Moduri în care îți poți scădea tensiunea fără medicație

Moduri în care îți poți scădea tensiunea fără medicație

Hipertensiunea arterială este o boală cardio-vasculară cronică, caracterizată prin creşterea valorilor tensionale peste 140/90 mmHg, cu numeroase complicații apărute în evoluție, în lipsa diagnosticării şi a tratamentului corespunzător.

Până în prezent au fost elaborate numeroase studii clinice vizând substanțele medicamentoase utile pentru reducerea valorilor tensionale crescute. De asemenea, numeroase medicamente concepute în acest sens şi-au demonstrat eficiența. Însă toate aceste medicamente antihipertensive nu sunt lipsite de reacții adverse.

Există însă şi moduri în care îți poți scădea tensiunea fără medicație, așa cum este descris în cadrul acestui articol.

Moduri în care îți poți scădea tensiunea fără medicație

Modificarea stilului de viață şi adoptarea unui stil de viață sănătos şi echilibrat reprezintă primul pas în combaterea şi reducerea hipertensiunii arteriale.

Adoptarea unui stil de viață sănatos şi echilibrat previne instalarea hipertensiunii arteriale în rândul persoanelor cu valori tensionale aflate la limita superioară a normalului, poate reduce valorile tensionale în cadrul hipertensiunii arteriale şi previne apariția complicațiilor.

Modificarea stilului de viață presupune adoptarea unor măsuri specifice:

  • Scăderea greutății corporale
  • Reducerea aportului de sodiu
  • Adoptarea unui regim alimentar hipolipemiantă
  • Renunțarea la fumat
  • Reducerea consumului de alcool
  • Respectarea unui program regulat de exerciții fizice.


Studiile observaționale realizate până în prezent au demonstrat faptul că, la fel de importantă ca modificarea stilului de viață, este şi eliminarea simultană a factorilor de risc tensionali. Cu toate că aceste aspecte sunt mult mai dificil de realizat față de administrarea zilnică a medicamentelor antihipertensive, ele vor aduce beneficii suplimentare asupra sănătății persoanei în cauză.

Scăderea în greutate

Scăderea greutății corporale este absolut necesară în rândul persoanelor hipertensive supraponderale sau obeze. Menținerea indicelui de masă corporală (IMC) între 18,5 şi 24,9 kg/ metru pătrat este direct proporțională cu scăderea tensiunii. Conform studiilor realizate în acest sens, valorile tensionale scad cu 4,4-3,6 mmHg la o scădere ponderală în medie de 5 kg.

Unul din modurile de scădere ponderală a bolnavilor hipertensivi este dieta DASH. Acest regim alimentar nu doar că determină scăderea în greutate, dar prezintă şi un efect demonstrat de reducere a valorilor tensiunii. Această dietă presupune consumarea zilnică a 300 de grame de fructe şi legume şi scăderea aportului alimentar de colesterol şi grăsimi saturate. De asemenea, aportul zilnic a peste 3 grame de acizi graşi polinesaturați Omega 3 poate reduce valorile tensiunii arteriale.

Mai puțină sare

Scăderea aportului de sodiu (sare) sub 100 mmol/zi poate duce la scăderea valorilor tensionale cu 2-8 mmHg. Cantitatea de sare maximă prezentă in alimentație, permisă de ghidurile de specialitate, este mai mică de 5 grame pe zi. Cantitatea optimă de sare consumată de către bolnavii hipertensivi este de 3,8 grame pe zi.

Sport

Respectarea unui program regulat de exerciții fizice poate fi util în lupta pentru reducerea valorilor tensionale şi menținerea unei tensiuni arteriale optime. Efectuarea a cel puțin 30 de minute de mişcare fizică pe zi poate duce la scăderea cu 4-9 mmHg a valorilor tensiunii arteriale. În acest context se indică efectuarea efortului fizic de intensitate moderată, precum gimnastica aerobică, înotul, alergarea, mersul rapid. Este contraindicată efectuarea efortului fizic excesiv sau izometric, în cazul bolnavilor cu valori tensionale necontrolate.

Abandonarea fumatului

Conform datelor din literatura de specialitate, fumatul este un factor de risc cardiovascular major, din cauza eliberării de catecolamine şi alte substanțe chimice, care determină creşterea tensiunii arteriale. Principalele efecte ale nicotinei asupra organismului uman sunt reprezentate de creşterea rigidității arteriale, efect vasopresor, creşterea rezistenței la insulină, descărcare simpatică, progresie nefropatiei și obezitate viscerală. În vedere abandonării fumatului, terapia de substituție cu nicotină este extrem de eficientă și prezintă efect vasopresor redus. Monitorizarea Holter a tensiunii arteriale, realizată în rândul bolnavilor hipertensivi care au încetat să mai fumeze, a demonstrat scăderea marcantă a tensiunii la puțin timp după abandonarea fumatului. Întreruperea fumatului nu este utilă doar pentru scăderea valorilor tensionale, ci și în scăderea riscului de apariție a infarctului miocardic acut sau a accidentului vascular cerebral.

Renunțarea la alcool

Excesul de alcool este unul din factorii de risc ai hipertensiunii arteriale și poate duce la scăderea eficienței tratamentului antihipertensiv. În cazul bolnavilor diagnosticați cu hipertensiune arterială, se recomandă reducerea consumului de alcool la 20-30 grame de alcool pe zi în cazul bărbaților și 10-20 grame de alcool pe zi în cazul femeilor. Conform studiilor efectuate în acest sens, scăderea consumului de alcool duce la reducerea valorilor tensionale cu 2-4 mmHg.

Pe lângă modificarea stilului de viață și adoptarea unui stil de viață echilibrat, scăderea valorilor tensionale se poate realiza și prin intermediul altor metode, mai populare, precum:

Eliminarea cofeinei și consumarea cafelei decofeinizate

Conform studiilor efectuate în acest sens, cofeină prezintă numeroase efecte negative asupra valorilor tensionale. Conform acestor studii, consumul zilnic a 500 mg de cafeină (aproximativ 200 ml de cafea cu conținut crescut de cafeină) poate duce la creșterea tensiunii arteriale sistolice cu până la 4 mmHg. Mecanismul prin care cofeina duce la creșterea valorilor tensionale este reprezentat de îngustarea vaselor de sânge. De asemenea, în condiții de stres are loc stimularea cordului, care pompează mai frecvent, iar presiunea sangvină la nivel vascular crește.

Administrarea suplimentelor pe bază de coenzima Q10

Conform studiilor realizate până în prezent, administrarea suplimentelor pe bază de coenzima Q10 duc la scăderea tensiunii arteriale diastolice cu până la 10 mmHg. Coenzima Q10 este un antioxidant natural care determină dilatarea vaselor de sânge și crește energia la nivelul organismului. În context fiziologic, se recomandă administrarea unei doze de coenzima Q10 cuprinsă între 60-100 mg, de trei ori pe zi.

Consumul alimentelor cu conținut crescut de potasiu

Potasiul este un element important al tratamentului antihipertensiv. În condiții fiziologice, se recomandă consumarea între 2 și 4 grame de potasiu zilnic. Dintre alimentele bogate în potasiu amintim: bananele, portocalele, mazărea, roșiile, cartofii, fasolea, pepenele galben, fructele uscate (precum stafide, prune, etc.).

Consumul de ciocolată neagră

Ciocolata neagră intervine în scăderea valorilor tensionale datorită conținutului crescut de flavonoli, care asigură elasticitatea vaselor de sânge. Conform studiilor realizate în acest sens, persoanele care au consumat zilnic ciocolată neagră au prezentat o scădere a valorilor tensionale cu aproximativ 18% față de cele inițiale. În acest context, se recomandă consumarea a 15 grame de ciocolată cu 70% cacao.

Consumul de ceai

Există anumite ceaiuri care sunt recomandate în vederea scăderii tensiunii arteriale. Dintre acestea amintim: coacăz-negru, păducel, hibiscus, valeriana, creasta-cocoșului, socul.

De asemenea, există numeroase alimente utilizate în populație pentru scăderea tensiunii. Dintre acestea, cele mai frecvent folosite sunt usturoiul, sucul de roșii, extractul de țelină. De asemenea, se recomandă scăderea nivelului de muncă zilnică, în cazul persoanelor hipertensive, iar în cazul bolnavilor diagnosticați cu apnee în somn, se recomandă combaterea și corectarea acesteia.


Data actualizare: 02-08-2019 | creare: 02-08-2019 | Vizite: 163
Bibliografie
1. Victor Stoica, Viorel Scripcariu, COMPENDIU DE SPECIALITĂȚI MEDICO-CHIRURGICALE vol.I, Editura Medicală, București, 2018
2. Fifteen natural ways to lower your blood pressure, link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/318716.php
3. 10 ways to control high blood pressure without medication, link: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-pressure/in-depth/high-blood-pressure/art-20046974
4. How to Lower Your Blood Pressure Without Medication, link: https://www.healthline.com/health-news/lower-blood-pressure-without-medication
Alte articole din aceeași secțiune:

Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.