Sfaturi pentru persoanele care se stresează mult

©

Autor:

Sfaturi pentru persoanele care se stresează mult

Termenul de stres este utilizat pentru a descrie starea de tensiune ce se instalează în corpul uman în urma apariției unei situații percepute ca fiind dăunătoare. Stresul poate afecta pe oricine, indiferent de vârstă, sex sau etnie. Reacția de apărare a organismului în fața unor eventuale agresiuni externe sau interne este absolut firească, atunci când agresiunea este reală și nu doar percepută ca fiind reală. În astfel de situații, stresul este normal și prezintă o serie de beneficii. Există însă situații în care stresul reprezintă o reală problemă, cu implicații majore și cu un potențial dăunător. (1) (2) (3)

Cum poate stresul să afecteze starea de sănătate?

Stresul devine o problemă atunci când nu poate fi gestionat și se manifestă pe perioade lungi de timp. Comparativ cu stresul acut, care poate să fie gestionat (prin eliminarea factorilor de stres), cel cronic este mult mai greu de tratat.

Stresul, în formă cronică, poate favoriza apariția unor afecțiuni cu potențial extrem de dăunător pentru sănătatea psihică și fizică, dar poate și să amplifice anumite simptome. Conform studiilor, stresul poate să contribuie la apariția durerilor de cap, a anxietății, depresiei, hipertensiunii arteriale, disfuncțiilor sexuale, insomniei sau a unor probleme de tranzit intestinal. (2) (3) (4) (5)

Care sunt cele mai comune simptomele ale stresului?

  • stare generală de rău;
  • tahicardie, vasoconstricție și hipertensiune;
  • dureri toracice;
  • tremur al mâinilor;
  • dureri de cap;
  • greață, amețeli;
  • iritabilitate;
  • incapacitatea de concentrare;
  • pierderi de memorie;
  • exacerbarea gândurilor negative;
  • lipsa propriului control;
  • transpirație excesivă;
  • diaree sau constipație;
  • scăderea apetitului sexual;
  • insomnie;
  • ticuri nervoase.


Puși în fața unei situații stresante, oamenii reacționează diferit. Tocmai de aceea, nu este obligatoriu ca o situație considerată dăunătoare sau stresantă de către anumite persoane să fie considerată la fel de către toți ceilalți oameni. De asemenea, nivelul de toleranță la stres este și el diferit, astfel că modul în care oamenii acționează se diferențiază de la caz la caz. (1) (3) (5)

Sfaturi pentru persoanele care se stresează mult

Modificarea comportamentului și a stilului de viață reprezintă măsurile esențiale ce trebuie luate de către persoanele care suferă de stres prelungit, în vederea reducerii stresului și a prevenirii unor eventualele probleme de sănătate ce pot să apară, ca o consecință. În situația în care activitățile zilnice nu pot fi efectuate din cauza stresului, este necesară vizita la medicul specialist în sănătate mintală. În urma identificării factorilor de stres se vor evalua reacțiile în fața acestor factori și condițiile în care se poate interveni. În anumite situații, stresul poate să fie cauzat de atitudinea șefului, de problemele financiare, lipsa unui loc de muncă sau o anumită condiție medicală. Atunci când există posibilitatea, iar urmările nu vor fi unele care să amplifice stresul, se acționează în consecință. (6)

Nu vă lăsați afectați de critici. Nimeni nu este perfect, indiferent dacă unii oameni par sau încearcă să pară astfel. Atunci când cineva vă va critica sau vă va adresa cuvinte nu tocmai în regulă, încercați să nu vă simțiți dezamăgiți sau frustrați de remarcile făcute sau de cuvintele adresate. Încercați să transformați discuțiile contradictorii în discuții constructive.

Comunicați cu cei dragi. Persoanele stresate tind să se izoleze, acest comportament fiind extrem de dăunător pe termen lung. Sprijinul emoțional poate fi găsit la prieteni sau părinți, cât și la partenerul de viață. Crearea de noi prietenii cu persoane care vă îmbunătățesc starea de spirit reprezintă o altă modalitate de a evita stresul. În situația în care sunteți nesiguri în ceea ce privește expunerea problemelor personale către familie sau prieteni, dar totuși simțiți nevoia de a vorbi cu cineva despre acestea, puteți apela la un psiholog.

Faceți sport. Nu trebuie să vă apucați să alergați la maraton sau să deveniți un sportiv competitiv, ci doar să vă concentrați pe anumite activități care vă vor solicita din punct de vedere fizic și psihic. Exercițiile fizice efectuate regulat reprezintă una dintre cele mai recomandate modalități de a scăpa de anxietate sau stres. Activitatea fizică crește producția de endorfine, având ca rezultat reducerea stresul și îmbunătățirea stării de spirit.

Găsiți modalități de relaxare. Meditația, tehnicile de respirație profundă sau exercițiile yoga oferă o stare de liniște interioară și ajută la eliminarea gândurilor și stărilor negative. Astfel, stresul este ameliorat și totodată toleranța la stres este crescută.

Stabiliți-vă limitele. În mod firesc, limitele sunt create pentru a fi depășite. Cu toace acestea, atunci când nu vă puteți stabili noi limite și vă simțiți copleșiți de o anumită activitate, trebuie să spuneți nu. Asumați-vă responsabilitatea doar pentru lucrurile pe care le puteți realiza, pentru a nu ajunge în situații ingrate și care vă pot afecta din punct de vedere emoțional.

Dormiți suficient. Majoritatea persoanelor care se confruntă cu stres cronic se plâng și de insomnii. Atunci când numărul de ore dormite este insuficient, stresul este sporit de senzația de oboseală de pe zi. Pentru a evita această situație, încercați să dormiți cel puțin șapte ore în fiecare noapte, la ore regulate.

Faceți ceea ce vă place. Puneți o pauză grijilor și problemelor și concentrați-vă pe activitățile care vă binedispun. Mereu trebuie să existe timp pentru lucrurile care ne fac fericiți! (1) (2) (3) (7)


Data actualizare: 12-02-2019 | creare: 12-02-2019 | Vizite: 881
Bibliografie
(1) Stress Symptoms, Signs, and Causes, link: https://www.helpguide.org/articles/stress/stress-symptoms-signs-and-causes.htm
(2) Stress: Coping with Everyday Problems, link: http://www.mentalhealthamerica.net/conditions/stress-coping-everyday-problems
(3) Under Too Much Stress? Here’s What You Can Do About It, link: https://www.psycom.net/too-much-stress
(4) 11 Signs and Symptoms of Too Much Stress, link: https://www.healthline.com/nutrition/symptoms-of-stress
(5) Stress Symptoms, link: https://www.webmd.com/balance/stress-management/stress-symptoms-effects_of-stress-on-the-body
(6) Understanding chronic stress, link: https://www.apa.org/helpcenter/understanding-chronic-stress
(7) What are the health effects of chronic stress? link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/323324.php
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • În ce mod ajută stresul memoria
  • Stresul din timpul sarcinii poate afecta dezvoltarea fătului (studiu)
  • Stresul la locul de muncă
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
     
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.