Microbiomul intestinal - importanța pentru organism și cum protejăm flora intestinală

©

Autor:

Microbiomul intestinal - importanța pentru organism și cum protejăm flora intestinală

Microbiomul intestinal joacă un rol crucial în menținerea unei bune sănătăți generale, impactul său fiind unul major asupra digestiei, sistemului imunitar și asupra sănătății mentale. Protejarea florei intestinale presupune, printre altele, adoptarea unui stil de viață sănătos și a unor obiceiuri alimentare adecvate. Evitarea alimentelor bogate in zaharuri și a auto-medicației cu antibiotice sunt doar câteva dintre măsurile care pot fi luate pentru protejarea florei intestinale. (1, 2, 3)

Ce este microbiomul intestinal?

Microbiomul intestinal este un termen folosit pentru a descrie totalitatea microorganismelor care trăiesc în intestinul uman. Microbiomul intestinal este extrem de divers și conține sute de specii diferite de microorganisme, cu un număr total estimat de celule bacteriene de până la 100 trilioane. Majoritatea microorganismelor care colonizează tractul intestinal sunt în principal benefice și joacă un rol vital în menținerea sănătății umane. (1, 2)

Importanța microbiomului intestinal

Microbiomul intestinal îndeplinește o serie de funcții vitale în organism, care contribuie la menținerea unei bune sănătăți fizice și psihice. Microbiomul intestinal joacă un rol crucial în dezvoltarea și funcționarea sistemului imunitar. Bacteriile benefice din intestin interacționează cu celulele imune și contribuie la stimularea răspunsului imun. Un microbiom sănătos poate ajuta la protejarea împotriva infecțiilor și la reducerea riscului de boli autoimune. (2, 3, 5)


Un studiu publicat în jurnalul Gut Microbes, care a utilizat tehnologia de secvențiere de ultimă generație pentru caracterizarea detaliată a comunităților microbiene intestinale într-un mod independent de cultură, a confirmat faptul că microbiota intestinală are un efect profund asupra sistemului imunitar al gazdei și poate influența afecțiunile autoimune, atât în interiorul, cât și în afara intestinului. (5)

Menține echilibrul metabolic. Microbiomul intestinal joacă un rol esențial în metabolismul substanțelor chimice din alimente și în producția de vitamine și alte molecule bioactive. De exemplu, anumite bacterii produc vitamine precum vitamina K și vitamina B12, pe care organismul uman nu le poate produce singur. (2, 3)

Reglarea metabolismului lipidic și al inflamației. Microbiomul intestinal poate contribui la reglarea metabolismului lipidic și la prevenirea inflamației. Un dezechilibru al microbiotei intestinale poate contribui la inflamație cronică, care poate fi asociată cu afecțiuni metabolice, cum ar fi rezistența la insulină și dislipidemia. Pe de altă parte, anumite bacterii intestinale pot promova o absorbție mai eficientă a grăsimilor și pot influența nivelurile de lipide din sânge.
Protejează împotriva invaziei microorganismelor patogene. Microbiomul intestinal sănătos formează o barieră protectoare împotriva microorganismelor dăunătoare, bacteriile benefice din intestine prevenind colonizarea și supraviețuirea microorganismelor patogene. (1, 3)

Cum poate fi protejat microbiomul intestinal?

Consumul unei diete bogate în fibre alimentare, fructe, legume și alimente fermentate constituie principala metodă prin care poate fi protejată și susținută sănătatea microbiomului intestinal. Deoarece furnizează nutrienți necesari pentru bacteriile benefice din intestin, alimentele menționate promovează o diversitate microbiană adecvată, prevenind disbioza (dezechilibrul sau perturbarea microbiomului intestinal).
Alte modalități de protejare a microbiomului intestinal:
- evitarea excesului de antibiotice sau a auto-medicației cu antibiotice (antibioticele pot distruge bacteriile benefice din intestin, ceea ce duce la apariția unui dezechilibru al microbiomului);
- reducerea stresului (stresul cronic, în mod similar cu administrarea pe termen lung a antibioticelor, poate afecta echilibrul microbiomului intestinal);
- evitarea alimentelor procesate și a zaharurilor rafinate (înlocuirea lor cu alimente naturale și integrale poate contribui la protejarea florei intestinale). (1, 2, 3)

Probioticele sau transplantul de fecale, eventuale modalități de susținere a microbiomului?

Modificările intestinale au creat oportunitatea de a studia diferiți agenți terapeutici potențiali care pot trata patologiile prin reglarea microbiotei intestinale. Printre perspectivele terapeutice pentru modularea microbiotei intestinale, una dintre cele mai studiate este utilizarea microorganismelor probiotice, în special a tulpinilor din genurile Lactobacillus și Bifidobacterium. Administrarea de probiotice a demonstrat deja efecte benefice în diferite procese patologice. Cu toate acestea, validarea acestor terapii este încă în cercetare. (6)

De asemenea, alte intervențiile terapeutice personalizate, cum ar fi dietele personalizate și transplanturile fecale de microbiotă, ar putea fi utilizate pentru a viza microbiomul intestinal al unui individ și pentru a asigura o compoziție adecvată a microbiotei intestinale. (1, 4)


Data actualizare: 06-06-2023 | creare: 06-06-2023 | Vizite: 407
Bibliografie
(1) The Microbiome, link: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/microbiome/
(2) What Is the Gut Microbiome? link: https://www.everydayhealth.com/digestive-health/gut-microbiome
(3) Why the Gut Microbiome Is Crucial for Your Health, link: https://www.healthline.com/nutrition/gut-microbiome-and-health
(4) The Gut Microbiome and Cardiovascular Disease, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8121206
(5) The role of gut microbiota in immune homeostasis and autoimmunity, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3337124
(6) Probiotics: Protecting Our Health from the Gut, link: https://www.mdpi.com/2076-2607/10/7/1428
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Hormonii din laptele matern influențează pozitiv flora intestinală a sugarului
  • De ce vinul și ciocolata pot declanșa migrene?
  • Loțiunea pe bază de bacterii benefice pentru infecțiile pielii
  •