Adorm greu - în câte minute adoarme o persoană în mod normal?

Adorm greu - în câte minute adoarme o persoană în mod normal?
Potrivit datelor oficiale circa 45% din populația lumii suferă de probleme de somn. Mai mult, lipsa somnului odihnitor este asociat unui risc mai mare de boli cardiovasculare, obezitate, depresie și diabet, unor probleme de concentrare și memorie (atât pe termen scurt cât și pe termen lung) cât și unui risc mai mare de accident. (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9)

Dacă îți ia ceva timp să adormi, nu ești singur. Majoritatea oamenilor adorm în 10-30 minute. Variațiile de la aceste valori pot indica o anumită problemă.

Atunci când ai nevoie de mai bine de o oră să adormi, ai câteva explicații la îndemână. Fie ai dificultăți la a-ți „liniști” gândurile și a te relaxa, fie ai băut prea multă cafea cu câteva ore înainte (este recomandat să eviți băuturile excitante cu 7-8 ore înainte de culcare). O altă posibilă cauză este dereglarea ritmului circadian (de exemplu, dacă trebuie să călătorești mult cu avionul în interes de serviciu vei adormi mai greu). Primul pas în încercarea de a adormi mai repede este să îți formezi o rutină a somnului. Dacă nu ești obosit la orele serii ieși afară și fă o scurtă plimbare, citește o carte, fă o baie fierbinte și evită ecranele (televizor, telefon, tabletă, etc.) cu 1-2 ore înainte de culcare. Dacă locuiești într-o zonă zgomotoasă, poartă dopuri pentru urechi și eventual ochelari speciali care îți feresc ochii de lumină. (10, 11, 12)

Dacă, pe de altă parte, adormi în 2-5 minute după ce pui capul pe pernă s-ar putea să fii privat de somn (și să te confrunți cu o tulburare a somnului). Dacă ai cum, odihnește-te pentru 30 minute la ora prânzului sau petrece jumătate din pauza de masă la sală, masaj, etc, orice altă activitate decât munca. (10, 11)

Dacă totuși adopți aceste obiceiuri sănătoase și tot nu reușești să adormi în mod normal (10-30 minute), este recomandat să te adresezi unui specialist recomandat de medicul de familie.

Data actualizare: 09-01-2019 | creare: 09-01-2019 | Vizite: 165
Bibliografie
1. How well does Europe sleep? A cross-national study of sleep problems in European older adults . https://www.researchgate.net/publication/276358420_How_well_does_Europe_sleep_A_cross-national_study_of_sleep_problems_in_European_older_adults
2. Persoanele care suferă de insomnie, de şapte ori mai predispuse la accidente mortale. https://www.mediafax.ro/stiinta-sanatate/persoanele-care-sufera-de-insomnie-de-sapte-ori-mai-predispuse-la-accidente-mortale-8064180
3. How Sleep Deprivation Affects Your Heart. https://www.sleepfoundation.org/sleep-news/how-sleep-deprivation-affects-your-heart
4. What’s Behind the Link Between Sleep Deprivation and Type 2 Diabetes. https://www.sleepfoundation.org/sleep-disorders-problems-list/the-link-between-lack-sleep-and-type-2-diabetes
5. Sleep Duration as a Risk Factor for Cardiovascular Disease- a Review of the Recent Literature. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2845795/
6. Lack of sleep is linked to obesity, new evidence shows. https://www.sciencedaily.com/releases/2012/04/120417080350.htm
7. Studies find new links between sleep duration and depression. https://aasm.org/studies-find-new-links-between-sleep-duration-and-depression/
8. Sleep 'resets' brain connections crucial for memory and learning, study reveals. https://www.theguardian.com/science/2016/aug/23/sleep-resets-brain-connections-crucial-for-memory-and-learning-study-reveals
9. Sleep deprivation: Impact on cognitive performance. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2656292/
10. How Long Should It Take You to Fall Asleep? https://www.sleep.org/articles/how-long-to-fall-asleep/
11. Understanding Sleep. https://www.ninds.nih.gov/Disorders/Patient-Caregiver-Education/Understanding-Sleep#2
12. It Takes Me Hours to Fall Asleep – Am I Normal? https://healthcare.utah.edu/the-scope/shows.php?shows=0_xa3qjafl
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Tulburările de somn pot duce la pierderea densității osoase
  • Tulburarile de somn afectează diferit bărbații și femeile
  • Tulburările de somn în sarcină aproape dublează riscul de naștere prematură
  • Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.