Rolul acizilor grași omega-3 și omega-6 în timpul sarcinii

©

Autor:

Rolul acizilor grași omega-3 și omega-6 în timpul sarcinii

În timpul sarcinii normale, inflamația este asociată cu placentația, implantarea și nașterea. O inflamație necontrolată ar putea avea efecte adverse severe asupra mamei și copilului. Prin urmare, este esențial să înțelegem interacțiunile moleculare care au loc în timpul inflamației controlate în timpul sarcinii.

Ce este inflamația?

Inflamația este o activitate biologică importantă necesară pentru a apăra organismul împotriva infecțiilor. S-a dovedit că inflamația suprimă și previne infecția. În plus, este implicată în rezolvarea leziunilor țesutului și promovarea reparării și regenerării țesutului.

Inflamația este facilitată de chemokine și citokine care afectează vasele de sânge, țesuturile și nervii.

Un răspuns inflamator este mediat de molecule pro- și anti-inflamatorii. S-a observat că moleculele anti-inflamatorii sunt sintetizate simultan pentru a ameliora inflamația.


Manifestarea inflamației poate fi obiectivată prin cele cinci semne cele mai comune: durere, febră, pierderea funcției, roșeață și umflare.

 

Dieta poate ajuta la scaderea inflamației. Acizii grași omega-3 (n-3 AG) și acizii grași omega-6 (n-6 AG) sunt implicați în mai multe funcții importante ale organismului, inclusiv reglarea sistemului inflamator.

Asocierea dintre inflamație și nutriție în timpul sarcinii

Organismul depinde în mare măsură de inflamație în trei faze distincte ale sarcinii:
- În primul rând, în faza timpurie a sarcinii (primul și al doilea trimestru), când se produc implantarea și placentația. În această fază, inflamația permite celulelor placentare să stabilească fluxul de sânge materno-fetal.
- În al doilea rând, în timpul sarcinii medii, când fătul crește într-un mediu anti-inflamator.
- În final, în ultimul trimestru al sarcinii mediul este din nou inflamator, căci mamele încep să se pregătească pentru naștere.

S-a ajuns la un consens în privința rolul acizii grași omega-3 și omega-6 în diferitele etape ale inflamației.
Este esențial să furnizăm AG esențiali, cum ar fi acidul linoleic (LA) și acidul alfa-linolenic (ALA), din dietă.


Acidul linoleic este sursa principală a acidului dihomo γ-linolenic (DGLA) și acidului arachidonic (AA).

La fel, acidul alfa-linolenic (ALA) este sursa principală din care se sintetizează acidul eicosapentaenoic (EPA) și acidul docosahexaenoic (DHA). În majoritatea cazurilor, s-a observat o conversie ineficientă a ALA în EPA sau DHA, adică 8-10% din ALA a fost convertit în EPA, în timp ce mai puțin de 1% în DHA. Prin urmare, este important să consumați DHA și EPA prin dietă pentru a atinge nivelul recomandat.



Rolurile acizilor grași Omega-3 și Omega-6 în timpul sarcinii

Există multe studii ce au indicat importanța acizilor grași Omega-3 în timpul sarcinii. De exemplu, acidul docosahexaenoic (DHA) este esențial pentru dezvoltarea adecvată a sistemului nervos și a retinei fetale. Acidul linoleic (AA), un tip de acid gras Omega-6, se acumulează în creierul fetal și este vital pentru dezvoltarea sa. Totuși, o dezechilibrare în consumul de acizi grași Omega-3 și Omega-6 ar putea afecta echilibrul homeostatic din organismul matern și al copilului.
Asa cum am menționat mai sus, acizi grași Omega-3 și Omega-6 sunt asociați cu cascada inflamatorie.
Cele două tipuri de acizi grași concurează pentru enzimele ciclo-oxigenaze (COX), lipo-oxigenaze (LOX) sau citocromul P450 (CYP450), pentru a crea eicosanide. De obicei, acid gras Omega-6 sintetizează eicosanide pro-inflamatorii, în timp ce metaboliții acidului gras Omega-3 sunt anti-inflamatori.

Funcția principală a eicosanidelor este de a crește mediul pro-inflamator sau de a induce procesul de reparare și rezolvare a țesuturilor. De asemenea, acești metaboliți reglează inflamația în timpul sarcinii. Sunt necesare mai multe cercetări pentru a înțelege funcția eicosanidelor în timpul sarcinii normale.

 

Cantitatea de Omega-3 recomandată în timpul sarcinii

Nu există recomandări consistente privind cantitatea optimă de consum zilnic de acizi grași omega-3 în timpul sarcinii. Cele mai multe recomandări sunt de  aproximativ 200g de EPA și DHA pe zi. În SUA, dieta femeilor gravide este adesea bogată în acizi grași omega-6 și săracă în acizi grași omega-3, ceea ce crește riscul de rezultate materno-infantile nefavorabile din cauza inflamației nereglementate.

 


În concluzie, este important să se acorde atenție echilibrului dintre acizi grași Omega-3 și Omega-6 în dieta femeilor gravide. Un consum adecvat de acizi grași Omega-3, cum ar fi EPA și DHA, poate ajuta la reglarea inflamației și la prevenirea complicațiilor în timpul sarcinii.


Data actualizare: 16-01-2023 | creare: 16-01-2023 | Vizite: 604
Bibliografie
Thompson, M. et al. (2023)
Something Smells Fishy: How Lipid Mediators Impact the Maternal–Fetal Interface and Neonatal Development. Biomedicines. 2023; 11(1):171. 
https://www.mdpi.com/2227-9059/11/1/171
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!


Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • A fost creată carnea de vită cu proprietățile nutriționale ale peștelui
  • Suplimentarea dietei cu Omega-3 a fost asociată cu reducerea depresiei (meta-analiză)
  • Suplimentarea cu acizi grași Omega-3 și vitamine B ar putea reduce nivelul homocisteinemiei
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum