Laptele auriu (Golden Milk) - ce este și ce beneficii sunt susținute științific?

Laptele auriu (Golden Milk) - ce este și ce beneficii sunt susținute științific?

Laptele auriu - Golden Milk - este o băutură caldă, condimentată, bogată, tradițională în India. Ingredientele folosite pentru preparare sunt:

  • lapte (de vacă sau lapte vegetal),
  • turmeric,
  • scorțișoară,
  • ghimbir,
  • miere.

După preferințe, se mai adaugă ulei de cocos și piper negru. (3)

Această bautură a fost și este folosită în India ca tratament împotriva bolilor, dar și ca remediu alternativ în creșterea imunității. În ultimii ani a început să prindă din ce în ce mai multă popularitate în țările vestice. (1)

Ingredientul cheie este turmericul, un condiment de culoare galbenă popular în bucataria asiatică, principiul activ - curcumina este un compus foarte studiat pentru calitățile sale sănătoase. În turmeric, curcumina ocupă un procent de 3% și se consideră că deține o enzimă responsabilă de înlăturarea toxinelor. (4)

Turmericul, extras din rădăcina plantei Curcuma longa, familia Zingiberaceae, a fost utilizat în medicina Ayurvedică timp de sute de ani, datorită proprietăților antioxidante puternice, pe care se consideră că le deține. (1)

Ca antioxidant, extractul de turmeric poate înlătura radicalii liberi, crește enzimele antioxidante, inhbă peroxidarea lipidelor.

Antioxidanții sunt compușii care luptă împotriva distrugerii celulare și protecția organismului împotriva stresului oxidativ. Sunt esențiali în funcționarea celulelor, studiile arătând că dietele bogate în antioxidanți pot scădea riscul apariției infecțiilor și bolilor. (1)

Pe langă turmeric, celelalte ingrediente din laptele auriu: scorțișoara și ghimbirul dețin, de asemenea, proprietăți antioxidante.

Ingredientele din laptele auriu au proprietăți antiinflamatorii puternice

Inflamațiile joacă un rol major în bolile cronice precum cancerul, sindromul metabolic, boala Alzheimer și bolile cardiace. Dietele bogate în compuși antiinflamatori pot reduce riscul apariției acestor boli.

Studiile susțin că ghimbirul, scorțișoara și curcumina, dețin proprietăți antiinflamatorii puternice, efectele antiinflamatorii ale curcuminei fiind comparabile cu cele ale unor medicamente.

Într-un studiu realizat la pacienții diagnosticați cu artrită reumatoidă și osteoartrită, s-a arătat că 500 g de curcumină administrată zilnic, reduce durerile articulare. (2, 5)

Se pare că laptele auriu este benefic și pentru creier

Curcumina poate crește nivelul de factor neurotrofic derivat (o proteină esențială pentru funcționarea creierului). Acesta este în legătură cu disfuncțiile cerebrale, incluzând apariția bolii Alzheimer.

În cazul bolii Alzheimer, există o acumulare a unei proteine specifice în creier, denumită: proteina tau. Studiile pe animale, au arătat că scorțișoara poate preveni această acumulare. De asemenea, se pare că reduce simptomele bolii Parkinson și îmbunătățește funcțiile creierului. Cei care au consumat turmeric ocazional, prezintă mai bune rezultate la testele de abilități cognitive. (1, 2, 5)

Curcumina, poate îmbunătăți starea de spirit și poate scădea simptomele depresiei

În șase săptămâni de studiu, 60 persoane cu depresie avansată au consumat curcumină ca antidepresiv. Aceștia au semnalat efecte asemănătoare medicamentelor. (2, 5)

Poate proteja împotriva bolilor de inimă

Bolile cardiace sunt printre primele cauze de deces, la nivel mondial. Interesant este că ngredientele cheie din laptele auriu au fost asociate cu un risc mai scăzut de apariție a bolilor cardiace.

S-a ajuns la concluzia că 120 mg de scorțișoară pe zi poate scădea colesterolul total, trigliceridele și nivelul de colesterol „rau”. Într-un alt studiu, li s-a administrat unor participanți cu diabet de tip II 2 g de pudră de ghimbir pe zi, iar la sfârșitul a 12 săptămâni factorii de risc pentru bolile cardiace au fost cu 23-28% mai scăzute. În plus, curcumina poate îmbunătăți funcția endoteliului - o funcționare corectă este importantă pentru o inimă sănătoasă.

Ghimbirul și scorțișoara, pot ajuta la scăderea nivelului de zahăr din sânge

Se pare că scorțișoara poate scădea nivelul de zahăr din sânge cu până la 29%. În plus, poate reduce rezistența la insulină și scade nivelul de glucoză care este absorbit în intestin după masă. Similar, se pot observa aceleași efecte dacă se adaugă ghimbir în dietă. Este de preferat consumul variantelor de lapte auriu neîndulcit.


Unele studii atribuie proprietăți anticanceroase la 6-gingerol, o substanță găsită în ghimbir. Asemănător, în studiile de laborator și cele pe animale, s-a arătat că scorțișoara poate ajuta la încetinirea creșterii celulelor canceroase.
Curcumina se pare că ucide celulele canceroase și previne creșterea noilor vase sangvine în tumori, limitând astfel abilitatea lor de a se răspândi. (1, 2, 5)

Curcumina se pare că deține și proprietăți antivirale, antibacteriene și antifungice care pot ajuta în lupta împotriva infecțiilor. În plus, compușii din ghimbir pot inhiba creșterea unor bacterii și pot opri virusul respirator scințial, o cauză comună a infecțiilor respiratorii. Testele de laborator au indicat că cinamaldehida, componentul activ din scorțișoară, poate preveni creșterea bacteriilor. În plus, poate ajuta la tratarea infecțiilor tractului respirator cauzate de fungi. (1)

Dispepsia este caracterizată prin durere și disconfort în partea de sus a abdomenului. Întârzierea golirii stomacului poate fi o cauză a apariției bolii. Ghimbirul și turmericul pot ajuta la ușurarea simptomelor prin acelerarea digestiei.

De asemenea, pot îmbunătăți digestia grăsimilor prin creșterea producției de bilă cu până la 62%. Studiile au arătat că turmericul poate menține o digestie optimă la persoanele cu colită ulcerativă. (1, 2, 5)

Laptele auriu poate contribui la dezvoltarea unui schelet mai puternic datorită calciului din lapte. Dacă dieta este săracă în calciu, organismul preia calciul din oase pentru a menține un nivel normal în sânge. În timp, se ajunge la slăbirea rezistenței osoase și astfel la aparița osteopeniei și osteoporozei. Vitamina D contribuie la dezvoltarea oaselor puternice prin îmbunătățirea abilității intestinului de a absorbi calciul din dietă. (5)

Curcumina are un efect pozitiv în prevenirea bolilor intestinale inflamatorii, prin înlăturarea radicalilor liberi răspunzători de apariția bolilor și creșterea antioxidanților. De asemenea, s-a descoperit că administrarea de curcumină împreună cu medicamentele convenționale, este o metodă sigură de prevenție. (2, 5)

Pe lângă aceste beneficii sunt însă și unele dezavantaje.

Nu se absoarbe ușor în organism

 

În ciuda multor studii publicate asupra efectelor pozitive ale curcuminei, o reviziuire recentă publicată în „Journal of Medicinal Chemistry” a descoperit că organismul nu absoarbe ușor curcumina. Dacă principiul activ principal din turmeric nu este absorbit de organism foarte bine, orice potențial beneficiu asupra sănătății nu înseamnă prea mult. Unii nutriționiști sugerează combinarea turmericului cu piper negru penru a crește absorbiția. (3)

Studii neconcludente

Majoritatea studiilor asupra curcuminei au fost realizate in vitro, ceea ce înseamnă că rezultatele nu relevă efectele pe care le poate genera într-adevar acest compus.

Alte studii ale curcuminei:

  • S-au folosit tulpini de Salmonella typhimurium într-un studiu de mutagenitate și s-a arătat ca turmericul are un efect inhibant. (1)
  • Apariția histaminei, datorită bacteriilor producătoare: Bacillus cereus, Pseudomonas aeruginosa, a fost inhibată printr-un extract de turmeric și usturoi concentrație 5%. (1)
  • Un extract metanolic al turmericului inhibă creștea diferitelor tulpini de Helicobacter pylori. (1)
  • Activitățile anticanceroase ale turmericului includ inhibarea proliferării celulare și inducerea apoptozei la celulele canceroase. (1)
  • Câțiva șoarecii au fost injectați cu celule limfoide, intraperitoneal și au fost tratați cu extract de turmeric. După 30 zile, autorii au observat că la 80% dintre ei formarea tumorilor a fost redusă, în comparație cu șoarecii netratați. (1)
  • Un studiu realizat pe șoareci arată că extractul de turmeric inhibă peroxidarea fosfolipidelor din membrana celulară și crește metabolismul lipidelor în ficat, ceea ce indică că extractul are abilitatea de a preveni depozitarea trigliceridelor. (1)
  • S-a descoperit că are proprietatea de a vindeca rănile și ulcerele la șobolani și iepuri. În plus, se pare că stimulează secreția de mucină care poate proteja stomacul de apariția ulcerului. (1)
  • Într-un studiu, efectele mutagenice ale turmericului au fost examinate la 16 fumători cronici. S-a administrat 1,5 g/zi pentru 30 de zile și s-a observat că are loc o reducere a mutagenilor prin excreție urinară, în comparație cu câțiva nefumători la care nu s-a înregistrat nici o excreție urinară de acest fel. (1)
  • Într-un alt studiu, s-au examinat pacienții cu sindromul colonului iritabil, cărora li s-au administrat 1-2 tablete cu extract de turmeric, timp de 8 săptămâni. Prevalența sindromului a fost scăzută semnificativ, la fel și disconfortul sau durerile abdominale. (1)
  • S-a dovedit folositor în vindecarea ulcerului peptic. În faza a doua a unui studiului clinic, pacienții cu ulcer peptic au primit capsule cu turmeric, 300 mg fiecare, 5 capsule pe zi. După 12 săptămâni, la 76% dintre cazuri ulcerul era absent. (1)


Se pare că nu există efecte toxice asociate cu ingerarea turmericului, chiar și în doze mari. FDA (Asociația Americană pentru Alimente și Medicamente), a condus propriile studii și a declarat că curcumina este sigură pentru consum. Unii cercetători însă, afirmă că dozele mari ingerate pot interacționa cu unele medicații.

În concluzie, se pare că ingredientele laptelui auriu ar putea avea numeroase beneficii, iar consumul acestei băuturi ar putea îmbunătăți funcționarea organismului. Cu toate acestea, trebuie realizate mai multe cercetări care să aducă rezultate și dovezi pentru a confirma efectele benefice pe care le-ar putea avea consumul. Totuși, laptele auriu, rămâne o băutură apreciată de mulți oameni pentru gustul său delicios.


Data actualizare: 08-07-2019 | creare: 22-10-2018 | Vizite: 670
Bibliografie
1. Sahdeo Prasad and Bharat B. Aggarwal, Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects. 2nd edition, 2011 link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92752/
2. Alina Petre, MS, RD (CA), https://www.healthline.com/nutrition/golden-milk-turmeric#section12
3. What Is Golden Milk? The Scientific Truth Behind the Cult Beverage, link: https://caloriebee.com/vitamins-supplements/Golden-Milk-Scientific-Truth-Behind-Cult-Beverage
4. Immune-Boosting Golden Milk (Turmeric Tea), link: https://thewholejourney.com/immune-boosting-golden-milk/
5. Re-Examining the Health Benefits of Turmeric (New Research), link: http://www.organicauthority.com/reap-the-benefits-of-turmeric/
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Beneficiile turmericului pentru memorie și atenție
  • Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.