Meditația

Autor:

Meditația

Meditația reprezintă o terapie psihologică care deschide porțile simțurilor, aflate în cele mai multe cazuri, în stare latentă.

Știința modernă ne atenționează că folosim doar o mică parte din creierul și din sistemul nostru endocrin. Prin meditație, reușim să armonizăm și să actualizăm potențialul complet al acestor două importante componente, să valorificăm și să accesăm cele mai puternice zone ale psihicului uman. În momentul în care psihicul uman este dezvoltat în totalitate, devine o sursă de pace, înțelepciune și acțiune conștientă, iar meditația facilitează și consolidează aceste calități. [1]

Caracteristicile meditației

  • Dicționarele definesc termenul „a medita” prin „angajare în contemplare sau reflecție”. Aceasta este descrierea exactă a formei pe care o poate lua meditația modernă. Astfel, se depășește granița căutării extazului de unire cu divinitatea sau cu Dumnezeu și acea „pace a minții”. Prin meditație, mintea se detașează de toate funcțiile normale și, de cele mai multe ori, se induce o paralizie mentală mai degrabă decât pace. Prin urmare, mintea este incapabilă de înregistrare, interpretare și aplicare. [2]
  • Meditația este o știință exactă bazată pe energii reale, tangibile și naturale care provin din ființa umană. Însă, în cadrul meditației, conștiința joacă un rol foarte important. Prin trezirea conștiinței, activăm toate posibilitățile și deschidem o cale spre cunoașterea personală. Prin tehnica științifică și practică a meditației, omul nu mai trebuie să creadă, el deja știe. [1]
  • Meditația este o modalitate științifică prin care ne putem trezi conștiința pentru a cunoaște adevărul obiectiv, dar fără interferența minții. Mintea umană este obstacolul în cunoașterea adevărului. [1]
  • În zilele noastre, sunt folosite instrumente chimice sau mecanice pentru a forța anumite stări de conștiință, însă aceste tehnici moderne nu reprezintă o formă de mediație. [1]
  • Meditația este o știință prin care se activează conștiința latentă care se află în psihicul fiecarei ființe umane. Pentru a activa această conștiință, trebuie să ne deschidem percepția interioară pentru a vedea ce nu poate fi văzut cu ochii trupești. Metoda prin care putem ajunge la această experiență este prin dezvoltarea percepției interioare, axarea ei pe „aici” și „acum”. [1] [2]
  • Cercetările din domeniul medicinei au arătat cum creierul dispune de capacitatea de a-și schimba structura și funcția de consolidare și extindere a circuitelor care sunt frecvent utilizate și totodată poate slăbi circuite mai rar angajate. Această flexibilitate a creierului poartă denumirea de „neuroplasticitate”. [3]
  • Meditația este în strânsă legătură cu receptivitatea mentală și prin urmare, este un mijloc de canalizare a energiei. Oamenii de știință tind să fie de acord că totul este energie. Forța de viață care deține toate manifestările este tot o energie, iar conștiința este un răspuns la hrănirea inimii și minții umane cu energie. [2]


Tipuri de meditație

Cele mai populare și practicate tipuri de meditație includ meditația pentru înlăturarea energiei negative prin dragoste, meditația transcendentală, mindfulness și meditația de grup.

Alchimie spirituală

Toate tradițiile spirituale vorbesc despre importanța înlăturării circumstanțelor negative prin dragoste. De multe ori auzim că trebuie să ne iubim dușmanul sau pe cel care ne pune în cale obstacole. Tradiția consideră această inițiativă ca fiind mai mult un ideal, iar în realitate, este dificil de aplicat, chiar și la nivel mai limitat. [4]


Oamenii dezvoltă diverse strategii pentru a înlătura negativitatea cu dragoste și bunăvoință:

  • O abordare evidentă este de a lăsa să iasă la iveală negativitatea, dar pe plan interior, se concentrează pe aspectele pozitive.
  • O altă abordare este de a dizolva negativitatea în flux și apoi utilizează acest flux pentru a consolida bunătatea.
  • Oamenii trebuie să ajungă la un nivel inferior, la nivelul atomic pentru a transmuta o substanță în alta. În timpurile pre-moderne, alchimiștii au încercat să transmută materiale de bază precum plumbul în cele nobile ca aurul. Însă, această încercare a eșuat pentru că era necesară plasarea plumbului într-un reactor nuclear și ulterior, reconstruirea atomică. Alchimiștii credeau că dacă vor recolora în mod corespunzător suprafața de plumb, aceasta va semăna din ce în ce mai mult cu aurul. S-a ajuns la concluzia că este imposibilă o asemenea transformare.
  • Ființele umane trebuie să ajungă la cel mai profund nivel structural de negativitate – furie, mânie, frică, rușine pentru a observa cum curge energia. În acest fel, se estompează negativitatea și se dobândește transparența. [4]


Starea de iubire necondiționată, compasiune și bunătate este descrisă ca fiind o „pregătire și disponibilitate nelimitată de a ajuta ființele vii”. Acest tip de meditație nu necesită concentrarea pe anumite obiecte, amintiri sau imagini ca în cazul altor tipuri de meditație. Bunăvoința și compasiunea străbat mintea în cel mai firesc mod, de aceea se obișnuiește să se folosească expresia de „compasiune nonreferențială” sau „pură compasiune”. [3]

Meditația transcendentală

Acest tip de meditație presupune evitarea gândurilor care distrag atenția și susține o stare de conștientizare relaxată. Provine din vechea tradiție vedică din India. [5]
  • În timpul meditării, practicantul stă într-o poziție confortabilă, cu ochii închiși și repetă în tăcere o mantră. Mantra este un sunet lipsit de sens din tradiția vedică.
  • Conform practicanților de meditație transcendentală, procesul de gândire obișnuit este „depășit”  în timpul meditației. Gândirea obișnuită este înlocuită cu o stare de conștiință pură. În această stare, practicantul realizează o liniște perfectă, odihnă, stabilitate, ordine, o absență totală a granițelor mentale.
  • Studiile au descoperit că practicarea regulată a meditației transcendentale reduce durerea cronică, anxietatea și hipertensiunea arterială. [5]

Mindfulness

Tehnica de meditație numită mindfulness ne ajută să ne îmbunătățim calmul și claritatea. Scopul acestei practici nu este de a conferi o stare temporară de calm și claritate, prezentă atunci când medităm, iar pentru restul zilei, dispare. Scopul practicii este de a crește treptat nivelul de claritate și calm pe parcursul zilei. De asemenea, prin mindfulness nu se încearcă crearea unor anumite stări temporare în conștiință, ci dezvoltarea anumitor trăsături în conștiință. În stadiul inițial, sensul de claritate, de calm, cât și relevanța acestor două stări, nu vor fi foarte evidente. [6]

 

  • Claritatea poate fi considerată o capacitate de a observa componentele experienței senzoriale deorece acestea apar în diferite combinații, clipă de clipă. Componentele de experiență senzorială includ senzațiile fizice, senzațiile emoționale, imaginile mentale, conversațiile interne. La un nivel mai profund de înțelegere, claritatea înseamnă dizolvarea conștientizării în circuitul neuronal care creează o experiență senzorială. Această aprofundare poate fi comparată cu un IRM funcțional generat-intern de propriul sistem nervos, o cunoaștere profundă de sine la nivel celular. [6]
  • Calmul poate fi considerat o atitudine mai blândă în raport cu experiențele senzoriale. La un nivel mai avansat, calmul reprezintă o detașare, o non-interferență radicală cu circuitele senzoriale din propriul sistem nervos. [6]


În câteva cuvinte, prin mindfulness antrenăm sistemul nervos pentru a-l cunoaște mai bine și pentru a ne abține intervențiile asupra lui. Pentru a obține tot ceea ce îți dorești, ar trebui să practici mindfulness. De asemenea, poți integra mindfulness în stilul de viață:

  • Dacă vrei să fii eliberat de suferința cauzată de disconfortul fizic.
  • Dacă vrei sa fii eliberat de suferința cauzată de disconfortul emoțional.
  • Dacă vrei să obții o mare împlinire asociată cu plăcerea fizică. (De menționat că nivelul de împlinire senzual este o dimensiune de sine-stătătoare și nu depinde neaparat de intensitate, durată sau plăcerea fizică în sine.)
  • Dacă vrei să obții o mare împlinire asociată cu plăcerea emoțională.
  • Dacă vrei să schimbi obiceiuri comportamentale care au consecințe negative precum abuzul de substanțe, produse alimentare, expresii emoționale inadecvate ca natură sau intensitate, procrastinare, etc.
  • Dacă vrei să înțelegi la un nivel mai profund cine ești cu adevărat.
  • Dacă vrei să le fii de folos semenilor tăi. [6]


Uneori, oamenii de știință vorbesc despre „eficiența nerezonabilă” a matematicii, însemnând că utilizarea a simple metode de modelare a lumii naturale oferă o extraordinară putere și înțelegere, în mare raport de disproporție cu investiția. Astfel, metoda mindfulness este nejustificat de eficientă pentru susținerea bucuriei umane. [6]

Meditațiile de grup

Deși meditația poate începe ca o practică solitară, ca în orice alt domeniu de interes, mai devreme sau mai târziu, individul devine o parte a unui întreg mai mare care manifestă același sens și scop. Prin meditațiile de grup, individul se adaptează la o stare de conștiință împărtășită, o stare la fel de reală ca existența fizică, deși este caracterizată de diferite tipuri de percepție. Meditatorul se angajează în meditația de grup și, în conștiința sa, se naște ideea de comunitate, de fraternitate. [2]

 

  • Meditația de grup nu presupune ca toate persoanele să mediteze împreună în același loc sau în același timp. Adevăratul loc de întâlnire este pe planul spiritual sau pe planul mental.
  • În termeni metafizici, meditația are loc în afara timpului și în afara spațiului. Cu adevărat important în meditația de grup este că toate persoanele au un sentiment și un interes comun, o atenție sporită asupra subiectului de meditație.
  • Grupurile pot lucra împreună și pot să mediteze pe mai multe subiecte diferite, dar principala temă în activitatea de grup este serviciul sau slujirea pentru omenire. Astfel, un grup de meditatori joacă un rol important în viața planetară, pot lumina afacerile umane, pot controla atmosfera subiectivă a planetei.
  • Participanții la meditația de grup lucrează cu energii precum dragostea sau lumina și asociază aceste energii subiective la viața de zi cu zi.
  • Deși aceste grupuri pot contribui la iluminarea mediului uman, ele nu folosesc forța, nu încearcă să direcționeze energia asupra unui individ / grup pentru a schimba sau influența. Ele doar pun la dispoziție o stare subiectivă în cadrul căreia un individ sau chiar o națiune își poate găsi confortul, în funcție de propriul suflet.
  • Meditatorii dezvoltă un sentiment de integrare cu colegii lor, precum și un sentiment de identitate și unitate cu toți cei care servesc umanitatea. În acest proces, participanții dobândesc o cunoaștere neprețuită – ei învață din propria experiență că există o forță a binelui în lume, că există un plan pentru evoluția umană și că ceea ce fac în propria viață contează. [2]


Beneficiile meditației

Deși meditatorii cunosc de mii de ani beneficiile meditației, treptat și cercetările științifice au început să dovedească faptul că meditația are un efect pozitiv asupra nivelului fiziologic uman. Au fost efectuate teste pe practicanți cu peste 40 de ore de experiență în meditație și totodată, testele au implicat diferite tipuri de meditație. [3]

 

În urma acestor cercetări ample, au fost dezvăluite o serie de rezultate remarcabile cum ar fi:

  • Un nivel ridicat de activitate în acele regiuni din creier care ajută la formarea emoțiilor pozitive precum fericire, entuziasm, bucurie.
  • Un nivel scăzut de activitate în regiunile din creier asociate cu emoțiile negative precum depresia, egocentrismul, lipsa fericirii și a satisfacției.
  • Un calm asupra zonei din creier care acționează ca un declanșator al fricii și furiei.
  • Capacitatea de a ajunge la o stare de pace interioară chiar și atunci când se confruntă cu situații îngrijorătoare.
  • O capacitate neobișnuită de empatie și de acordare și manifestare a emoțiilor față de alte persoane. [3]


Astfel, cercetările arată că antrenarea minții prin meditație poate avea un impact extrem de semnificativ asupra funcției creierului, tendințele emoționale pot fi modificate în bine, iar cele distructive pot fi diminuate. [3]


Pe parcursul unor cercetări efectuate pe termen lung, s-a constatat că meditatorii susțin și sincronizează oscilații de mare amplitudine datorită meditației.

  • În plus, raportul de activitate în benzile de frecvență - 25-42 Hz, înregistrat prin electroencefalografie, este mai mare înainte de meditație. În timpul meditației, apare o diferență bruscă -  4-13 Hz și rămâne la acest nivel și după meditație.  Aceste informații sugerează că antrenamentul mental implică mecanisme integrative temporale și poate induce schimbări neuronale pe termen scurt și pe termen lung. [7]
  • Medicii au analizat efectele nocive ale stresului asupra sănătății noastre fizice. În timpul meditației, corpul este relaxat, eliberat de griji, stres și tensiune. Studiile arată că pe parcursul meditației, undele cerebrale funcționează la o frecvență de 4-10 hertzi, oferindu-ne o senzație de relaxare și liniște totală. Astfel, meditația îmbunătățește calitatea somnului, scade tensiunea arterială, întărește sistemul imunitar și reduce senzația de durere. [8]


O altă cercetare s-a axat asupra tehnicii mindfulness și a luat în considerare faptul că oamenii întâmpină probleme în a se detașa de pierderi, în a rupe legăturile nesănătoase, se încăpățânează să rămână în relații dăunătoare, continuă să mănânce porții mari chiar și atunci când s-au săturat. Acesta este, de fapt, un comportament condus de prejudecăți adânc înrădăcinate. [9]

  • Tehnica mindfulness cultivă conștientizarea timpului prezent și limpezește mintea de alte gânduri, tocmai pentru a contracara aceste prejudecăți.
  • În urma cercetărilor, s-a constat că o scurtă perioadă de mindfulness poate încuraja oamenii să ia decizii mai raționale, considerând informațiile disponibile în momentul prezent, în timp ce ignoră preocupațiile exacerbate.
  • Mindfulness presupune concentrarea în prezent, nu în trecut sau viitor, iar această schimbare psihologică conduce la diminuarea emoțiilor negative și, ulterior, conduce la renunțarea la prejudecăți și preocupări inutile.
  • Tehnica mindfulness poate influența emoțiile și comportamentul, aspect deosebit de favorabil pentru eficiența și productivitatea angajaților. [9]


În ultimii 40 de ani, sute de studii științifice s-au efectuat cu privire la practicarea meditației transcendentale, în cadrul a peste 200 de universități și instituții de cercetare independentă din întreaga lume. S-a constat că acest tip de meditație reduce dramatic hipertensiunea arterială, colesterolul, ateroscleroza, obezitatea și diminuează rata de deces cauzat de boli cardiovasculare. [10]

 

Pericolele meditației

Modalitatea de meditație poate fi comparată cu o călătorie în care ne angajăm pentru a ajunge la o destinație, la un obiectiv. Și ca în orice altă calatorie, pot apărea obstacole. Este de menționat că meditația este dăunătoare și poate crea practicantului probleme pe plan personal, doar dacă este practicată în mod nechibzuit sau dacă este utilizată în mod abuziv. [2]


Orice tip de meditație solicită o atitudine echilibrată. Zelul excesiv sau fanatismul pot duce la efort mental sau fizic. Sentimentul de echilibru ne ajută să conștientizăm că progresul implică un termen lung, iar schimbările nu apar peste noapte. Astfel, practicanții evită dezamăgirea atunci când marile revelații nu apar pe cât de prompt se dorește.


Una dintre cele mai mari capcane ale meditației este de a te adânci în lumea subiectivă și de a pierde, astfel, contactul cu realitatea fizică. Stimularea excesivă poate fi corectată prin exprimarea experiențelor mentale în fapte fizice, de exemplu, împărtășirea celor mai intense viziuni sau transpunerea unor idei în proiecte și activități care pot fi spre folosul semenilor.


O altă capcană a meditației este stimularea emoțională excesivă. Meditația aduce un flux sporit de energie în viața meditatorului care tinde să accentueze calitățile negative și pozitive, precum și dezvăluirea lor. Fiecare meditator este responsabil pentru fluxul de energie intensificat. Astfel, este necesară o descoperire a propriilor slăbiciuni emoționale, urmată de eforturi pentru o atenție concentrată echilibrat pe plan mental.

Practicarea meditației trebuie să aibă loc într-un ritm lent și constant. Douazeci de minute zi de zi sunt mai valoroase decât 4 ore de meditație neîntreruptă pe lună. Rezultatele care apar datorită unui proces lung și echilibrat sunt de durată, spre deosebire de rezultatele temporare a meditației efectuate în grabă, în speranța unui succes instant. [2]

 

  • Meditația oferă energie și inspirație, iar acestea trebuie să capete diverse forme. În caz contrar, meditatorul se va confrunta cu suprastimulare și congestie.
  • Meditația se axează pe minte, pe emoție, senzație, inimă, pe corpul eteric și pe sinele fizic. Atunci când toate aceste elemente sunt integrate într-o unitate, ele pot fi aliniate cu sufletul în sine. Se creează astfel un canal de comunicare care leagă creierul, mintea, inima și sufletul, energia de viață a sufletului cu puterea sa de a lumina și inspira, afectând în mod pozitiv fiecare aspect al vieții de zi cu zi.
Mindfulness: exerciţii de meditaţie

Cultivarea unei stări de mindfulness are o serie de beneficii asupra minţii şi corpului, îmbunătăţind concentrarea atenţiei, starea mentală generală şi având o contribuţie importantă la tratarea problemelor de sănătate....

Mindfulness: cum ne poate ajuta meditaţia?

Mindfulness este un termen frecvent întâlnit în ultima perioadă, în rândul celor pasionaţi de psihologie, de dezvoltare personală, al psihoterapeuţilor, ajuns chiar în practica medicală. Ce înseamnă însă „plinătatea minţii”, dacă ar fi să traducem cuvânt cu cuvânt? ...


Data actualizare: 01-08-2014 | creare: 01-08-2014 | Vizite: 4904
Bibliografie
(1) Meditation: The Science of Awakening, link: http://gnosticteachings.org/the-teachings-of-gnosis/introductory-information/44-meditation-the-science-of-awakening.html
(2) The Science of Meditation, link: http://www.lucistrust.org/en/arcane_school/meditation/the_science_of_meditation
(3) Scientific Research on Meditation, link: http://www.rigpa.org/en/teachings/extracts-of-articles-and-publications/35-scientific-research-on-meditation.html
(4) Spiritual Alchemy: Transmuting Negativity Into Loving Kindness, link: http://www.shinzen.org/Retreat%20Reading/artLoving.pdf
(5) Transcendental Meditation, link: http://www.webmd.com/balance/guide/transcendental-meditation-benefits-technique
(6) What Is Mindfulness?, link: http://www.shinzen.org/Retreat%20Reading/What%20is%20Mindfulness.pdf
(7) Long-term meditators self-induce high-amplitude gamma synchrony during mental practice, link: http://www.pnas.org/content/101/46/16369.full
(8) Benefits of meditation, link: http://www.sos.org/page/benefits-of-meditation.html
(9) Mindfulness Meditation May Improve Decision Making, link: http://www.psychologicalscience.org/index.php/news/releases/mindfulness-meditation-may-improve-decision-making.html
(10) Scientific evidence that Transcendental Meditation works, link: http://www.davidlynchfoundation.org/research.html
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Meditația și antrenamentele aerobice ar putea combate simptomele depresiei
  • Meditația conștientă este eficientă în controlarea emoțiilor
  • Exercițiile de meditație mindfulness pot reduce anxietatea (Studiu)
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.