Riscurile mâncatului prea repede

©

Autor:

Riscurile mâncatului prea repede
Mâncatul prea repede reprezintă o problemă des întâlnită în zilele noastre la majoritatea oamenilor, mai ales la cei ce se confruntă cu un program aglomerat, haotic, stresant, nereușind să acorde timpul necesar pentru masă.

Pe lângă faptul că mâncând prea repede nu reușim să ne bucurăm de o masă gustoasă și riscăm să adăugăm câteva kg în plus la silueta noastră, acest lucru vine însoțit și de anumite probleme de sănătate, precum risc de diabet, boală cardiacă sau atac vascular cerebral (AVC) . (1)

Riscurile mâncatului rapid pot fi:


Mâncatul prea repede te poate face să mănânci în exces

Atunci când mâncați prea repede, creierul nu primește informații exacte privind starea de sațietate și plenitudine, astfel acesta are nevoie până la 20 de minute timp să proceseze că ați mâncat și că stomacul este plin. (2)

Mâncatul prea repede poate distorsiona felul în care creierul va primi informații și amintirea despre ceea ce ați consumat. Astfel, această recuperare a memoriei va influenta cât de mult veți consuma la următoarea masă. (4)

Atunci când mâncați repede, este mult mai ușor să mâncați mai mult și mai des. Excesul de calorii acumulate astfel vor conduce către creșterea în greutate. (2)

Un studiu realizat la copii, a observat faptul că aproximativ 60% dintre cei care obișnuiau să mănânce rapid, de fapt se supraalimentau. Aceștia aveau șanse de 3 ori mai mari să devină supraponderali. (2)

Risc de obezitate

Obezitatea se poate defini drept greutatea care este în plus față de ceea ce este considerat sănătos pentru un individ, în funcție de înălțime și vârstă. (3)

Pentru a putea aprecia corect greutatea corporală, se poate calcula indicele de masă corporală, instrument folosit pentru a putea aprecia gradul de supraponderalitate și obezitate. (3)

Obezitatea este una dintre cele mai frecvente probleme de sănătate la nivel mondial, cauzată de sedentarism, dietă neadecvată și bogată în grăsimi, precum și un stil de viață defectuos. (2)

Studiile efectuate și publicate în Jurnalul Internațional de Obezitate din noiembrie 2015, au observat faptul că persoanele ce aveau obiceiul de a mânca rapid, aveau și un risc de aproximativ 2 ori mai mare de a deveni supraponderali, comparativ cu cei ce mâncau mai încet. (2)

Un alt studiu realizat in 2019 și publicat în revista Nutrients a demonstrat faptul că indivizii ce mănâncă mai încet, au un nivel mai mare al hormonului foamei, grelina. Acest lucru ii va determina să mănânce mai puțin. (4)

Expertul în nutriție Sarah Pflugradt, susține că atunci când mănânci repede, corpul nu are timp să suprime secreția grelinei, astfel încât ea va rămâne ridicată. Astfel, vei vrea să mănânci tot mai mult. (4)

De asemenea, nutriționiștii susțin că mâncând rapid, oamenii sunt mult mai tentați să facă alegeri nesănătoase. (4)

Astfel, rezultatele negative ce apar nu vor fi doar din cauza unui aport excesiv de calorii, dar și din cauza unui cantități mari de aditivi, zaharuri și cereale procesate. (4)

Risc de indigestie

Mâncatul prea repede este asociat post-prandial cu indigestie și dureri de burtă. Potrivit Bibliotecii Naționale de Medicină din SUA, indigestia este un rezultat asociat cu disconfort abdominal, crampe abdominale și senzația de arsură. (4)

Reflux gastro-esofagian

Din cauza bucăților mari de mâncare care vor umple foarte rapid stomacul, există riscul de reflux în cavitatea bucală, care poate fi însoțit și de o senzație de usturime. (7)

Cercetătorii au efectuat un studiu pe 10 voluntari sănătoși, după ce aceștia au mâncat o masă de aproximativ 690 de calorii, în 5 minute și respectiv 30 de minute, în zile diferite. (8)

Toți participanții au fost apoi monitorizați timp de 2 ore post-prandial pentru a se observa dacă există semne de reflux. (8)

Acest studiu efectuat asupra vitezei cu care mâncăm arată că persoanele ce mănâncă repede se pot confrunta cu 15 episoade de boală de reflux gastroesofagian, comparativ cu 11. 5 episoade de reflux față de cei ce mănâncă mai încet. (8)

Astfel, în urma acestui studiu s-a observat că au avut lor:
  • 12,5 episoade de reflux după o masă de 5 minute
  • 8,5 episoade de reflux după o masă de 30 de minute (8)

Mâncatul prea repede este asociat cu sindromul metabolic

În urma unui studiu efectuat pe un lot de 84 de persoane, pentru 5 ani, s-a observat faptul că aceștia au fost predispuși să dezvolte un sindrom metabolic.

Șansele de a dezvolta acest sindrom este de două ori mai mare pentru persoanele ce mănâncă rapid și cu aproximativ 11. 6% șanse mai mari de a dezvolta factori de risc favorizanți apariției sindromului metabolic. (1)

Sindromul metabolic este corelat cu:
  • creșterea în greutate
  • glicemie crescută
  • nivel crescut de lipoproteine cu densitate scăzută, LDL, cunoscute și sub denumirea de colesterol rău. (1)

În privința acestui sindrom, Dr. Yamaji susține că mâncatul liniștit, încet, poate preveni apariția sindromului metabolic.

Acest lucru este susținut și de faptul că atunci când individul mănâncă mai repede, nu se va simți sătul imediat după masă, iar astfel va continua să mănânce în exces. (1)

Un studiu realizat în 2018 pe un lot de 8.000 de participanți și publicat în „BMC public Health”, au ajuns la concluzia că viteza mare de a termina mâncarea din farfurie este asociată cu anumite probleme pe termen lung, precum:
  • hipertensiunea arterială
  • colesterol crescut- de regulă predomină LDL colesterol
  • creșteri ale valorilor glicemiei (4)

Probleme de sănătate de durată lungă

Riscurile mâncatului în viteză pot conduce și la unele probleme de sănătate ce se pot întinde pe o perioadă mai lungă de timp, necesitând în unele cazuri tratament, precum:
  • Rezistență la insulină
  • Diabet zaharat de tip 2
  • Sindromul metabolic
  • Digestie slabă
  • Satisfacție culinară redusă (2)

Rezistență la insulină

Rezistența la insulină apare atunci când nivelul de zahăr din sânge este mult prea mare, iar celulele musculare și hepatice nu pot utiliza glucoza din sânge pentru a produce energie. Pentru a compensa, pancreasul va produce și mai multă insulină.

La fel ca și bolile enumerate mai sus, rezistența la insulină este asociată și cu alte patologii, precum:
  • Obezitatea
  • Hipertensiunea arterială
  • LDL crescut
  • Diabet zaharat de tip 2 (5)

Diabetul zaharat de tip 2

Diabetul zaharat reprezintă o patologie ce necesită tratament pe tot parcursul vieții, conducând altfel la complicații ce scad mult calitatea vieții. (6)
Diabetul de tip 2 apare de regulă la copii și adolescenți, în special din cauza obezității infantile.

Aproximativ 29 de milioane de oameni din populația Statelor Unite au diabet de tip 2, în timp de aproximativ 84 de milioane de oameni au prediabet (glicemia este ridicată, dar nu suficient de mare pentru a fi diabet). (6)

Sfaturi pentru a reuși să mănânci mai încet

Atunci când mâncați mai încet vă veți bucura mai mult de mâncarea voastră și de timpul liber alocat mesei sau gustării. De asemenea, poate avea beneficii și din punct de vedere al sănătății, precum:
  • O digestie îmbunătățită
  • Reducerea aportul de calorii deoarece veți simți nevoia să mâncați mai puțin
  • Creșterea secreției hormonilor de plenitudine
  • Bucuria și plăcerea de a mânca și de a simți gustul mâncării (2)

Astfel, puteți încerca câteva dintre următoarele sfaturi:
  • Nu obișnuiți să mâncați în fața ecranelor: atunci când mâncați în fața televizorului, a unui computer sau lânga un smartphone, sunteți predispuși să mâncați mult mai repede. Un alt efect negativ este faptul că nu mai sunteți atent la ceea ce mâncați, astfel încât curând vă va fi foame din nou
  • Puneți furculița jos după fiecare înghițitură: astfel veți mânca mai lent și vă veți bucura mai mult de masa voastră
  • Evitați să vă fie foarte foame: când vă este prea foame sunteți tentați să mâncați ceva rapid și de obicei, nesănătos. Puteți să aveți cu voi o gustare sănătoasă sau fructe, pentru astfel de momente.
  • Beți apă: dacă beți apă pe parcursul mesei, vă va ajuta să vă simțiți mai plini și să mâncați mai încet
  • Mestecați mâncarea
  • Consumați alimente bogate în fibre
  • Luați mușcături mai mici: acest lucru va ajuta la plenitudine și ca masa voastră să dureze mult
  • Mâncați cu cineva: vă puteți bucura de masa voastră alături de cineva, prieteni sau familie. Cu siguranță masa va dura mai mult. (2, 4)

Recomandări

Mesele și gustările din timpul zilei reprezintă un moment din viața fiecărui om cărora este important să le acordăm atenție, chiar și în zilele cele mai aglomerate.

Să mâncăm în tihnă și corect, este o alegere care ține de fiecare în parte. Este important să înțelegem acest lucru, și să ne respectăm suficient cât să ne acordăm timp să mâncăm măcar 30 de minute.

Data actualizare: 28-12-2021 | creare: 28-12-2021 | Vizite: 103
Bibliografie
1. Mâncatul prea repede poate duce la creșterea în greutate și boli de inimă, link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/320056
2. Mâncatul rapid te face să te îngrași mai mult?, link: https://www.healthline.com/nutrition/eating-fast-causes-weight-gain
3. Supraponderalitate și obezitate , link: https://www.cdc.gov/obesity/adult/defining.html
4. 4 lucruri care se întâmplă când mănânci prea repede- și cum să încetinești, link: https://www.livestrong.com/article/446323-the-effects-of-eating-too-fast/
5. Rezistența la insulină, link: https://www.webmd.com/diabetes/insulin-resistance-syndrome
6. Diabetul de tip 2, link: https://www.webmd.com/diabetes/type-2-diabetes
7. Mâncatul prea repede poate duce la probleme de sănătate , link: https://www.thejakartapost.com/life/2019/01/19/eating-too-quickly-can-lead-to-health-problems.html
8. Consumul prea rapid de alimente accelerează arsurile la stomac, link: https://www.webmd.com/heartburn-gerd/news/20030523/eating-food-too-fast-speeds-heartburn
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Dependența de alimente
  • Iată ce probleme de sănătate poți avea dacă mănânci prea repede (Studiu)
  • Comportamentul alimentar la adolescenți post-chirurgie bariatrică
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.