Obiceiuri nocive pentru rinichi și cum îți poți proteja rinichii

©

Autor:

Obiceiuri nocive pentru rinichi și cum îți poți proteja rinichii

Rinichii sunt o pereche de organe vitale pentru sănătatea generală, cu rol esențial în excreția substanțelor dăunătoare din organismul uman. O funcționare deficitară a rinichilor, determinată de o boală renală, poate afecta semnificativ sănătatea.

Deși boala renală este adesea asociată cu consumul de alcool sau cu vârsta înaintată, orice altă persoană poate fi afectată. Obiceiurile zilnice pot influența riscul de a dezvolta afecțiuni renale. Consumul exagerat de sare, proteine de origine animală sau de alimente procesate, împreună cu alte comportamente dăunătoare, pun presiune asupra rinichilor, ducând la boli renale cronice. (1, 2, 3)

Obiceiuri nocive pentru rinichi

Folosirea excesivă a analgezicelor.

Medicamentele eliberate fără prescripție medicală, precum antiinflamatoarele nesteroidiene, administrate pe o perioadă lungă de timp, pot provoca probleme cronice ale rinichilor. Condiția determinată de utilizarea excesivă a analgezicelor poartă denumirea de nefropatie analgezică și se manifestă prin oboseală, slăbiciune, senzație de rău, hematurie (sânge în urină), creșterea frecvenței urinare, dureri în flancuri, edeme, senzație de amorțeală, greață, vărsături, confuzie sau letargie. Persoanele care prezintă riscul de a dezvolta nefropatie analgezică în urma utilizării excesive a analgezicelor sunt cele care prezintă deja insuficiență renală, cât și cele care suferă de diabet sau hipertensiune arterială. (1, 2, 3, 4)

Deshidratarea

Un aport insuficient de lichide poate crește riscul de azotemie prerenală (afecțiune caracterizată printr-un nivel anormal de ridicat de compuși ce conțin azot în sânge) sau calculi renali (pietre la rinichi). În lipsa unui tratament, azotemia poate duce la leziuni renale acute și boli renale cronice. Cantitatea de lichide recomandată pentru consumul zilnic diferă de la o persoană la alta, anumiți factori, precum vârsta, sexul, dieta, starea de sănătate și tipul de activitate influențând necesitățile organismului. (1, 3, 5)

Consumul excesiv de sare.

Dietele bogate în sare nu sunt dăunătoare doar pentru sistemul cardiovascular, ci și pentru sănătatea rinichilor. Hipertensiunea arterială, asociată cu consumul exagerat de sare, reprezintă a doua cea mai frecventă cauză a insuficienței renale. Deoarece sarea este compusă în principal din sodiu, iar rinichii pot avea dificultăți în a menține sodiul și apa în echilibru, aportul exagerat de sare poate determina senzația de sete și retenția de lichide. Un studiu realizat de cercetătorii din Italia a constatat că prea multă sare are un efect direct asupra țesutului asupra rinichilor, inducând hipertrofie și fibroză. (1, 2, 3, 6, 7)

Consumul excesiv de alcool.

Considerat un factor de risc principal pentru bolile hepatice și cardiovasculare, consumul de alcool în cantități mari crește inclusiv riscul de boală renală. Studiile au descoperit că mai mult de patru băuturi pe zi dublează riscul de boală cronică de rinichi. Consumatorii de alcool care suplimentar sunt și fumători au de aproximativ cinci ori mai multe șanse de a dezvolta boli renale cronice decât persoanele care nu fumează sau nu beau alcool în exces. (1, 2, 3, 8)

Consumul frecvent de alimente procesate.

Dietele care se bazează în principal pe alimente procesate pot provoca leziuni pe termen lung ale rinichilor și pot declanșa boli metabolice asociate ulterior cu boli renale. Alimentele procesate sunt surse importante de fosfor, un mineral esențial pentru organism, care însă poate fi dăunător pentru rinichi, dacă este consumat în cantități mari. (1, 2)

Insuficiente ore de somn.

Calitatea somnului și numărul de ore dormite în fiecare noapte pot influența bunăstarea generală, dar și sănătatea organelor, inclusiv a ficatului. Funcția rinichilor este reglată de ciclul somn-veghe, care ajută la coordonarea sarcinii de lucru a organului. Cercetătorii americani au arătat că prea puține ore de somn sunt asociate cu o scădere mai rapidă a funcției rinichilor. Un alt studiu, condus de cercetătorii de la Universitatea din Tennessee, la care au participat aproape un milion de persoane, asociază insomnia cu declinul funcției renale, insuficiența renală și un risc crescut de mortalitate. (1, 2, 9)

Fumatul.

Persoanele fumătoare prezintă riscuri crescute de a dezvolta boli cardiovasculare, asociate cu probleme de funcționare ale rinichilor, precum insuficiența renală. În plus, persoanele fumătoare sunt mai susceptibile să prezinte proteine în urină, un semn de afectare a rinichilor, dar și un risc mai mare de a dezvolta  carcinomul cu celule renale sau cancerul renal. (1, 3)

Cum îți poți proteja rinichii? 

De cele mai multe ori, afecțiunile renale pot fi prevenite, prin evitarea factorilor de risc. Persoanele cu boli cronice cardiovasculare sau cu diabet prezintă riscuri mai mari de afectare renală, astfel că, în cazul acestora, este esențială nu doar evitarea obiceiurilor nesănătoase pentru rinichi, ci și gestionarea condițiilor de bază. Obiceiurile nocive pentru sănătatea rinichilor pot fi prevenite. (1, 3, 11)

Pentru a proteja rinichii, puteți încerca să: 

Reduceți consumul de alcool.

Consumat cu moderație, alcoolul poate aduce anumite beneficii pentru sănătate. Cantitatea pe care o persoană o poate consuma depinde de sex și vârstă, dar și de starea de sănătate a persoanei. De exemplu, este considerat sigur consumul a maximum două băuturi pe zi (echivalentul a 24 de grame de etanol sau de alcool pur) în cazul bărbaților cu vârsta de până în 65 de ani și de maximum o băutură pe zi (echivalentul a 12 g de etanol sau 150 ml de vin) pentru femei și persoanele de peste 65 de ani. (1, 3, 10)

Faceți alegeri alimentare sănătoase.

O alimentație sănătoasă și echilibrată poate ajuta la prevenirea afecțiunilor cronice, inclusiv a bolilor cardiovasculare sau renale. Pentru a reduce riscurile de afectare a rinichilor, se recomandă evitarea alimentelor bogate în zaharuri sau grăsimi saturate și integrarea în alimentație a fructelor, legumelor, cerealelor integrate și a produselor lactate cu conținut scăzut de grăsimi sau fără grăsimi. (11, 12, 13)

Fiți activi din fizic.

Activitatea fizică este importantă pentru sănătatea întregului organism, persoanele active din punct de vedere fizic fiind mai puțin predispuse să dezvolte o gamă largă de afecțiuni. În plus, activitatea fizică regulată, combinată cu o dietă adecvată, vă pot ajuta să mențineți o greutate optimă. Ghidurile clinice recomandă minimum 30 de minute de activitate fizică pe zi. (11, 12)

Stoparea fumatului, obținerea a minimum opt ore de somn pe zi, consumul unei cantități suficiente de lichide, reducerea stresului și gestionarea afecțiunilor cronice asociate reprezintă alte modalități prin care vă puteți proteja rinichii. (11, 12)


Data actualizare: 05-01-2022 | creare: 05-01-2022 | Vizite: 65
Bibliografie
(1) 10 Common Habits That May Harm Your Kidneys, https://www.kidney.org/content/10-common-habits-that-may-harm-your-kidneys
(2) World Kidney Day: Here are 6 common bad habits that can damage your kidneys, https://www.healthshots.com/preventive-care/self-care/world-kidney-day-here-are-6-common-bad-habits-can-damage-your-kidneys
(3) 7 Awful Habits That Can Damage Your Kidney Health, https://www.midtownnephrology.com/7-awful-habits-that-can-damage-your-kidney-health
(4) Analgesic Nephropathy, https://www.cedars-sinai.org/health-library/diseases-and-conditions/a/analgesic-nephropathy.html
(5) Prerenal azotemia, https://medlineplus.gov/ency/article/000508.htm
(6) Salt and Kidney Disease, https://www.freseniuskidneycare.com/eating-well/managing-your-diet/salt-and-kidney-disease
(7) Salt intake and kidney disease, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12113591
(8) Alcohol and Your Kidneys, https://www.kidney.org/atoz/content/alcohol
(9) Insomnia may raise risk of kidney disease and death, https://www.medicalnewstoday.com/articles/319965
(10) Alcohol use: Weighing risks and benefits, https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/alcohol/art-20044551
(11) Preventing Chronic Kidney Disease, https://www.niddk.nih.gov/health-information/kidney-disease/chronic-kidney-disease-ckd/prevention
(12) Keeping your kidneys healthy, https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/keeping-your-kidneys-healthy
(13) 8 tips for healthy eating, https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/eight-tips-for-healthy-eating
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
 
 
 
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.