Arhitectura somnului (ciclurile de somn)

Autor:

Arhitectura somnului (ciclurile de somn)
Pe durata somnului din timpul unei nopți, un adult trece prin 5-6 cicluri de somn care se repetă.

Un ciclu de somn are următoarele etape:

1. Somn non-REM ușor, superficial, numit N1 sau NREM1
  • este etapa dintre starea de veghe și cea de somn, iar trecerea între cele două are loc în câteva secunde, respectiv minute, din momentul în care persoana începe să aibă mișcări lente ale ochilor, specifice ațipitului;
  • este cunoscut drept starea de somnolență și ușoară amețeală dinainte de adormire, în care mușchii sunt încă destul de activi, ochii se închid și se deschid din când în când;
  • durează între 1-7 minute;
  • frecvența respiratorie devine regulată, iar bătăile inimii încep să încetinească;
  • pot apărea tresăriri sau senzația de cădere;
  • persoana aude și este conștientă de sunetele sau conversațiile din jurul său, dar nu are voința (mai degrabă decât abilitatea) de a răspunde la ele;
  • persoana se poate trezi rapid din această etapă de somn, iar odată trezită, are senzația că nu a adormit deloc;
  • undele cerebrale specifice acestei etape sunt undele theta.

2. Somnul non-REM numit N2 sau NREM2
  • este prima fază propiu-zisă de somn;
  • este o etapă de somn ușor, în care activitatea musculară scade, la fel și nivelul de conștiență despre mediul din jur (chiar dacă mai aude sunetele, persoana nu este capabilă să discearnă sensul lor);
  • durează între 10 și 25 de minute;
  • apar undele cerebrale theta și sigma.

3. Somnul non-REM numit N3 sau NREM3 (somnul cu unde joase, somnul profund, somnul cu unde delta)
  • durează între 20 și 40 de minute; durata este mai mare în primele două cicluri de somn, scăzând ulterior;
  • undele specifice acestei etape sunt undele delta;
  • indicatorii fiziologici (frecvența respirației, temperatura cerebrală, frecvența cardiacă, presiunea arterială) sunt toți la nivelul minim;
  • persoana este dificil de trezit în acest stadiu;
  • pot apărea visele (este singurul stadiu de somn nonREM în care apar), dar nu sunt la fel de intense și numeroase ca în somnul REM;
  • acum pot apărea parasomniile (vorbitul în somn, somnambulismul, coșmarurile și terorile nocturne, enurezis).

După somnul N3, corpul intră din nou într-o etapă de somn N2, care durează între 5 și 10 minute.

4. Somnul REM
  • primul apare după aproximativ 85-90 de minute de la adormire;
  • în primul ciclu, somnul REM poate dura între 1-5 minute, după care durata crește la următoarele cicluri;
  • cea mai lungă etapă a somnului REM are loc de obicei dimineața, la finalul celui de-al cincilea ciclu de somn;
  • activitate cerebrală este intensă;
  • apar unde cerebrale joase, aleatorii, rapide;
  • respirația devine neregulată și superficială;
  • membrele sunt paralizate din cauza suprimării controlului cerebral asupra acestora;
  • este stadiul de somn în care apar cele mai multe și mai însuflețite vise.

La copii și nou-născuți arhitectura somnului este diferită de cea a adulților. O prezentare pe larg a ciclurilor de somn și a somnului în general la nou-născuți găsiți în acest articol.

Somnul non-REM și REM continuă să se alterneze în ordinea prezentată mai sus pe toată durata somnului.

În cazul adulților, somnul de pe durata unei nopți este în general împărțit astfel:
  • 3/5 somn non-REM ușor;
  • 1/5 somn non-REM profund;
  • 1/5 somn REM.

Data actualizare: 20-06-2017 | creare: 20-06-2017 | Vizite: 447
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Somnul la vârsta a treia
  • Ce se întâmplă dacă nu dormi suficient?
  • Creierul îmbătrânește mai repede dacă nu dormim suficient
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK