Poziții de somn în sarcină

Autor:

Poziții de somn în sarcină

Sarcina aduce o mulţime de schimbări în corpul unei femei (creşterea în greutate, greţuri, oboseală, dureri la nivelul sânilor, modificări ale stării emoţionale, etc.). În această perioadă, viitoarea mămică trebuie să fie mult mai atentă la alimentaţie precum şi la activităţile pe care le desfăşoară (atât cele casnice cât şi cele sportive), dar şi la poziţia în care doarme. [1]

Care sunt cel mai puţin indicate poziţii de somn în sarcină?

Începând mai ales cu al doilea trimestru de sarcină, viitoarea mămică observă că poziţiile în care obişnuia să doarmă nu îi mai asigură confortul necesar unui somn odihnitor. Fătul se dezvoltă tot mai mult în uter  începând cu această perioadă şi poziţiile în care viitoarea mămică era obişnuită să doarmă (pe burtă, pe spate) devin acum „o dulce amintire”. [1, 2]

Nu este indicat ca femeia însărcinată să doarmă pe spate şi această poziţie devine la un moment dat chiar periculoasă (dupa a-16-a săptămână de sarcină) deoarece uterul gravid presează vena cavă inferioară (vena care transportă oxigenul din partea inferioară a corpului către inimă), dar şi intestinele, coloana vertebrală, muşchii spatelui şi astfel pot apărea o serie de probleme precum: reducerea debitului cardiac, reducerea cantităţii de sânge care circulă prin vena cavă, hipertensiune, privarea de oxigen, apariţia hemoroizilor şi a edemelor. Dormitul pe spate în sarcină poate cauza şi sindromul de apnee în somn (întreruperea temporară a respiraţiei). [1, 2, 3, 4]

O altă poziţie de somn pe care gravida ar trebui să o evite este dormitul pe burtă. Pe măsură ce fătul se dezvoltă, această poziţie de somn devine tot mai incomodă şi de multe ori, viitoarea mămică renunţă singură la această poziţie. Este bine de ştiut totuşi că dormitul pe burtă poate cauza probleme la stomac şi dificultăţi în respiraţie. [2, 3, 4]

Care sunt cele mai indicate poziţii de somn în sarcină?

Cea mai indicată poziţie de somn în timpul sarcinii este dormitul pe o parte, de preferat pe partea stângă. Această poziţie facilitează transportul fluxului sangvin (şi a nutrienţilor) prin vena cavă inferioară şi ajută la o mai bună funcţionare a ficatului şi a rinichilor, aceştia din urmă eliminând mai uşor toxinele din organism, reducând umflarea mâinilor şi a gleznelor. Pentru a obţine o poziţie cât mai confortabilă atunci când doarme pe partea stângă, gravida îşi poate plasa sub burtică sau la spate perne care îi vor asigura un somn odihnitor şi îi vor ameliora durerile de spate şi arsurile stomacale. [1, 2, 3, 4]

Multe femei însărcinate se confruntă cu insomnii frecvente pentru că se tem că în timpul somnului se pot roti inconştient şi pot ajunge să doarmă pe spate sau pe burtă, punând astfel în pericol fătul. Este bine de ştiut că atunci când se află într-o poziţie inconfortabilă, organismul va trage un semnal de alarmă şi bebeluşul va începe să lovească, la rândul său, avertizând mama care se va trezi şi îşi va relua astfel poziţia de somn iniţială. [3, 4]

Pentru a-şi păstra cât mai mult timp o poziţie fixă de somn (pe partea stângă), gravida îşi poate plasa în zona spatelui, o pernă mai mare sau o pătură făcută sul.

Căteva sfaturi pentru a-ţi asigura un somn odihnitor în sarcină

Pe măsură ce sarcina avansează, problemele cu somnul se înmulţesc. Uterul mărit pune presiune pe vezica urinară şi gravida se trezeşte de mai multe ori în timpul nopţii pentru a urina, arsurile stomacale, crampele şi senzaţia de greaţă o pot ţine trează o bună parte din noapte. Pe lângă aceste probleme, apar şi cele care ţin de disconfortul psihic, viitoarea mamă nu poate dormi pentru că îşi face griji în privinţa copilului, a momentului naşterii care se apropie şi a responsabilităţilor care decurg din „meseria” de părinte. [5]

Aceste aspecte se pot rezolva cu uşurinţă dacă viitoarea mămică va încerca să aplice câteva reguli simple şi practice:

  • să încerce să îşi fixeze un orar al somnului, o rutină
  • să evite ca înainte de ora de culcare să consume alimente „grele” (grăsimi, prăjeli, dulciuri)
  • să facă plimbări în aer curat
  • nu în ultimul rând, să îşi păstreze un mental echilibrat şi o stare generală armonioasă, discutând cu partenerul de viaţă despre toate temerile cu care se confruntă, apelând la sfaturile medicului de familie şi ale ginecologului şi încercând să creeze o atmosferă relaxantă şi benefică atât pentru psihic, cât şi pentru fizic (vizionând un film bun, citind o carte sau ascultând muzică de relaxare). [5]

Data actualizare: 24-01-2019 | creare: 12-11-2013 | Vizite: 37131
Bibliografie
1. What's the best sleep position during pregnancy? - http://www.babycenter.com/404_whats-the-best-sleep-position-during-pregnancy_7608.bc
2. Sleeping Positions During Pregnancy - http://americanpregnancy.org/pregnancyhealth/sleepingpositions.html
3. Safest Sleep Positions During Pregnancy - http://www.parenting.com/article/safest-sleep-positions-during-pregnancy
4. Sleeping Positions During Pregnancy - http://www.whattoexpect.com/pregnancy/ask-heidi/week-27/sleep-positions.aspx
5. Sleep problem: Staying awake and worrying about your baby - http://www.babycenter.com/0_sleep-problem-staying-awake-and-worrying-about-your-baby_7562.bc
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Consultați-vă medicul în oricare din cazurile
  • Recomandari generale in timpul sarcinii
  • Somnul copilului
  • Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.