Terapia cognitiv-comportamentală pentru insomnia cronică

©

Autor:

Terapia cognitiv-comportamentală pentru insomnia cronică

Rezultatele unei meta-analize au indicat faptul că terapia cognitiv-comportamentală poate îmbunătății somnul pacienților care suferă de insomnie cronică, fără a recurge la medicamente și fără să aibă efecte adverse.

Meta-analiza include date din 20 de studii asupra terapiei cognitiv-comportamentale aplicată în tratamentul insomniei cronice. Aceste studii arată îmbunătățiri ale unei serii de parametri imediat după tratament și o evoluție mai bună pe termen lung.

Echipa de cercetători condusă de Dr. James M. Trauer de la Melbourne Sleep Disorders Centre din East Melbourne, Australia afirmă că rezultatele obținute susțin recomandarea de a utiliza terapia cognitiv-comportamentală pentru tratamentul insomniei cronice, de câte ori este posibil.

Acest studiu a fost publicat pe 9 iunie 2015 în Annals of Internal Medicine.

Dr. Trauer și colegii săi au decis să realizeze acest studiu după ce au evaluat profilul pacienților din clinica sa de somnologie. Au observat că mulți dintre pacienții lor beneficiau de tratament medicamentos, vitamine și suplimente nutritive, dar nu au încercat niciodată intervenții psihologice ca terapia cognitiv-comportamentală, pentru insomnie. O mare parte dintre acești pacienți au încercat să găsească o soluție pe internet, prin igiena somnului sau utilizând diverse tablete prescrise de medicul lor de familie, fără să fi auzit vreodată de terapia cognitiv-comportamentală.

În cadrul studiilor evaluate au fost abordate diferite tipuri de terapie cognitiv-comportamentală, control al stimulilor somnului, restricționarea somnului, igiena somnului și relaxare. Fiecare studiu a investigat terapia cognitiv-comportamentală prin cel puțin trei componente. Rezultatele au arătat că, după tratament, latența instalării somnului s-a îmbunătățit cu o medie de 19, 03 minute prin terapia cognitiv-comportamentală, iar trezirea după debutul somnului s-a ameliorat cu o medie de 26 de minute. În plus, timpul total de somn s-a îmbunătățit cu 7, 61 minute, iar somnul a fost cu 9, 91% mai eficient. Este important de subliniat că terapia cognitiv-comportamentală nu are efecte adverse.

În cursul realizării meta-analizei, cercetătorii au descoperit o inconsistență în urmărirea de lungă durată a pacienților ceea ce a făcut dificilă determinarea efectelor pe termen lung ale terapiei cognitiv-comportamentale asupra insomniei. Cu toate acestea, Dr. Trauer consideră că, la câteva luni de la tratamentul inițial progresele pacienților se mențin sau chiar se îmbunătățesc. De exemplu, durata somnului la acești pacienți nu s-a modificat foarte mult imediat după tratament, dar după câteva luni a fost constatată o îmbunătățire de 30 de minute sau mai mult.

Tratamentul prin terapie cognitiv-comportamentală pentru insomnie este constituit din ședințe personalizate cu durata de o oră, în prezența unui psiholog. Sunt necesare 4-6 ședințe. Acest model ar fi dificil de aplicat tuturor pacienților care suferă de insomnie deoarece este o afecțiune frecventă (afectează 10% din populație).

În editorialul care însoțește acest studiu, Dr. Charles M. Morin de la Université Laval din Quebec, Canada menționează că există și alte studii care subliniază efectul terapiilor psihologice asupra îmbunătățirii somnului la pacienții cu comorbidități medicale și psihiatrice care se asociază frecvent cu insomnia. Dr. Morin afirmă că indiferent de existența sau absența comorbidităților, recomandarea rămâne aceeași. De obicei, se consideră că dacă insomnia apare, de exemplu în contextul unei depresii, dacă am trata depresia ar fi rezolvate și problemele legate de somn. De multe ori acest lucru nu se întâmplă, chiar dacă tratăm depresia, insomnia rămâne ca un simptom rezidual și crește posibilitatea de recădere a depresiei. De aceea, unii specialiști afimă că ar trebui tratate ambele afecțiuni.

O altă problemă în abordarea terapiei cognitiv-comportamentale este legată de educație. Dr. Morin propune includerea informațiilor despre importanța somnului în cadrul cursurilor din ciclul superior de învățământ sau chiar la facultatea de medicină.


Data actualizare: 17-06-2015 | creare: 17-06-2015 | Vizite: 3475
Bibliografie
CBT Effective for Chronic Insomnia, link: http://www.medscape.com/viewarticle/846338
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Combinația între depresie și tulburări cognitive minore la vârstnici accelerează îmbătrânirea creierului
  • Stimularea magnetică îmbunătățește starea de spirit în cazul bolnavilor de depresie
  • Gazul ilariant, tratament pentru depresiile severe
  •  
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.