Sfaturi pentru bărbații trecuți de 50 de ani (privind sănătatea)

Sfaturi pentru bărbații trecuți de 50 de ani (privind sănătatea)

Odată cu înaintarea în vârstă, corpul începe să sufere modificări normale și inevitabile, astfel că și riscul de apariție a unor afecțiuni cronice de sănătate începe să crească. Vârsta, împreună cu genetica, sunt singurii factori de risc pentru sănătate care nu pot fi modificați prin acțiunea omului. În ciuda acestui fapt, îmbătrânirea poate să se producă într-un mod sănătos, astfel încât speranța de viață să nu fie afectată. Un stil de viață sănătos contribuie la menținerea pe o perioadă îndelungată a stării de sănătate în parametrii optimi.

Organizația Mondială a Sănătății definește sănătatea ca pe o stare de bine psihic, somatic și social a individului, nu doar în absența bolii sau a infirmității. Satisfacerea tuturor nevoilor fundamentale este un criteriu esențial în stabilirea stării de sănătate. Pentru a spori șansele de a-și menține sănătatea și de a-și îmbunătății calitatea vieții, persoanele trecute de 50 de ani trebuie să țină cont de recomandările medicului. (1) (2)

Sfaturi pentru bărbații trecuți de 50 de ani, privind sănătatea:

Cele mai importante recomandări pentru un stil de viață sănătos după vârsta de 50 de ani sunt aceleași pentru femei și bărbați:

  • adoptarea unei diete sănătoase,
  • menținerea unei greutăți optime,
  • obținerea a minimum 7-8 ore de somn pe noapte,
  • renunțarea la fumat și droguri,
  • consumul moderat de alcool și
  • efectuarea zilnică de exerciții fizice.

Prin respectarea recomandărilor generale, procesul de îmbătrânire se va produce natural, în condiții de sănătate bună, riscul de apariție a unor boli cronice fiind semnificativ diminuat. Modificări în stilul de viață pot fi efectuate chiar și de către persoanele deja diagnosticate cu afecțiuni medicale cronice, efecte pozitive fiind evidențiate și în cazul acestora. (3)

Adoptați o dietă sănătoasă

Pentru a-și menține integritatea și pentru a putea funcționa corect, organismul uman are nevoie constantă de substanțe nutritive, vitamine și minerale. Rolul alimentației în viața fiecărui om este esențial, chiar din primi ani de viață. O dietă sănătoasă este importantă pentru dezvoltarea normală a unui copil, dar și pentru păstrarea stării de sănătate, la orice vârstă. Păstrarea unei alimentații sănătoase poate ajută bărbații cu vârsta de peste 50 de ani să-și reducă riscul de a dezvolta diabet zaharat, obezitate, boli cardiovasculare sau chiar anumite tipuri de cancer. (3) (4)

Alimentația bărbaților trecuți de 50 de ani poate să difere de alimentația bărbaților mai tineri, deoarece organismul nu mai are nevoie de la fel de multe calorii. După vârsta de 50 de ani, corpul folosește mult mai puțină energie pentru îndeplinirea funcțiilor sale. Tocmai din acest motiv, pentru preîntâmpinarea depunerii grăsimilor ce nu sunt utilizate, este recomandat consumul alimentelor slabe din punct de vedere caloric. Fructele, legumele, cerealele integrale, produsele lactate fără grăsime sau cu conținut scăzut de grăsime, fructele de mare, carnea slabă, fasolea, nucile, semințele și ouăle sunt alimentele care trebuie incluse în alimentația zilnică a adulților. (3) (4)

Ghidurile dietetice guvernamentale recomandă consumul de alimente bogate în vitamina B12, precum cereale fortificate, ouă sau iaurt grecesc. Vitamina D, obținută din alimentație sau în urma expunerii la lumina soarelui este, de asemenea, extrem de importantă după 50 de ani. Specialiștii recomandă adulților reducerea aportului de sare la mai puțin de 1.500 mg pe zi, echivalentul a 2/3 dintr-o linguriță de sare. (3) (4)

Nu renunțați la activitatea fizică

Sedentarismul, definit ca un stil de viață lipsit de activitate fizică, este responsabil pentru 6% din cazurile de boli coronariene, 7% din cazurile de diabetul de tip 2 și 10% din cazurile de cancer de colon. Mai mult decât atât, conform rapoartelor oficiale, inactivitatea este responsabilă pentru mai multe decese anuale decât fumatul.

Activitatea fizică este una dintre cele mai bune metode pentru bărbații cu vârsta de peste 50 de ani de a-și menține tonusul muscular, vitalitatea, flexibilitatea și de a-și îmbunătății sănătatea inimii. Specialiștii recomandă efectuarea de exerciții fizice în fiecare zi, în mod variat. Exercițiile aerobe, antrenamentele de forță, mersul pe jos, ciclismul sau înotul sunt indicate. Bărbații care își doresc să devină activi fizic după o perioadă lungă de inactivitate sunt sfătuiți să consulte medicul înainte de a începe un program de exerciții. (3) (4) (5)

Renunțați la tutun

Renunțarea la fumat după vârsta de 50 de ani ar putea părea pentru mulți fumători o alegere deloc avantajoasă. Medicina infirmă însă această variantă, deoarece studiile au demonstrat faptul că, indiferent de vârsta pe care fumătorul o are atunci când renunță la acest viciu, corpul începe să vindece daunele produse de substanțele toxice din țigări. Bărbații, comparativ cu femeile, au un risc mai mare de a dezvolta o afecțiune cardiovasculară, iar fumatul reprezintă unul dintre principalii factori de risc. Prin renunțarea la fumat scade considerabil riscul de apariție a hipertensiunii arteriale sau a complicațiilor frecvente ale bolilor cardiovasculare, precum atacul de cord sau accidentul vascular cerebral. (3)

Fiți sociabil

Timpul petrecut cu prietenii sau familia vă poate ajuta să vă păstrați sănătatea mintală. Oamenii sociabili sunt mai puțin susceptibili să aibă probleme de memorie sau să se confrunte cu afecțiuni psihice. Voluntariatul, care implică de asemenea prezența într-o comunitate restrânsă de oameni, este asociat cu riscuri mai mici de afecțiuni cardiovasculare și o longevitate crescută. Alăturarea unui grup social, înconjurarea de oameni care vă pot produce bucurie și păstrarea unei legături cu familia și prietenii sunt câteva dintre lucrurile pe care le puteți face pentru a vă crește șansele de a îmbătrânii sănătos. (4) (6)

Mergeți la medic și nu uitați de testele de sănătate

Testele de prevenție (screening), recomandate pentru depistarea bolii într-un stadiu în care aceasta poate fi curabilă, trebuie efectuate cât mai devreme în viață, în funcție de recomandarea medicului și de prezența unor factori de risc. De exemplu, în cazul bărbaților fumători sau obezi, măsurarea tensiunii arteriale și a glicemiei trebuie efectuată regulat, începând de la de 20 de ani. Vârsta, deoarece constituie un factor de risc pentru multiple afecțiuni, este un criteriu luat în considerare de către specialiști. Bărbaților de peste 50 de ani le este recomandat în mod specific efectuarea unul test de sânge PSA (antigenul specific prostatic) și a unui consult urologic. În cazul bărbaților afro-americani, din cauza riscului mai mare pentru cancerul de prostată, testarea PSA este recomandată la vârsta de 40 de ani. Screening-ul pentru cancerul de colon poate fi, de asemenea, recomandat de către medicul curant. (3)

Îmbunătățiți-vă viața sexuală

Conform cercetărilor, 26% dintre bărbații trecuți de 50 de ani se confruntă cu disfuncția erectilă, o condiție medicală care face imposibil contactul sexual. În lipsa unei vieți sexuale active, bărbații pot să devină stresați sau anxioși, relația de cuplu deteriorându-se. Simple modificări în stilul de viață pot reda erecția unui bărbat trecut de 50 de ani, măsurile preventive fiind adesea suficiente pentru o viață sexuală normală. În situația în care cauza disfuncției sexuale îl reprezintă o afecțiune cronică asociată adesea acestei probleme, este necesară consultarea medicului. (3) (7)

Evitați consumul de lichide seara

În mod normal, sistemul urologic al persoanelor ajunse la 50 de ani funcționează la fel de bine ca al adulților mai tineri. Cu toate acestea, incontinența de stres, ce se caracterizează printr-o pierdere de urină în urma efectuării unui efort fizic, începe să apară în viața oamenilor după 50-55 de ani. Deși femeile sunt preponderent afectate de incontinența de stres, acest simptom nu trebuie neglijat de către bărbați. Consumul de lichide pe timp de noapte nu diminuează șansele de a pierde urină, însă scade numărul urinărilor nocturne. Bărbații care se trezesc frecvent pentru a merge la toaletă au probleme cu somnul, ceea ce, pe termen lung, poate afecta sănătatea. (7)


Data actualizare: 20-08-2019 | creare: 20-08-2019 | Vizite: 122
Bibliografie
(1) WHO remains firmly committed to the principles set out in the preamble to the Constitution, link: https://www.who.int/about/who-we-are/constitution
(2) For men over 50: You can lower your health risks, link: https://www.health.harvard.edu/mens-health/for-men-over-50-take-control-of-your-health
(3) Men's Health: Lifestyle Tips for Men Over Age 50, link: https://my.clevelandclinic.org/health/articles/16422-mens-health-lifestyle-tips-for-men-over-age-50
(4) Health Tips for Older Adults, link: https://www.niddk.nih.gov/health-information/weight-management/health-tips-older-adults
(5) Health Risks of a Sedentary Lifestyle, link: https://www.lifespanfitness.com/workplace/resources/articles/health-risks-of-a-sedentary-lifestyle
(6) Eat Healthy, Stay Fit, and Live Well Over 50, link: https://www.webmd.com/healthy-aging/stay-active-18/slideshow-live-well-over-50
(7) What to Expect in Your 50s, link: https://www.aarp.org/health/healthy-living/info-09-2012/what-to-expect-in-your-50s.html
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Top 10 sfaturi de sănătate pentru bărbați
  • Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.