Tulpini bacteriene intestinale recent identificate ar putea deschide noi căi în prevenirea bolilor inflamatorii intestinale și a cancerului de colon

Un nou studiu al cercetătorilor de la Universitatea din Queensland și Mater arată că cinci tulpini bacteriene localizate la nivel intestinal ar putea fi utilizate în vederea prevenirii bolilor inflamatorii intestinale (BII) și a unor forme de cancer intestinal.
Conform oamenilor de știință, aceste afecțiuni sunt cauzate de inflamații recidivante ale intestinului, apărute pe fondul unei microflore patologice intestinale, ce determină răspunsuri imunitare intense la persoanele care sunt susceptibile genetic la apariția acestora.

Jake Begun, doctor și autor al studiului, afirmă că anumite bacterii izolate din microflore prelevate din intestine sănătoase produc o serie de substanțe antiinflamatoare. Acesta explică și faptul că, din trilioanele de bacterii ce se regăsesc la acest nivel, doar cinci tulpini au fost capabile să determine o suprimare a inflamației în probele sanguine și tisulare ale pacienților cu boli inflamatorii intestinale. În plus, una dintre aceste tulpini are capacitatea de a produce substanțe antiinflamatoare capabile să reducă severitatea afecțiunii prin inhibarea unuia dintre regulatorii moleculari principali ai proceselor inflamatorii, denumit NF-kB, în lipsa efectelor secundare. Rabina Giri, doctorand la Universitatea din Queensland, afirmă că astfel se pot deschide noi căi de tratament pentru pacienții cu boli inflamatorii intestinale, acestea bazându-se exclusiv pe substanțe produse de bacteriile intestinale saprofite, cu eficiență și efecte benefice superioare medicamentelor deja existente.

Importanța descoperirii are drept fundament incidența crescută a acestor afecțiuni inflamatorii, întrucât peste 100.000 de persoane din Australia suferă de BII, cele mai frecvente subtipuri fiind boala Crohn și colita ulceroasă. În plus, 20% din persoanele care prezintă una din aceste afecțiuni la nivelul colonului riscă să dezvolte ulterior cancer colorectal, rata fiind aproape dublă față de incidența acestuia de natură genetică. Autorii menționează că terapiile medicamentoase actuale funcționează prin suprimarea sistemului imunitar în vederea ameliorării simptomelor afecțiunii, dar acestea funcționează la o proporție de 50% din pacienți. Begun subliniază, totuși, importanța stilului de viață și a dietei bogate în fibre și sărace în zahăr sau alimente procesate excesiv în vederea scăderii riscului de apariție a BII și a cancerului intestinal, sugerând totodată ca persoanele cu antecedente familiale de cancer colorectal să efectueze screening după vârsta de 50 de ani.

foto: Adobe