular poate fi cauzată de suprasolicitarea mușchilor în timpul executării unor exerciții fizice cu care organismul nu este obișnuit. Chiar dacă acestea sunt statice sau dinamice (orice tip de sport, stretching, activitate cotidiană intensă) ele pot duce la apariția febrei musculare. Mecanismul acestei afecțiuni nu a fost în totalitate înțeles, însă studiile de specialitate au demonstrate faptul că febra musculară ar putea fi rezultatul unei microtraume la nivelul mușhilor atunci când aceștia sunt suprasolicitați. Fenomenul a fost definit pentru prima oară în anul 1902 de către Theodore Hough,ca fiind rezultatul unei rupturi la nivelul mușchiului. Practic, durerea a fost atribuită creșterii tensiunii musculare din cauza unor exerciții fizice cu care corpul nu este familiarizat. Atunci când intervine microtrauma, receptorii durerii de la nivelul mușchilor sunt stimulați și încep să genereze senzația de durere.

O altă explicație are la bază teoria fluxului de enzime. În urma microtraumei se acumulează o cantitate destul de mare de Calciu in mușchii afectați. Astfel, respirația celulară este inhibată, cauzând inflamații care pot deveni dureroase. O teorie ceva mai recentă atribuie declanșarea febrei musculare acumulării de acid lactic în sânge. Această acumulare de acid lactic a fost considerată un tip de deșeu metabolic toxic care cauzează durerile mari în urma efectuării unor exerciții fizice, însă unii specialiști au respins această teorie.

Tratamentul febrei musculare

Tratamentul contra febrei musculare are ca obiectiv principal reducerea inflamației pentru a permite mușchilor afectați să se vindece. Unele tratamente au la baza studii de specialitate, iar altele nu. Iată câteva dintre cele mai des întâlnite și eficiente metode de a combate febra musculară.

Odihna este cea mai simplă și de încredere sursă de tratament. Majoritatea oamenilor care experimentează febră musculară se simt mai bine după 5-7 zile de repaus. Totuși, este recomandată reluarea activităților cotidiene mai puțin solicitante pentru a grăbi procesul de vindecare.

Vindecarea activă reprezintă contracararea febrei musculare cu efort fizic. Este drept ca nu vorbim despre suprasolicitarea mușchilor cu exerciții de aceeași intensitate. Această modalitate de stopare a febrei musculare stimulează circulația sangvină și îmbunătățește circulația la nivelul mușchilor, reducând astfel durerea.

Compresele reci ajută la reducerea inflamațiilor dacă acestea sunt aplicate imediat după efortul fizic ce ar putea cauza febra musculară. Totuși, acest truc v-ar putea ajuta să reduceți din inflamația mușchilor dacă inițiați acest procedeu în primele 48 de ore. După 48 de ore, nu va mai avea efect.

Masajul poate ajuta de asemenea la combaterea efectelor febrei musculare, prin stimularea circulației sangvine, dar și prin diminuarea umflaturilor la nivelul mușchilor.

Exercițiile de stretching se pot dovedi a fi extrem de benefice in caz de febra musculară. Aceasta este și metoda preferată de atleții al căror corp este suprasolicitat cu regularitate. Este recomandat să efectuați exerciții de stretching în prize scurte, asigurându-vă că nu exagerați cu numărul și intensitatea lor.

Medicația antiinflamatorie va poate ajuta dacă durerile sunt mari și vreți să scăpați de ele rapid. Nu abuzați de acest tip de medicație, iar dacă este necesar administrați-o fie înainte de a face efort, fie imediat după.

Data actualizare: 07-05-2019 | creare: 03-07-2013 | Vizite: 4892
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.