Tulburari ale somnului

Tulburari ale somnului

Majoritatea femeilor asteapta perioada de sarcina cu o mare bucurie si entuziasm. Din pacate, pentru multe dintre aceasta pot aparea de asemenea tulburari de somn grave, chiar si in cazul femeilor care nu au avut niciodata probleme cu somnul. Potrivit National Sleep Foundation - 78% dintre femei raport acuza mai multe tulburari de somn in timpul sarcinii, decat in alte perioade. Multe femei se plang, de asemenea, de o senzatie de oboseala accentuata mai ales in primul si al treilea trimestru de sarcina.

Avand in vedere suprasolicitarea fizica si emotionala din timpul sarcinii precum si prevalenta tulburarilor de somn in randul femeilor gravide, nu este de mirare ca femeile insarcinate pot deveni atat de obosite.

Tulburarile de somn si oboseala din timpul sarcinii au fara indoiala ca principal factor fluctuatia nivelului de hormoni. Spre exemplu, cresterea nivelului de progesteron poate explica partial somnolenta excesiva din timpul zilei, mai ales in primul trimestru de sarcina. Schimbarile hormonale pot avea, de asemenea, un efect inhibitor asupra muschilor, ceea ce poate duce la aparitia sforaitului iar in cazul femeilor obeze creste riscul de a dezvolta apnee de somn si pot fi partial responsabile pentru frecventele vizite la toaleta in timpul noptii.

Aceste manifestari, precum si cele cauzate de greata si alte disconforturi legate de sarcina pot duce la pierderea unor semnificative ore de somn. Multe femei sufera de insomnie din cauza emotiilor si a anxietatii provocate de anticiparea travaliului si a nasterii, de echilibrarea maternitatii cu orele de munca, sau de schimbarea relatiei cu partenerul de viata. Acest lucru este valabil mai ales in cazul femeilor ce devin mamici pentru prima data. Pentru cele mai multe femei, un program de dormit normal devine si mai inaccesibil o data cu nasterea copilului. Este deosebit de important ca femeile gravide sa acorde prioritate orelor de somn cat mai devreme posibil in timpul sarcinii precum si de a gasi strategii eficiente pentru gestionarea tulburarilor de somn aparute in aceasta perioada.

Tulburarile de somn pot fi cauzate sau agravate de sarcina. Un studiu cuprinzand peste 600 de femei gravide demonstreaza ca 26% dintre femei acuza simptome ale sindromului picioarelor nelinistite (SPN), o afectiune caracterizata prin senzatii neplacute la nivelul picioarelor care se agraveaza pe timp de noapte si care sunt ameliorate cu ajutorul miscarii.

O alta afectiune frecventa in timpul sarcinii este prezenta arsurilor stomacale, cunoscut sub numele de sindromul de reflux gastroesofagian. Un studiu recent a constatat ca 30-50% dintre femeile gravide acuza prezenta refluxului gastroesofagian aproape constant in timpul sarcinii. Femeile gravide sunt, de asemenea predispuse riscului aparitiei apneei de somn, o afectiune in care respiratia este intrerupta in mod repetat in timpul somnului. Acest lucru este valabil in special in cazul femeilor supraponderale care raman insarcinate. Apneea de somn poate fi, de asemenea, asociata cu complicatii in timpul sarcinii, precum hipertensiune gestationala, preeclampsia, sau o greutate scazuta a fatului la nastere. Apneea este de asemenea asociata cu o stare mai accentuata de somnolenta in timpul zilei mult, comparativ cu femeile care nu sufera de apnee in timpul sarcinii. Daca esti insarcinata si banuiesti ca poti suferi de apnee este indicat sa consulti de urgenta medicul specialist.

Tulburarile de somn pot avea, de asemenea, un efect negativ asupra eficientei si concentrarii la locul de munca. Cercetatorii de la Universitatea California din San Francisco, au constatat recent ca femeile care au dormit mai putin de 6 ore pe noapte au avut un travaliu prelungit si au fost de 4, 5 ori mai predispuse de a naste prin intermediul cezarianei. Pe baza acestor concluzii, cercetatorii recomanda medicilor sa discute cu viitoarele mamici atat despre orele cat si despre calitatea somnului ca parte a ingrijirii prenatale de baza si de a sublinia de asemena importanta "dormitului pentru doi".

Simptomele tulburarilor de somn

Iata cele mai frecvente probleme de somn si simptomele ce se pot manifesta in timpul sarcinii:


1. Insomnia - simptome insomniei includ dificultati de a adormi, a ramane treaz pana tarziu sau a te trezi prea devreme si a te simti obosit. Insomnia legata de stres sau anxietate cu privire la travaliu, nastere si/sau de echilibrare a maternitatii cu locul de munca - poate duce la pierderi semnificative a orelor de somn. Disconfortul cauzat de sarcina, precum greata, durerile de spate si miscarile fatului pot perturba, de asemenea, somnul.

 

2. Sindromul picioarelor nelinistite - simptomele includ senzatii neplacute la nivelul picioarelor, uneori descrise ca furnicaturi sau de-a dreptul dureroase. Aceste senzatii se inrautatesc in timpul noptii sau in primele ore inainte de culcare si sunt ameliorate temporar de miscarea sau intinderea picioarelor.

 

3. Apneea de somn - este o tulburare de somn in care respiratia este intrerupta in mod repetat in timpul somnului. O caracteristica importanta a apneei de somn este sforaitul insotit de pauze lungi urmate de senzatii de sufocare in timpul somnului.

 

4. Refluxul gastroesofagian nocturn - de asemenea, cunoscut ca de arsura stomacala, este considerat drept parte integranta a perioadei de sarcina. Cu toate acestea, simptomele pe timp de noapte a refluxului gastroesofagian poate afecta grav esofagul precum si a perturba somnul in timpul sarcinii.

 

5. Urinari frecvente in timpul noptii - nevoia de a urina frecvent pe timp de noapte reprezinta o trasatura des intalnita in timpul sarcinii si poate duce la aparitia tulburarilor de somn.

Tratamentul tulburarilor de somn in sarcina

Tratarea tulburarilor de somn in timpul sarcinii este complicata prin prisma faptului ca tratamentul medicamentos poate dauna fatului in crestere. De exemplu, cele mai multe medicamente care sunt folosite pentru a trata insomnia sunt insotite de un anumit procent de risc si de obicei nu sunt recomandate femeilor insarcinate sau celor care alapteaza. Cu toate acestea, prin practicarea unei bune discipline a somnului, cele mai multe femei pot gestiona cu succes insomniile din timpul sarcinii.


Cele mai multe medicamente folosite in tratarea sindromul picioarelor nelinistite prezinta riscuri pentru fatul in crestere. Cele mai multe femei cu risc de dezvoltare a SPN in timpul sarcinii au un nivel scazut de acid folic si/sau fier. Acest lucru ar trebui sa fie luat in considerare chiar inainte de a ramane insarcinata. Vitaminele prenatale care includ suplimente de acid folic si de fier ajuta la reducerea simptomelor SPN in timpul sarcinii, insa acidul folic este mai bine absorbit din alimente (cereale integrale, paine) decat din suplimentele sub forma pilula; cafeaua scade absorbtia in timp ce vitamina C creste absorbtia de acid folic din alimente.


Femeile supraponderale care raman gravide, femeile care cresc excesiv in greutate si femeile care acuza prezenta sforaitului in timpul somnului ar trebui sa consulte medicul specialist in vederea evaluarii diagnosticului de apnee. Cel mai eficient tratament al apneei in timpul sarcinii este ventilatia cu presiune pozitiva continua (CPAP- Continuous Positive Airways Pressure).


Refluxul gastroesofagian poate fi tratat cu ajutorul antiacidelor. Antiacidele reprezinta un tip de medicament care pot oferi o ameliorare instanta a indigestiei. Acestea neutralizeaza acidului din stomac astfel incat acesta nu mai poate irita mucoasa sistemului digestiv. Majoritatea se elibereaza fara prescriptie medicala.


Vestea buna este ca cele mai multe dintre problemele de somn cu care se confrunta femeile gravide - tind sa dispara odata cu nasterea copilului. Cu toate acestea viitoarele mamici ar trebui sa acorde in continuare o atentie deosebita programului de somn dupa ce au nascut, pentru a evita aparitia unor noi probleme de somn. (2)

Sfaturi practice pentru un somn odihnitor in sarcina

Sa ai un somn sanatos pe tot parcursul sarcinii poate fi o provocare. Pentru a imbunatati calitatea somnului pe parcursul sarcinii poti incerca urmatoarele:

  • Realizeaza un program de somn.
  • Incearca sa practici ce putin 30 de minute pe zi de exercitii fizice usoare (numai in cazul in care medicul nu ti-a interzis in mid expres acest lucru).
  • Dormi pe partea stanga pentru a imbunatati circulatia sangelui si a substantelor nutritive catre fat, uter si rinichi. Evita sa stai culcata pe spate pentru perioade lungi de timp.
  • Bea multe lichide in timpul zilei, in special apa, dar redu cantitatea acestora cu cateva ore inainte de culcare.
  • Pentru a evita arsurile la stomac, nu consuma alimente condimentate, acide sau prajite. De asemenea, opteaza pentru mici gustari de-a lungul zilei.
  • Sforaitul apare frecvent in timpul sarcinii, dar daca ai pauze respiratorii repetate in timpul somnului ar fi cazul sa consulti un medic specialist pentru a verifica daca suferi sau nu de apnee de somn. De asemenea, verifica tensiunea arteriala si urina, mai ales daca ai gleznele umflate sau dureri de cap.
  • In cazul in care constati aparitia sindromului picioarelor nelinistite, ar trebui sa verifici deficienta de fier sau de acid folic.
  • Daca nu poti dormi, nu ramane in pat fortandu-te sa adormi. Ridica-te si citeste o carte, croseteaza, scrie intr-un jurnal, sau fa o baie calda.
  • Atunci cand dormi, culca-te pe partea stanga cu genunchii indoiti. Fixeaza perne intre genunchi, sub abdomen si spate. Acest lucru poate scadea presiunea de la nivelul zonei lombare.
  • Pune o veioza in baie loc de a aprinde spontan lumina in baie - acest lucru va fi mai comod si te ajuta sa te ​​intorci in pat mai repede.
  • Daca resimti nevoia, dormi cateva ore in timpul zilei, insa incearca sa faci acest lucru cu mult inaintea orelor normale de dormit din timpul noptii.
  • Evita cofeina (in toate formele sale, da vorbim despre ciocolata de asemenea), dupa orele pranzului.
  • Serveste o gustare usoara inainte de te culca pentru a evita accesele de foame de la miezul noptii. Incearca un complex de proteine ​​si carbohidrati precum o briosa, cereale integrale si lapte cald sau ceai decofeinizat.
  • Evita pe cat posibil zaharul, care iti va oferi un plus de energie atunci cand iti vei dori cel mai putin.
  • Fa o baie calda inainte de culcare. Efectele calmante si relaxante ale baii ar trebui sa te ajute sa adormi mai usor.
  • Intredeschide o fereastra atata timp cat vremea iti permite vremea lui. Aerul proaspat poate fi benefic atat timp cat temperatura e confortabila. Cu cat temperatura corpului tau est emai ridicata cu atat temperatura camerei ar trebui sa scada.
  • Fa dragoste, daca simti nevoia. Sau cel putin cere-i partenerului tau un masaj - ambele te vor ajuta sa te relaxezi.
  • Incearca unele exercitii de relaxare alternative precum respiratie profunda, meditatie, sau yoga inainte de a te culca.
  • Cand esti gata de culcare, adu-ti aminte: nu exista niciodata prea multe perne. Foloseste-le pentru a te sprijini sau pentru a-ti odihni orice parte a corpului amortita. (1, 2)
  • Visele si cosmarurile pot fi deranjante iar femele insarcinate isi aduc aminte cu mai multa usurinta de ceea ce au visat in noptile precedente. Vorbeste cu cineva despre visele tale care te poate ajuta sa le intelegi si sa le depasesti.
  • Dacă te temi de travaliu și de durerea provocata de nastere, este recomandabil să te alături unor cursuri prenatale. Aici ti se vor prezenta toate transformarile fizice si emotionale prin care e posibil sa treci in timpul sarcinii precum si o serie de exercitii ce iti vor fi de ajutor in timpul nasterii. (3)

Data actualizare: 09-01-2015 | creare: 24-01-2007 | Vizite: 10654
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Ce se întâmplă dacă nu dormi suficient?
  • Creierul îmbătrânește mai repede dacă nu dormim suficient
  • Tulburările de somn influențează apariția demenței
  • Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.