Adormi greu seara? Petrece timp în lumina naturală

©

Autor:

Adormi greu seara? Petrece timp în lumina naturală
O cercetare publicată în Journal of Pineal Research arată că expunerea dimineața la lumină naturală, chiar și în zilele înnorate ne ajută să adormim mai ușor seara. Studiul a fost realizat pe un grup de studenți din Seattle pe durata sezonului de iarnă. (1)
Cercetarea a arătat că studenții adorm mai târziu seara și se trezesc mai târziu dimineața pe durata iernii când numărul de ore de lumină naturală este limitat. (2)

Oamenii de știință au găsit și o explicație pentru acest fenomen. Se pare că expunerea redusă la lumina naturală, mai ales dimineața le-a influențat odihna. Alte cercetări au descoperit să o expunere insuficientă în timpul zilei poate cauza probleme de somn. (3)

Ritmul circadian este format în așa fel încât să ne spună când să ne culcăm seara. Dacă nu suntem expuși la lumina naturală în timpul zilei, este posibil ca ritmul circadian să fie defazat ușor și să împingă ora de somn. (4)

Pentru acest experiment studenții au purtat dispozitive de monitorizare a somnului și a expunerii la lumină pentru 507 studenți între anul 2015 și 2018. Datele obținute au arătat că studenții dormeau aproximativ același număr de ore indiferent de anotimp. Însă în zilele de iarnă, studenții se culcau cu aproximativ 35 de minute mai târziu și se trezeau cu 27 de minute mai târziu decât în zilele de vară. Informațiile colectate de dispozitive au mai indicat o defazare a ritmului circadian cu aproximativ 40 de minute în sezonul rece.

Prin expunere la lumina naturală în timpul zilei, obosim mai repede seara însă expunerea la lumină, inclusiv artificială, după prânz sau seara va duce la somnolență la o oră mai târzie. Chiar și expunerea la lumina naturală filtrată de nori este mai benefică pentru ritmul circadian decât iluminarea artificială. Pe de altă parte, expunerea la lumina artificială seara (prin televizor, telefon sau tabletă) poate afecta somnul, motiv pentru care ar trebui evitat cu minimum o oră înainte de culcare. (5)

sursa: Science Daily
foto: University of Washington

Data actualizare: 15-12-2022 | creare: 15-12-2022 | Vizite: 215
Bibliografie
1. Trouble falling asleep at night? Chase that daytime light, study shows, link: https://www.sciencedaily.com/releases/2022/12/221212140707.htm
2. Daytime light exposure is a strong predictor of seasonal variation in sleep and circadian timing of university students, link: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jpi.12843
3. Lack of exposure to natural light in the workspace is associated with physiological, sleep and depressive symptoms, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25424517/
4. Effects of light on human circadian rhythms, sleep and mood, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6751071/
5. How Smart Is It to Go to Bed with the Phone? The Impact of Short-Wavelength Light and Affective States on Sleep and Circadian Rhythms, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8628671/
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!


Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Tulburarile de somn afectează diferit bărbații și femeile
  • Tulburările de somn în sarcină aproape dublează riscul de naștere prematură
  • Somnul agitat ar putea fi un simptom timpuriu al bolii Parkinson
  •