Listă alimente indicate în diabet

©

Autor:

Listă alimente indicate în diabet

Dieta poate avea un rol major în prevenirea și gestionarea diabetului. Consumul de alimente cu un indice glicemic redus reprezintă o modalitate eficientă de a menține diabetul sub control. O serie de alimente, precum cele bogate în zaharuri sau grăsimi saturate, sunt contraindicate persoanelor cu diabet. Există, de asemenea, o listă cu alimente recomandate persoanelor cu diabet care include, dar nu se limitează la următoarele. (1, 2)

Peștele gras

O sursă excelentă de acizi grași omega-3, peștele gras, categorie din care fac parte somonul, heringul, sardinele, păstrăvul, tonul alb, hamsia sau macroul, oferă beneficii majore pentru sănătatea cardiovasculară. În plus, datorită cantității crescute de grăsimi polinesaturate și mononesaturate, peștele gras poate îmbunătăți controlul glicemiei și lipidelor din sânge, fiind recomandat în mod deosebit persoanelor cu diabet. Un studiu condus de cercetătorii de la Universitatea din Bergen, Norvegia, a arătat că un consum crescut de pește gras poate îmbunătății semnificativ nivelul de zahăr din sânge după masă în rândul persoanelor supraponderale sau obeze. (1, 3, 4, 5)

Legumele cu frunze verzi

Broccoli, spanacul, varza și alte legume cu frunze sunt surse excelente de vitamine și minerale, inclusiv de vitamina C, adesea găsită în cantități reduse la persoanele cu diabet. Studiile sugerează că aportului crescut de legume cu frunze verzi poate contribui la creșterea nivelul seric de vitamina C la persoanele diabetice și poate reduce inflamațiile sau leziunile tisulare. În plus, impactul consumului de legume cu frunze verzi asupra nivelului de zahăr din sânge este unul redus. (1, 4)

Ouă

Datorită cantității reduse de carbohidrați conținută, ouăle pot ajuta la gestionarea nivelului de zahăr din sânge. De asemenea, ouăle pot îmbunătăți factorii de risc pentru bolile de inimă, și pot proteja sănătatea ochilor. Un studiu publicat în Jurnalul American de Nutriție Clinică a constatat că un mic dejun bogat în grăsimi și cu conținut scăzut de carbohidrați, ce includea ouă, ar putea ajuta persoanele cu diabet să gestioneze nivelul zahărului din sânge pe tot parcursul zilei. (1, 4, 6, 7)

Semințele de chia

Bogate în fibre și sărace în carbohidrați, semințele de chia pot fi consumate fără restricții de persoanele diabetice și pot ajuta la controlul nivelului de zahăr și la menținerea unei greutăți optime. De asemenea, datorită conținutului crescut de grăsimi omega-3 și antioxidanți, semințele de chia contribuie la reducerea tensiunii arteriale, a colesterolului rău, a trigliceridelor și a markerilor inflamatorii. (1, 4)

Leguminoasele

Mazărea, fasolea, lintea sau năutul sunt surse excelente de fibre, proteine, vitamine și minerale. De asemenea, leguminoasele au un indice glicemic foarte scăzut, fiind recomandate pentru gestionarea diabetului. (1, 3)

Iaurt grecesc

Folosit preponderent în curele de slăbire și pentru ameliorarea simptomelor gastrointestine, iaurtul grecesc, datorită conținutului crescut de acid linoleic, poate induce senzația de sațietate pe perioade mai lungi de timp. În plus, iaurtul grecesc, comparativ cu alte tipuri de iaurt, conține o cantitate mai mică de carbohidrați, fiind mai indicat pentru controlul unor niveluri sănătoase de zahăr din sânge decât alte lactate. Studii observaționale recente arată că riscul de a dezvolta diabet de tip 2 sau complicații ale diabetului scade cu aproximativ 14% pentru persoanele care consumă între 80 și 125 de grame de iaurt pe zi. (1, 8)

Semințele de in și uleiul de in

Bogate în compuși care pot ajuta la scăderea riscului de boli de inimă și la îmbunătățirea gestionării zahărului din sânge, semințele de in și uleiul obținut din semințe de in sunt ideale pentru persoanele diabetice, cât și pentru persoanele cu riscuri crescute de a dezvolta afecțiuni cardiovasculare sau gastrointestinale. (1, 9)

Cereale integrale

O dietă bogată în fibre este esențială pentru persoanele diabetice, deoarece fibrele încetinesc procesul de digestie, iar absorbția mai lentă a nutrienților ajută la menținerea unui nivel stabil de zahăr în sânge. Din categoria cerealelor integrale benefice fac parte orezul brun, pâinea integrală, hrișca, ovăzul, orzul, quinoa, bulgurul, meiul sau secara. (3, 4)

Citrice

O alternativă ideală la produsele bogate în zaharuri, citricele, categorie din care fac parte portocalele, grapefruits, pomelo și lămâile, sunt cunoscute pentru efectele lor antidiabetice. În plus, doi antioxidanți continuați în cantitate crescută de portocale, hesperidina și naringina, pot preveni edemele limfatice și afecțiunile cardiovasculare. Deși consumul de citrice este recomandat, persoanele cu diabet ar trebui să fie atenți la cantitățile consumate. (4, 10)

Condimente

Majoritatea condimentelor pot fi consumate fără restricții de către persoanele diabetice, deoarece conținutul lor de carbohidrați este unul redus sau chiar inexistent. De asemenea, anumite sosuri folosite pentru dressing, precum oțetul, muștarul sau uleiul extra-virgin de măsline, pot fi consumate cu moderație. (3, 4)


Data actualizare: 19-10-2021 | creare: 19-10-2021 | Vizite: 1048
Bibliografie
(1) Diet for People Living with Diabetes: The Best Foods to Choose and More, link: https://www.healthline.com/nutrition/16-best-foods-for-diabetics
(2) Diabetes: Eating Low-Glycemic Foods, link: https://www.uofmhealth.org/health-library/aba5112
(3) The best grocery lists for type 2 diabetes, link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/317355
(4) What are the best foods for people with Diabetes? link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/324416
(5) High intake of fatty fish, but not of lean fish, improved postprandial glucose regulation and increased the n-3 PUFA content in the leucocyte membrane in healthy overweight adults: a randomised trial, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28606215
(6) Can You Eat Eggs If You Have Diabetes? link: https://www.healthline.com/health/diabetes/eggs
(7) Restricting carbohydrates at breakfast is sufficient to reduce 24-hour exposure to postprandial hyperglycemia and improve glycemic variability, link: https://academic.oup.com/ajcn/article/109/5/1302/5435774?login=true
(8) Yogurt and Diabetes: Overview of Recent Observational Studies, link: https://academic.oup.com/jn/article/147/7/1452S/4743682
(9) Should You Eat Flax Seed or Its Oil If You Have Diabetes? link: https://www.healthline.com/nutrition/flaxseed-for-diabetes
(10) Can You Eat Oranges If You Have Diabetes? link: https://www.healthline.com/nutrition/are-oranges-good-for-diabetics
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Impactul dietei cu un conținut scăzut de carbohidrați și bogată în FODMAP asupra diabetului
  • Cum pot cartofii să fie benefici pentru sănătate?
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.