Beneficiile și importanța scrisului de mână

Beneficiile și importanța scrisului de mână

©

Autor:

Beneficiile și importanța scrisului de mână
Te numeri printre cei care încă preferă scrisul de mână în detrimentul scrisului electronic? Dacă nu, poate vei redescoperi nostalgia scrisului de mână È™i vei dori să înlocuieÈ™ti în unele cazuri tastatura cu stiloul, când vei afla ce beneficii majore are asupra sănătății.

În perioada în care tehnologia este în continuă dezvoltare, scrisul la tastatură înlocuieÈ™te tot mai mult scrisul de mână, lucru ce ridică niÈ™te semne de întrebare privind utilizarea pe viitor a scrisului de mână sau dacă va deveni în curând doar o extra-abilitate, o îndeletnicire culturală.

Dacă în È›ara noastră scrisul de mână este încă predat în È™coli (deÈ™i caligrafia a fost eliminată din programă), în alte țări europene È™i în 45 state din America, scrisul de mână a fost eliminat din curricula È™colară (fiind acum materie opÈ›ională), nemaifiind considerat o necesitate în era tehnologică în care trăim. Unii consideră că dorinÈ›a de a menÈ›ine scrisul de mână È™i caligrafia are doar suport È™i argument nostalgic È™i de conservare culturală.

Scrisul de mână la nivel neurologic

Scrisul este un proces cognitiv complex ce combină tehnicile perceptuale cu cele senzorio-motorii.

Centrul predominant al limbajului este în emisfera stângă, iar graficele È™i imaginile sunt procesate în emisfera dreaptă. Comunicarea dintre emisfere permite transpunerea imaginii în limbaj. Scrierea, chiar È™i cea mai simplă, presupune un proces complex voluntar, ce implică cooperarea tuturor lobilor din cortexul cerebral È™i a altor regiuni – inclusiv sistemul limbic, hipocampul, trunchiul cerebral È™i cerebelul – dar È™i coloana vertebrală, care transmite impulsuri la mâini È™i degete.

Se pare È™i că aria lui Broca din creier – principala zonă din creier implicată în limbaj - este activată mai intens când citim un verb asociat cu o activitate fizică, comparativ cu a citit un verb abstract sau unul care nu e asociat cu o acÈ›iune. Din moment ce scrierea de mână durează mai mult decât tastarea, acest aspect temporal poate influenÈ›a procesul de învățare.

Indiferent de stilul scrisului, este recomandat să vă antrenaÈ›i scrisul de mână. Orice stil este potrivit, cât timp literele sunt formate clar È™i spaÈ›iat, uÈ™or de descifrat È™i citit. Un scris corect de mână implică: litere formate clar, litere plasate pe linie, spaÈ›iere corectă între litere, spaÈ›iere corectă între cuvinte.

Trebuie ca în principal instrumentul de scris să fie fixat corespunzător: scris tripodic (stiloul fixat între police È™i degetul arătător, sprijinit pe degetul mijlociu), scris cvadrupedic (stilou fixat între police, arătător È™i mijlociu, sprijinit pe inelar) sau tripodic adaptat (stilou susÈ›inut de police, arătător È™i mijlociu, dar situat între police È™i degetul mijlociu). (8)

Scrierea de mână vs. Scrierea la tastatură

Termenul haptic se refer la elementele procesului de atingere tactilă È™i modul în care comunicăm tactil, mai ales prin utilizarea degetelor È™i a mâinii pentru a explora mediul înconjurător.

Trecerea de la hârtie È™i creion la mouse, tastatură È™i ecran implică diferenÈ›e majore în elementele haptice ale scrisului, la diferite nivele. Scrisul de mână este un proces unimanual, în timp ce tastatul este bimanual. Scrisul de mână este mai lent decât la tastatură, dar atenÈ›ia vizuală a celui care scrie este mai intens concentrată în timpul scrisului de mână, atenÈ›ia este fixată pe stilou, în timp ce în timpul tastării, atenÈ›ia vizuală  este detaÈ™ată  de la procesul de apăsare a tastelor. În pus, în timpul tastării atenÈ›ia este divizată între două căi spaÈ›io-temporare: spaÈ›iul motor (tastatura) È™i vizual (ecranul). O altă diferență majoră este forma grafomotorie a fiecărei litere  - forma grafică reprodusă – componenta lipseÈ™te în cazul tastării, singura necesitate fiind de a localiza tasta. (1)

Două zone diferite din creier sunt activate în plus când citim litere care au fost învățate prin scrierea de mână, față de atunci când recunoaÈ™tem litere de la tastatură. Când scriem de mână, miÈ™cările mâinii implică memoria motorie în regiunea senzorio-motorie a creierului, care facilitează recunoaÈ™terea literelor.  Acest lucru implică o conexiune între citit È™i scris È™i sugerează că sistemul senzorio-motor joacă un rol în procesul de recunoaÈ™tere vizuală pe durata citirii. Scrisul de mână pe hârtie stimulează o regiune a creierului numită Sistem Reticulat Activator ce acÈ›ionează ca un filtru pentru  tot ceea ce are nevoie creierul pentru a procesa, conferind o importantă  activităților care ne atrag atenÈ›ia.

DeÈ™i viteza de scriere la mână este mult mai redusă decât la calculator (70 litere/minut comparativ cu aproximativ 190 caractere pe minut în cazul tastării), sunt alÈ›i factori care sunt de partea scrisului de mână.

Cercetările din cardrul Association for Psychological Science arată că notiÈ›ele preluate cu pixul pe hârtie, mai puÈ›in pe laptop, asigură o mai bună calitate de învățare, iar scrisul este o strategie eficientă de a reÈ›ine È™i internaliza ideile.
 
Scrisul cu pixul pe hârtie ajută la o mai bună reÈ›inere a informaÈ›iei scrise, deoarece actul fizic de a scrie literele duce la transmiterea unor semanle de la mână la creier ce susÈ›in constuirea memoriei motorii. Un studiu publicat în Psychological Science (2014) sugerează că notiÈ›ele luate electronic sunt mai ineficiente È™i mai dificil de reÈ›inut decât cele luate pe foaie prin scris de mână. Se pare că această activitate este tip multitasking, afectând înÈ›elegerea conceptuală a informaÈ›iei scrise. Laptopul este benefic pentru a transcrie mai uÈ™or informaÈ›ii, dar nu È™i pentru îmbunătățirea procesării informaÈ›iei È™i înÈ›elegerea, reÈ›inerea lor. (2) Cu cât scriem mai lent, cu atât se accelerează procesul de reÈ›inere È™i învățare a informaÈ›iilor scrise.
 
Scrisul de mână este un proces cognitiv complex ce implică abilități neuro-senzoriale È™i abilități fine motorii:
  • simÈ›ul tactul asupra suprafeÈ›ei de scris;
  • presiunea exercitată asupra instrumentului de scris;
  • miÈ™cări precise conÈ™tiente.

De ce e benefică scrierea de mână?

Beneficiile scrierii de mână includ în principal abilitatea de a scrie È™i citi, înÈ›elegerea textului È™i formularea concluziilor, memorarea mai eficientă a informaÈ›iilor, dezvoltarea gândirii critice È™i conceptuale, îmbunătățirea creativității È™i capacității de rezolvare mai eficientă a problemelor.

Scrisul ne dictează amprenta personală

Scrisul personal de mână este unic pentru fiecare persoană în parte È™i dezvăluie caracteristici individuale de personalitate. Semnele È™i alfabetul sunt o dezvoltare a picturilor rupestre, urmate de petroglife care au evoluat în hieroglife, ulterior semne cuneiforme È™i papirusuri. Alfabetul chinezesc È™i fenician care a evoluat în ebraic au rădăcinile cu peste 4000 ani în urmă, iar un mileniu mai târziu au apărut alfabetul grec È™i cel latin. Unele limbaje scrise care conÈ›in cuvinte au un alfabet restrâns – ca cele 31 caractere din alfabetul limbii române (26 ale alfabetului latin plus 5 caractere formate prin aplicarea diacriticelor), în timp ce alfabetul chinezec are sute de simboluri abstracte.

Grafologia este o È™tiință care analizează scrisul de mână pentru a identifica anumite caracteristici personale care ne definesc, gândire È™i comportament. Este o È™tiință prin care experÈ›ii determină natura unei persoane È™i statusul fizic, emoÈ›ional, mental È™i de personalitate, defineÈ™te o amprentă cognitivă, în funcÈ›ie de forma literelor, tipul de scriere, distanÈ›a dintre litere, marginile etc.

ÎmbunătățeÈ™te abilitățile de citire, scriere È™i limbaj

Limbajul oral È™i dezvoltarea lui preced È™i sunt fundamentul dezvoltării limbajului scris. Limbajul scris este compus È™i abilitățile de limbaj receptiv (citirea) È™i expresiv (scrierea). Scrisul de mână influenÈ›ează abilitatea de a scrie cuvinte, îmbunătățind abilitățile de a transforma idei în limbaj scris prin construirea de secvenÈ›e din cuvinte – adică propoziÈ›ii. Ajută È™i la îmbunătățirea coordonării creierului stâng cu creierul drept, È™i îmbunătățeÈ™te dexteritatea.

Scrierea de mână susÈ›ine dezvoltarea cognitivă

Când scriem, un circuit neuronal unic este automat activat. Este o recunoaÈ™tere a gestului gesticii din cuvântul scris, o recunoaÈ™tere prin stimularea mentală a creierului. Un studiu a arătat că cei care preferă È™i scriu la tastatură prezintă o activitate neuronală mai redusă decât cei care scriu de mână, conform scanărilor RMN. Rezultatele scanărilor RMN au arătat că scrierea de mână a literelor duce la activarea unor regiuni ale creierului la copii, similar ca la adult. În schimb, privirea È™i identificarea unei litere, ca în cazul tastării, nu prezintă aceleaÈ™i efecte la nivel neuronal. Dinamica scrisului de mână activează o serie de regiuni din ambele emisfere cerebrale, în regiunile implicate în gândire, limbaj È™i memoria de lucru.

Ajută la exprimarea mai eficientă a emoțiilor

Scrisul de mână nu ajută doar la dezvoltarea unor aptitudini esenÈ›iale cognitive, de atenÈ›ie, memorare, concentrare, ci ajută la exprimarea mai eficientă a emoÈ›iilor transmise pentru îmbunătățirea stării de bine. Scrierea emoiilor, gândurilor sau a unor întâmplări pe hârtie ajută la o mai bună gestionare a emoÈ›iilor È™i îmbunătățirea stării de bine. Aici vorbin despre jurnale, care surprind gândurile, trăirile È™i emoÈ›iile celui care le scrie. Astfel, scrierea expresivă ajută la îmbunătirea sănătății mentale È™i a stării de bine. Scrisul de mână îmbunătățeÈ™te starea de bine, având efecte de calmare, numită È™i terapie prin scris.

Se pare că exprimarea emoÈ›iilor în scris poate ajuta È™i la îmbunătățirea stării fizice. Scrisul duce la instalarea calmului È™i instalarea unei stări de bine. Un studiu publicat în British Journal of Health Psychology arată că scrierea emoÈ›iilor în jurnal ajută È™i la reducerea durerii È™i a rănilor, acÈ›ionând prin reducerea cortizolului, care este „hormonul stresului” È™i afectează sistemul imunitar. Mai puÈ›ină anxietare înseamnă mai puÈ›ini hormoni ai stresului, care pot interfera cu compuÈ™ii chimici necesari pentru vindecarea rănilor. (3)

Scrisul ajută È™i prin îmbunătățirea somnului. De asemenea, se pare că are efecte benefice indiferent că scriem emoÈ›ional despre stările pozitive sau negative. Transpunerea pe hârtie a experienÈ›elor neplăcute permite o mai bună înÈ›elegere a evenimentelor È™i punerea lor într-o altă perspectivă. (1)

Scrisul de mână È™i creativitatea

Scrisul meticulos de mână în detrimentul tastării se pare că îmbunătățeÈ™te creativitatea È™i abilitățile de scriere. MulÈ›i scriitori încă preferă scrisul de mână pentru primul manuscris, tocmai din acest motiv, dar datele È™tiinÈ›ifice arată È™i că scrierea eseurilor sau prezentărilor de către elevi de mână ajută la o mai bună formulare a propoziÈ›iilor, o redactare mai rapidă È™i concisă.

Scrierea expresivă poate ajuta pacienții să treacă mai ușor peste boală

Scrierea despre anumite evenimente negative traumatice este asociată cu creșterea pe termen scurt a stării de bine și reducerea problemelor de sănătate pe termen lung. Cercetările demonstrează efecte benefice asupra sănătății fizice și mentale. Efectele pot fi date de confruntarea emoțiilor inhibate anterior pentru reducerea astfel a stresului și anxietății, procesarea cognitică pentru rememorare și reorganizare a memoriilor, expunerea repetitivă ce implică reducerea răspunsului emoțional negativ la amintirile traumatice, și mai puțin catharsisul emoțional. (5)

Atitudinea față de boală are un rol major în lupta cu boala. Un studiu publicat în jurnalul The Oncologist arată că scrisul expresiv de mână poate ajuta pacienÈ›ii cu cancer să conÈ™tientizeze boala în diverse moduri, dar È™i să îÈ™i îmbunătățească calitatea vieÈ›ii. Completarea unui task de a scrie timp de 20 minute pe zi timp de 3 săptămâni despre emoÈ›iile lor i-a ajutat să înÈ›eleagă mai bine boala, să se înÈ›eleagă mai bine pe ei È™i să treacă mult mai uÈ™or peste aceasta (4)

Scrisul cursiv

Scrierea cursiv antrenează o zonă din creier ce transformă secvenÈ›ele de simboluri în miÈ™cări motorii ale mânii. Aria stângă vizuală din aria perceptuală decodează cuvintele È™i limbajul scris, iar partea dreaptă este locul unde sunt interpretate stilurile de scris, permiÈ›ând identificarea scriitorului mai mult decât a cuvântului.

Scrisul de mână poate fi cu litere de tipar sau cursiv, când literele sunt unite È™i unghiurile sunt înclinate. Scrisul cursiv este mai uÈ™or de realizat decât cel de tipar sau cu litere neunite È™i are un impact mai mare asupra învățării scrierii în cazul copilului. Abilitatea de a desena simboluri cu mâna este o caracteristică clară a speciei umane.

Beneficiile scrisului cursiv sunt:

  • Dezvoltarea abilităților cognitive È™i motorii – scrisul de mână este un proces complex ce implică abilitățile motorii fine È™i cognitive, astfel că sunt necesare instrucÈ›iuni directe pentru a învăța – pe etape (caligrafia), iar instrucÈ›iunile exacte sunt benefice pentru dezvoltarea cognitivă È™i a funcÈ›iilor motorii; miÈ™cările secvenÈ›iale ale mâinii în scrierea de mână activează regiunea creierului asociată cu gândirea, memoria pe termen scurt sau limbajul, funcÈ›ionarea creierului în  auto-reglare È™i organizarea mentală;
  • Dezvoltarea limbajului – scrisul de mână este o abilitate ce influenÈ›ează capacitatea de a citi, scrie, utiliza limbajul È™i gândirea critică;
  • Memorie – ajută la reÈ›inerea mai uÈ™oară a informaÈ›iilor mai eficient decât prin tastare;
  • Exprimarea în scris – viteza de scris È™i capacitatea de exprimare a ideilor în scris;
  • Dizabilitățile de învățare – îmbunătățirea ablităților de scriere ajută È™i la dezvoltarea abilitățiilor fine motorii È™i a performanÈ›eor academice. (6)

De ce e important ca cei mici să scrie de mână?

Scrierea de mână dezvoltă o serie de abilități, cum ar fi controlul forÈ›ei de prindere a obiectului de scris în mână, utilizarea feedback-ului vizual pentru a corecta erorile de scriere È™i abilitatea de a prezice consecinÈ›ele comenzii de la creier trasmise la mână, dexteritatea manuală. Scrisul îmbunătățeÈ™te È™i capacitatea de a citi – astfel că abilitatea unui copil de a-È™i aminti forma unei litere È™i a de o reproduce pe hârtie este un proces predictibil. Abilitatea de a reproduce forme memorate este în asociere directă cu dezvoltarea abilităților de citire. (7)

Un studiu publicat în jurnalul Trends in Neuroscience and Education (2014) arată că scriul de mână este benefic È™i important pentru cei mici, acÈ›ionând asupra funcÈ›iilor de procesare neurologică È™i poate facilita capacitatea de a citi. Scrisul de mână comparativ cu tastatul acÈ›ionează asupra unor regiuni din creier asociate cu viteza de procesare a informaÈ›iilor, de memorare È™i învățare. (10)

Încurajarea È™i îmbunătățirea scrisului de mână la copii:

  • alegeÈ›i caiete sau foi colorate, care să îi atragă atenÈ›ia celui mic, precum È™i instrumente de scris colorate, cu personajele lui preferate;
  • exersaÈ›i cu cel mic È™i încurajaÈ›i-l să scrie felicitări sau scrisori bunicilor sau altor persoane;
  • dacă cel mic desenează, încurajaÈ›i-l să scrie È™i o scurtă descriere a imaginii desenate;
  • includeÈ›i scrisul de mână în jocul È™i activitățile zilnice ale copilului;
  • asiguraÈ›i-vă că cel mic are o poziÈ›ie corectă de scris, o postură sănătoasă: capul trebuie să fie ridicat È™i nu aplecat asupra foii, spatele drept, mâna opozantă sprijinită pe bancă, mâna stângă la fel, cu umărul relaxat È™i încheietura sprijinită, dar neforÈ›ată; mâna opozantă trebuie folosită pentru a È›ine foaia, astfel ca mâna cu care se scrie să fie liberă pentru a manevra stiloul;
  • copilul trebuie să deprindă o bună manevrare a instrumentului de scris - acesta trebuie È›inut înclinat la un unghi de 60 grade de foaia de hârtie, cu 3 degete, la 2-3 cm distanță de bază, fără a aplica o presiune mare asupra instrumentului de scris - descurajaÈ›i utilizarea pixurilor, deoarece trebuie È›inut la un unghi mai ridicat pentru a forÈ›a curgerea corectă a pastei; se recomandă stilourile È™i creioanele;
  • trebuie să fiÈ›i mai vigilenÈ›i dacă cel mic este stângaci, deoarece necesită o tehnică specială pentru a compensa faptul că trebuie să împingă È™i nu să tragă stiloul (ca dreptacii);
  • dacă depistaÈ›i anumite probleme de scriere, solicitaÈ›i ajutorul de specialitate, pentru a identifica È™i trata anumite problem.

  • Deprinderea scrisului este un proces lung È™i minuÈ›ios, astfel că trebuie să aveÈ›i calm È™i răbdare cu cel mic, pentru ca scrisul de mână să nu fie perceput ca o povară, ci ca un obicei plăcut.

Sfaturi pentru scrisul de mână:

  • EvitaÈ›i să vă lăsaÈ›i greutatea corpului în mâna cu care scrieÈ›i.
  • Dacă aveÈ›i mai mult de scris, înainte de a începe, încălziÈ›i-vă musculatura mâinii, încheieturii È™i umărului printr-o serie de exerciÈ›ii uÈ™oare; de asemnenea, luaÈ›i pauze periodice petru a vă odihni mâinile È™i pentru a efectua astfel de exerciÈ›ii de stretching pentru mâini.
  • SuprafaÈ›a de suport a foii trebuie să fie o platformă stabilă È™i fixă.
  • Instrumentul de scris trebuie È›inut ferm, dar liber în acelaÈ™i timp, cu cotul ca un punct de ancorare, umerii relaxaÈ›i – dacă miÈ™caÈ›i constant încheietura, mâna oboseÈ™te È™i scrisul devine de asemenea obositor, putând apărea È™i durerea.
  • ÎncercaÈ›i mai multe instrumente de scris până îl găsiÈ›i pe cel potrivit, în funcÈ›ie de stilul dvs de scriere È™i preferinÈ›e.
  • ÎnvățaÈ›i să È›ineÈ›i corect instrumentul de scris (între arătător, police È™i mijlociu, sau între arătător, police, mijociu È™i inelar).
  • MenÈ›ineÈ›i poziÈ›ia cotului într-un unghi deschis de 90 grade sau mult mult, încordarea încheieturii È™i a mâinii cresc cu cât cotul se curbează.
  • Degetele trebuie menÈ›inute relaxate. ArticulaÈ›iile nu trebuie să fie arcuite sau să se albească atunci când scrieÈ›i.
  • ReduceÈ›i miÈ™cările degetelor, utilizaÈ›i încheietura È™i antebraÈ›ul pentru a miÈ™ca stiloul sau pixul È™i nu degetele.
  • PoziÈ›ionaÈ›i hârtia înclinată sau utilizaÈ›i o suprafață înclinată pentru a menÈ›ine încheietura relaxată, mai ales dacă sunteÈ›i stângaci.
  • Scrisul mare cursiv produce mai puÈ›ină încordare decât formarea literelor mici.
  • AlegeÈ›i instrumente de scris cu diametru mai mare sau folosiÈ›i instrumente cu suport de cauciuc pentru a reduce forÈ›a de strângere. (9)

În vremurile prezente, scrisul de mână este considerat mai mult o aptitudine, folosită în special de persoanele care nu au acces la tehnologie sau care sunt pasionate de scrisul de mână. Implică componente perceptuale È™i anumite abilități tehnice de utilizare a instrumentelor de scris, fiind È™i o reprezentare personalizată a noastră. Scriem notiÈ›e, înscrieri, lecturi, articole, scrisori, felicitări sau liste, dar în special ne antrenăm creierul È™i funcÈ›iile cognitive. Într-o lume digitalizată, nu este nimic eronat în a încerca să ne menÈ›inem o tradiÈ›ie a scrisului de mână, iar dacă preferaÈ›i în majoritatea timpului să scrieÈ›i la calculator, puteÈ›i adopta un obicei cel puÈ›in relaxant de a scrie de mână, cum ar fi È›inerea unui jurnal personal în care să vă scrieÈ›i gândurile È™i trăirile, scrierea listelor de mână È™i măcar a activităților zilnice din agende.

Era tehnologiei aduce numeroase beneficii ajutând la învățare È™i la procesele de memorare, dar asta nu însemană că scrisul de mână trebuie înlocuit complet, devenind demodat, ci trebuie stabilit un echilibru între cele două variante.

Data actualizare: 10-03-2024 | creare: 08-09-2017 | Vizite: 29842
Bibliografie
(1) Digitizing literacy: reflections on the haptics of writing, link: https://www.intechopen.com/books/advances-in-haptics/digitizing-literacy-reflections-on-the-haptics-of-writing#article-front
(2) The pen is mightier than the keyboard, link: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797614524581?journalCode=pssa
(3) Writing can help injuries heal faster, link: https://www.scientificamerican.com/article/writing-can-help-injuries-heal-faster/
(4) Implementing an expressive writing study in a cancer clinic, link: https://theoncologist.alphamedpress.org/content/13/2/196.full.pdf+html
(5) Emotional and physical benefits of expressive writing, link: https://apt.rcpsych.org/content/11/5/338.full
(6) The handwriting debate, link: https://www.hw21summit.com/media/zb/hw21/H2989_NASBE_PolicyUpdate_TheHandwritingDebate.pdf
(7) The ontogeny of visual–motor memory and its importance in handwriting and reading: a developing construct, link: https://rspb.royalsocietypublishing.org/content/282/1798/20140896.long
(8) Better learning through handwriting, link: https://www.sciencedaily.com/releases/2011/01/110119095458.htm
(9) Handwriting for healthy hands, link: https://ergonomics.ucla.edu/injuries-and-prevention/handwriting-tips.html
(10) The effects of handwriting experience on functional brain development in pre-literate children, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4274624/
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Scrisul de mână amplifică concetivitatea cerebrală È™i învățarea
  • Scrisul de mână îmbunătățeÈ™te funcÈ›ia creierului esenÈ›ială pentru învățare
  •